خبرنگاران رحمانی فضلی: نشانه&zwnjهای موفقیت طرح محدودیت&zwnjهای کرونایی آشکار شده است

به گزارش دنیای ویدئو، تهران- خبرنگاران- عبدالرضا رحمانی فضلی فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا با بیان این که مردم در اجرای طرح دو هفته ای محدودیت های کرونایی همکاری بسیار خوبی داشتند، گفت: بیش از 80 درصد مردم خودشان شیوه نامه ها را راعایت کردند و نتایج پیروز طرح خود را نشان داد.

خبرنگاران رحمانی فضلی: نشانه&zwnjهای موفقیت طرح محدودیت&zwnjهای کرونایی آشکار شده است

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، وزیر کشور شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به ارائه گزارش به مردم از یک هفته اجرای طرح محدودیت های کرونایی پرداخت.

وی با بیان این که با اجرای این طرح همه دستگاه های اجرایی متولی همدیگر را پیدا کردند، گفت: در اجرای طرح دو هفته ای محدودیت های کرونایی تمامی هماهنگی های مورد احتیاج در سطح اجرای وسیع ملی صورت گرفت.

او با اشاره به اینکه عملکرد و هماهنگی بیش از 33 دستگاه اجرایی در هفته اول محدودیت ها خوب بوده است، اضافه نمود: طرح محدودیت های دو هفته ای 7حلقه اجرایی دارد و لذا فرایند بستری بیماران کرونایی رو به کم شدن است.

رحمانی فضلی ادامه داد: هم اکنون و پس از یک هفته از اجرای طرح، جهت برای همه کاملا تعیین است و این موضوع باعث هم افزایی و همکاری های بسیار خوب شده که نتایج آن خود را نشان می دهد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا همچنین با اشاره به اینکه بحث ممنوعیت فعالیت ها و تردد خودروها یکی از هفت قسمت طرح است، گفت: در 160 شهر که طرح محدودیت تردد و فعالیت صنوف اجرا می گردد، فرایند ابتلای بیماری کرونا رو به پایین است و اکنون در استان بوشهر فوتی ها به صفر رسیده و در خراسان جنوبی از 16 تا 17 فوتی در روز به 6 و 7 نفر رسیده ایم و فرایند خوبی در حال انجام است.

رحمانی فضلی اضافه نمود: در هفته اول مردم به خوبی در اجرای این طرح یاری و 80 درصد از آنها خودشان ممنوعیت فعالیت صنوف و ترددها را رعایت کردند.

وزیر کشور در ادامه به طرح منع ترددهای شبانه اشاره نمود و گفت: موضوع منع تردد شبانه یک حلقه از یک زنجیره بود، وقتی مغازه ها و ادارات در روز تعطیل باشند بر همین اساس مردم شب ها به شب نشینی می فرایند و شاید به بعضی محل هایی بفرایند برای تفریح و این ابتلاء را بیشتر می نماید و برای جلوگیری از این دورهمی و شب نشینی ها این طرح به اجرا در آمد.

وی اضافه نمود: در پیش بینی ها تصور می کردیم در مرحله اول 60 درصد مردم این محدودیت را رعایت می نمایند ولی در اجرای آن بیش از 80 درصد مردم خودشان این محدودیت را رعایت کردند و در خصوص افرادی که رعایت نکردند بیش از 50 هزار مورد تذکر داده شده است.

او درخصوص ایجاد ترافیک قبل از اجرای محدودیت تردد از ساعت 21 نیز گفت: نفس تردد در شهر در اجرای این محدودیت خیلی مدنظر نیست هرچند که اثر دارد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا درخصوص محدودیت تردد بین شهری اضافه نمود: در محدودیت تردد بین شهری نیز براساس آماری که نیروی انتظامی اعلام نموده است 82 هزار و 892 نفر در اجرای این طرح به کار گرفته شده اند و 3579 نقطه کنترل شده است. 26 هزار و 500 خودرو نیز در شهرهای قرمز جریمه شده اند.

وی همچنین در خصوص نظارت بر اجرای طرح محدودیت های جدید کرونایی ادامه داد: بیش از 500 هزار بازدید تنها توسط نیروی انتظامی گزارش شده و 232 هزار و 750 مورد تذکر داده شده و بیش از 12 هزار مورد پلمپ اجرا شده است.

رحمانی فضلی گفت: در شرایط غیرکرونایی و زمانی که مردم آمادگی نداشته و اصناف میل به همکاری نداشته باشند اگر همه نیروی قهریه را نیز به کار بگیریم تنها 10 درصد اصناف را می توان تعطیل کرد اما اکنون بیش از 80 درصد در حوزه اصناف همکاری داشته اند و این در شرایطی است که تعطیلی آنها هزینه هایی را برایشان در بر دارد که البته این موضوع نیز در دستورکار دولت قرار گرفته است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا در ادامه به موضوع تعطیلی ادارات در پایتخت اشاره نمود و با تاکید بر اینکه اصلا موضوع تعطیلی ادارات در تهران مطرح نیست، گفت: امروز در جلسه ستاد تصریح شد که روسای ادارات می توانند کمتر از یک سوم هم از کارمندان خود استفاده نمایند.

وی تاکید نمود: خیلی از دستگاه ها امکان آزادسازی نیروهای خود را ندارند اما ما اختیار را به روسا دادیم که تعداد کمتری از نیروهایشان حضور داشته باشند.

رحمانی فضلی گفت: تاکید ما بر شناور شدن ساعات کار است، این به این معنا بود که اختیار تعداد کارکنان را بعد از دو هفته به رؤسا بدهیم تا حضورشان را شناور نمایند اما قرار نیست خدمات رسانی به مردم متوقف گردد، مردم می توانند به ادارات مراجعه نمایند اما تعداد کارمند کمتری در آنجا خدمت رسانی خواهند کرد.

او در ادامه با بیان اینکه طی ماه های گذشته نقاط ضعف و آسیب ها تعیین شده است، اضافه نمود: در 38 جلسه ستاد بیش از 340یا 350 مصوبه به 33 دستگاه اجرایی ارائه شد و همه دستگاه ها گزارش ها، ایرادها و اشکالات را دادند و متناسب با آن برنامه ریزی انجام شد.

وزیر کشور گفت: برای 43 شهر و 46 شهری که در دو مقطع 5 و 14 آبان محدودیت ها رخ داد، گزارش ها نشان دهنده این است که بیش از 60 درصد شهرها جهت خودشان را از سمت قرمز به نارنجی سوق دادند و لذا بستری ها رو به کاهش است.

وی در ادامه اضافه نمود: از 80 میلیون نفر جمعیتی که در کشور وجود دارد 800 هزار نفر به کرونا مبتلا شده اند و حتی اگر این رقم را دو برابر یعنی یک میلیون و 600 هزار نفر هم در نظر بگیریم تنها دو درصد از جمعیت کشور به کرونا مبتلا هستند و همه این کارها برای این افراد است.

رحمانی فضلی ادامه داد: اما اگر این دو درصد را کنترل نکنیم این بیماری تسری پیدا می نماید، لذا خود مردم باید به صورت دقیق رعایت پروتکل ها را در دستورکار قرار دهند به شکلی که نخست مبتلایان با کوچکترین علامت به مراکز پزشکی مراجعه نمایند و تست بدهند.

وی ضمن درخواست از مردم برای همکاری بیشتر در شناسایی افراد کرونایی اضافه نمود: رهگیری بیماران کرونایی به ما نشان داد که هفتاد و پنج درصد مبتلایان قرنطینه را نقض نموده اند. ما فردی را داریم که مبتلا به کرونا بوده است و بر اساس آنالیز های اجرا شده متوجه شده ایم به 16 استان تردد نموده است. هر چقدر در کنترل و شناسایی آن 2 تا 3 درصد مبتلا نسبت به کل جمعیت کشور پیروز شویم می توانیم برای آن 97 تا 98 درصد افراد سالم محدودیت ها را کاهش دهیم.

او ادامه داد: خوشبختانه هفته قبل اولین محموله تست های سریع تحویل وزارت بهداشت شد و بین بیمارستان ها و مراکز مختلف توزیع شده است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا گفت: اما مرحله دوم رعایت سایر مردم است که دستورالعمل های عمومی همانند خودداری از ترددهای غیرضروری و استفاده از ماسک را انجام دهند.

رحمانی فضلی با انتقاد از بعضی سطحی نگری و سهل انگاری در ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، گفت: وقتی فوتی ها به دو رقم رسید خیلی ها فکر کردند از کرونا عبور کردیم اما با عدم رعایت ها پیک دوم و سوم را هم گرفتیم، به همین منظور ما 18 مورد توصیه داریم و برای هر کدام دستورالعمل نوشتیم تا در هر شرایطی کنترل های مناسبی صورت بگیرد.

وی در ادامه به برگزاری بعضی جلسات مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره نمود و اضافه نمود: در خصوص جلسات مجلس شورای اسلامی نیز آقای نمکی نامه ای نوشتند، با دوستان صحبت شد اما اعلام کردند با توجه به اینکه فضای مجلس عظیم است و سقف بلند و تهویه مناسبی وجود دارد، با به کارگیری سالن هایی که در مجلس است همه موارد رعایت خواهد شد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا همچنین درباره لزوم همراه داشتن کارت ملی برای اخذ خدمات از دستگاه های دولتی نیز گفت: یکی از حلقه های کار در طرح جدید رهگیری مبتلایان بود که با موضوع مخابرات و وزارت راه و شهرسازی در 10 روز گذشته بسیار خوب عمل شد چرا که بیماران را به وسیله شماره ملی در سرانجامه ها و فرودگاه ها شناسایی می نمایند و مقرر شد که این کار تسری پیدا کند.

رحمانی فضلی در سرانجام با تاکید براینکه بی تردید کنترل این ویروس هدف اصلی ما است، اضافه نمود: اگر نتوانیم در این دو هفته طرح را به جای مناسب برسانیم باید آن را ادامه دهیم و با شناسایی بیماران، قرنطینه و درمان آن ها می توانیم به هدف اصلی خود از این طرح برسیم همچنین امیدواریم واکسن ها عمل نمایند و داروهایی که پیروزیت آمیز بوده هم به تدریج افزایش پیدا نمایند تا به این ترتیب با کار ترکیبی بتوانیم موضوع را مدیریت کنیم.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 دی 1399 بروزرسانی: 17 دی 1399 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 201

به "خبرنگاران رحمانی فضلی: نشانه&zwnjهای موفقیت طرح محدودیت&zwnjهای کرونایی آشکار شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رحمانی فضلی: نشانه&zwnjهای موفقیت طرح محدودیت&zwnjهای کرونایی آشکار شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید