با جاذبه های گردشگری یاسوج آشنا شوید

به گزارش دنیای ویدئو، جاذبه های گردشگری یاسوج به دلیل تنوع بسیار زیاد مخصوصا از نوع طبیعی زبانزد مردم است تا جاییکه یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت ایران شناخته می گردد.

با جاذبه های گردشگری یاسوج آشنا شوید

از سفر با تور ارزان پاتایا زمستان 1400 لذت ببرید و سواحل شگفت انگیز تایلند و مراکز خرید بسیار ارزان پاتایا را از دست ندهید.

جاذبه هایگردشگری یاسوج از دیدگاه جاذبه های طبیعی بسیار غنی است. یاسوج در میان شهرهایایران به شهر آبشارهای خروشان مشهور است به طوریکه در آستانه ورود به شهر یاسوجاین نوشته بر روی تابلو نقش بسته است. بعضی از طبیعت گردان این شهر را شهررویاهایشان می دانند. یاسوج مرکز شهرستان بویراحمد است و در شمال شرقی استان واقعشده است. پیش از ایجاد این شهر، در حدود 6 کیلومتری آن، یک شهر قدیمی به نام تلخسرو قرار داشت که زمانی مرکز نفوذ خوانین بویراحمد علیا بوده است. اینک به جزتپه های پراکنده و یک روستا، اثری دیگر از آن باقی نمانده است. تل خسرو متجاوز ازدو هزار سال قدمت دارد. یاسوج در کنار رودخانه بشار در تپه های متعدد در ارتفاع 1870متری از سطح دریا قرار گرفته است. از ابتدای نوروز تا اواخر مهر ماه فصل مناسبیجهت تفریح و پذیرایی گردشگران است.

آبشار یاسوج

اصلی ترین جاذبه گردشگری شهر یاسوج آبشار زیبا و معروف یاسوج می باشد این آبشاردر فاصله 2 کیلومتری مرکز شهر و در شمال شهر یاسوج واقع است و هر ساله مورد توجهگردشگران و توریستهای ایرانی و خارجی قرار می گیرد آب چشمه هایی که از دل کوه هایزاگرس جوشیده در دو کیلومتری شمال شهر یاسوج آبشاری به ارتفاع ده متر رابه منظر تماشا گذاشته است . چشم انداز این آبشار، نهرهای آب در بستر مارپیچ مشبک ، باغ های میوه ، مراتع سرسبز و پر از گل های رنگارنگ است ، که چشم بیننده را خیره می سازد. هر ساله آبشار یاسوج در فصل بهار، تابستان و پاییزپذیرای گردشگران است . از دیگر آبشارهای این استان ، آبشار بهرام بیگی است .این آبشار در میان صخره های سنگی واقع شده و بعد از مارگون واقع شده است.آبشاربن رود نیز بعد از سی سخت قرار گرفته و شامل توف شاه (آبشار شاه) و آبشار بن رود است که از چندین چشمه تشکیل شده و حدود 20 متر ارتفاع دارد و منطقه بسیار زیبایی را پدید آورده است .

غار ده شیخ

غار ده شیخ از جاذبه های ناشناخته ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد است جاذبه ایبا قدمت 135 میلیون سال که می توان آن را از شگفت انگیزترین جاذبه های ایران نیزدانست. برای دسترسی به این جاذبه شگفت انگیز باید ابتدا به شهر یاسوج مرکز استانکهگیلویه و بویراحمد سفر کنید، بعد از سفر به یاسوج و طی کردن مسافتی حدود 45 کیلومتربه بخش پاتاوه شهرستان دنا می رسید تا پس از آن با گذر از مناظر طبیعی و پل تاریخیپاتاوه به دنیای اسرارآمیز یکی از زیباترین غارهای ناشناخته ایران قدم گذاشته باشیدجایی که غارنوردان و کارشناسان به آن لقب علی صدر2 را داده اند.

وجه تسمیهغار ده شیخ قرار دریافت در بالادست روستایی به همین نام است. این غار در طی قرن هایمتمادی ناشناخته مانده بود تا اینکه چند سال پیش از سوی بعضی افراد محلی در روستایده شیخ پاتاوه کشف شد و تا به امروز سه مرحله اکتشاف توسط محققان و غارشناسان در اینغار اجرا شده است.

منطقه حفاظتشده دنا

این منطقه یک منطقه کاملا کوهستانی است. اختلاف ارتفاع بلندترین و پستترین نقاط منطقه بالغ بر 3000 متر است. دنا دارای قله های بلند، دیواره های بزرگ ودره های عمیق است. در شرق دنا گردنه تاریخی بیژن واقع شده است و مرزهای شمالی، غربی وجنوبی آن را رودخانه های ماربر و بشار احاطهنموده اند. رودخانه ماربر که در شمال دنا از شرق به غرب جاری است ، با گذشتن از چندروستا و تنگ خرسان، به رودخانه خرسان تغییر نام میدهد و پس از عبور از تنگه هایباریک به رودخانه بشار میپیوندد. محل پیوند رودخانه های خرسان و بشار، ناحیه ای جنگلیاست که زیبایی خیره کننده ای دارد.

شهر قدیمدهدشت

بافت قدیمی شهر دهدشت 60 هکتار وسعت در سال 1364 در فهرست آثار ملی ایرانبه ثبت تاریخی رسید که به دلیل اینکه هفت امامزاده در هفت گوشه این شهر واقع شدهاست به شهر هفت گنبد نیز معروف شده است.

بلاد شاپور(شهرهفت گنبد) دارای آب وهوایی گرراستای است و معماری آن نیز از معماری صفوی الهامگرفته، وفور منابع سنگ گچ در محل سبب استفاده فراوان از این ماده شدهاست و گچ بری ها و طاق و قوسها و کار بندیهای بسیار زیبا هنوز جان و نفس تازه ایبه شهر می دهد به طوری که هر فرد مطلع به مسائل معماری و فرهنگی را مجذوب و متحیرمی سازد.

منطقهگردشکری دریاچه کوه گل

کوه گل بخشی از طبیعت منطقه کوهستانی دنا است که در نزدیکیشهر زیبای سی سخت واقع شده است. در این ناحیه دریاچه های گوناگونی وجود دارد. این دریاچه هافصلی بوده و در اواخر زمستان تا اوایل بهار بر اثر بارش باران و ذوب شدن برف هاییکه بر ارتفاعات دنا جای خوش نموده اند پر از آب می شوند و تا اواخر تابستان تقریباخشک می شوند.

دریاچه کوهگل که در همین ناحیه واقع شده، یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی آن به شمار می رود.این دریاچه با مساحتی حدود نیم هکتار و عمقی برابر 15 متر، باعث پدید آمدن طبیعت واکوسیستم جذابی در اطراف خود شده است.

آبشار تنگ تامرادی

آبشار تنگ تامرادی در فاصله 55 کیلومتری از شهر یاسوج پایتخت طبیعت ایران زمینه کهدر راستا جاده گچساران واقع شده و ارتفاع آن بیش از 15 متر است. وجود یازده آبشاربا ارتفاع 8 تا 10 متری و حوضچه های آب در راستا آب زلال و بسیار خنک این آبشار وهمچنین وجود غارهایی که آب از دل آن می گذرد و آب مداوم از سقف آنان چکه می کندباعث شده که هر چه بیشتر بر جذابیت و خاص بودن آن اضافه کند. طبیعت زیبا و جنگلبلوط اطراف این آبشار زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است.

پیست اسکیکاکان

پیست اسکی کاکان در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران واقع شده آست. این پیستدر دامنه های رشته کوه زاگرس قله دنا در 18 کیلومتری شهر یاسوج نزدیک به دهستانکاکان واقع شده است. دهستان کاکان داری چندین روستا می باشد. مرکز دهستان کاکانروستای منصورخانی می باشد. محل این پیست جنب منطقه آب نهر است.

چشمه میشی

یکی از جلوه های طبیعت کوهگل، چشمه پرآب میشی است که در دامنه دنا و در زیر گردنه بیژنجاری است. چشمه میش چشمه ای همیشگی و از مهم ترین چشمه های منطقه سی سخت به شمار می رودکه در امتداد دره ای طولانی با شیب نسبتاً تند روان است و جویبار پرآب و سپید رنگآن همچون رشته های مروارید زینت بخش دره ای است که آب چشمه را به زمین های کشاورزیپایین دست آن می رساند.

نقوش برجسته تنگسروک

نقوش برجسته تنگ سروک (سولک)صحنه های گوناگونی از آیین های باشکوه باستانی، نمادهای دینی، رزم های سواره نظامو پیاده نظام ،تاجگذاری و تاج ستانی ودریافت حلقه قدرت در حضور خدایان، شکار شاهی،تشریفات، خوش آمدگویی و دیگر جلوه های زندگی اشرافی را در دل کوهستان به ودیعهگذاشته تا نمایشگر روشنی از روزگاران گذشته برای نسل جدید باشد که می تواندگردشگران را ساعتها مجذوب خود نماید.

کلام آخر

برای دیدن هر چه بیشتر جاذبه های گردشگری یاسوج بهتر است خودروی شخصی خود را داشته باشید یا حداقل با یک گروه همسفر باشید. بهترین زمان برای دیدن جاذبه های طبیعی یاسوج فصل بهار و تابستان می باشد و از سوی دیگر همواره دوربین عکاسی خودتان را همراه داشته باشید.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 124

به "با جاذبه های گردشگری یاسوج آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با جاذبه های گردشگری یاسوج آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید