نهاد فراقوه ای برای تنظیم گری پیغام رسان های اجتماعی ایجاد می گردد

به گزارش دنیای ویدئو، در طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس برای صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیغام رسان های اجتماعی، قرار است نهادی فراقوه ای تنظیم گری مرتبط با پیغام رسان های اجتماعی را بر عهده گیرد.

نهاد فراقوه ای برای تنظیم گری پیغام رسان های اجتماعی ایجاد می گردد

طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیغام رسان های اجتماعی با هدف برطرف خلاء قانونی در حقوق کاربران فضای مجازی و هم حمایت از تولیدات داخلی، این هفته در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفته است.

در سال های اخیر این طرح به وسیله کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح و هم بعضی کمیسیون ها از جمله کمیسیون صنایع و امنیت ملی آن را مورد آنالیز قراردادند و هم اکنون آماده ارائه در صحن علنی است.

از زمان اعلام اولیه این طرح تا به امروز چندین نسخه از طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس در مورد ساماندهی پیغام رسان های اجتماعی منتشر شده است اما در حال حاضر نسخه نهایی اصلاح شده ای از این طرح که قرار است در صحن علنی مجلس ارائه گردد، انتشار نیافته است.

با این حال به علت انتشار نسخه قدیمی و جزئیات مندرج در آن، بعضی رسانه ها و کاربران در فضای مجازی، آن را به ایجاد محدودیت در فضای مجازی تعبیر نموده و انتقادهایی به آن داشته اند.

محمد رستم پور پژوهشگر مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه طرح نو صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیغام رسان های اجتماعی حاصل کوشش چند ده جلسه کارشناسی با بخش های مختلف و با موضوع مرکز پژوهش های مجلس است، گفت: این طرح با کوشش کمیسیون فرهنگی مجلس و معاونت فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس به نتیجه رسیده و با طرح اولیه کاملاً فرق دارد.

وی گفت: اهتمام طرح نو صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیغام رسان های اجتماعی این است که نهاد فراقوه ای تنظیم گری هر آنچه که مرتبط با پیغام رسان ها و شبکه های اجتماعی است را برعهده گیرد.

رستم پور ادامه داد: در این راستا این نهاد تنظیم گر می تواند موضوعات مرتبط با نمایندگی پلتفرم های خارجی، ساماندهی فعالیت پلتفرم های داخلی و خارجی، مقدار پهنای باند اختصاصی به پیغام رسان ها و هم نحوه مواجهه با جرایم این حوزه را تنظیم گری کند.

وی تاکید نمود: در این طرح، موضوع نهاد تنظیم گر فراقوه ای بسیار تکمیل تر از ایجاد هیئت نظارت که در نسخه اولیه طرح مطرح بود، دیده شده است.

پژوهشگر معاونت پژوهش های سیاسی و حقوقی مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه تنها در بعضی جلسات تدوین این طرح حضور داشته و جزئیات مبسوط این طرح برای برطرف ابهامات ذهنی کاربران، به وسیله معاونت فرهنگی مرکز پژوهش ها قابل ارائه است، گفت: مطابق با طرح پیشنهادی نمایندگان، نهاد تنظیم گر در حوزه پیغام رسان های اجتماعی از تجمیع کمیته ها و نهادهای مرتبطی همانند کمیسیون محتوای مرکز ملی فضای مجازی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و کارگروه معین مصادیق محتوای مجرمانه ایجاد خواهد شد.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 572

به "نهاد فراقوه ای برای تنظیم گری پیغام رسان های اجتماعی ایجاد می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهاد فراقوه ای برای تنظیم گری پیغام رسان های اجتماعی ایجاد می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید