اتاق ایران، بهترین مرجع برای مدیریت سامانه جامع تجارت است

به گزارش دنیای ویدئو، سامانه جامع تجارت از مردادماه سال 1395 فعالیت خود را در بخش های مختلف با فرآیند ثبت سفارش چند گروه کالایی به طور رسمی شروع کرد و به صورت مرحله ای، ثبت سفارش کالاها به این سامانه و بخش تجارت فرامرزی منتقل شد، این فرآیند به نحوی بود که در سرانجام سال 1396 تمام تعرفه های ثبت سفارش به سامانه جامع تجارت انتقال یافته بود.

اتاق ایران، بهترین مرجع برای مدیریت سامانه جامع تجارت است

از آنجا که بروکراسی های پیچیده اداری بیش از این نمی توانست جوابگوی نیازهای دنیای مدرن و رو به جلوی تجارت کنونی باشد، تصمیم گرفته شد تا سامانه جامع تجرات شکل بگیرد و امور بازرگانی را آسان تر، شفاف تر و سریع تر کند.

البته نسبت به عملکردی که تا کنون از این سامانه دیده شده، انتقادهایی مطرح است. با توجه به اینکه این سامانه دهم آذر به صورت رسمی افتتاح شد، بر اساس اظهارات تعدادی از فعالان مالی همچنان امکان واردات در برابر صادرات به وسیله این سامانه امکانپذیر نیست و باید به وسیله سامانه نیما ارز را تبادل کرد. البته بعضی نیز معتقدند که اظهارنظر درباره عملکرد این سامانه زود است و باید وقت بیشتری به آن داد تا خود را نشان دهد و نواقصش مشخص گردد.

در این رابطه حسن فروزان فرد، نایب رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق ایران در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران سامانه جامع تجارت را یکی از ابزار تکمیل فرآیند دولت الکترونیک دانست که می تواند منجر به افزایش بهره وری شده و امور تجاری را آسان تر کند.

به اعتقاد این فعال مالی ساماندهی اطلاعات و یکپارچگی در فعالیت های تجاری که هدف اصلی این سامانه است، می تواند بخش زیادی از مراجعات غیر ضرور متقاضیان را کاهش دهد و این اقدام ارزشمندی است. اما متاسفانه هنوز بین دستگاه ها و نهادهایی که در اجرایی شدن سامانه نقش دارند، درباره اطلاعات و خدمات سامانه، جمعبندی اتفاق نیفتاده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران خدمات دهی مجزای هر یک از دستگاه ها و نهادها را زمینه ساز خطا و فساد برشمرد و گفت: سامانه جامع تجارت با توجه به جامعیتی که دنبال می نماید، می تواند به شفافیت بیشتر محیط تجاری کشور یاری کند. اینکه هر فعال مالی دارای یک کد مشخص باشد و به یاری آن بتوان فعالیت های تجاری را دنبال کرد، نکته مثبتی است. اینکه هر فعال مالی دیگر لازم نباشد برای یک کار مشخص به دفعات به بخش های مختلف مراجعه کند، بسیار ارزشمند است.

او ادامه داد: البته درباره نحوه اجرای این سامانه پیشهادها و انتقاداتی از سوی اتاق ایران وجود داشت؛ از جمله شیوه صدور کارت بازرگانی بود که در اقدامی ناگهانی کل فرآیند صدور کارت از اتاق به این سامانه منتقل شد. جابه جایی یکباره این فرآیند به دلیل آماده نبودن بسترها منجر به توقف چندماهه فرایند صدور و تمدید کارت های بازرگانی به ویژه در این شرایط خاص شد.

بر اساس گفته های فروزان فرد، پیشنهاد اتاق ایران انتقال پله ای و تدریجی فرایند صدور و تمدید کارت بازرگانی از اتاق به سامانه جامع تجارت بود و اینکه این طرح ابتدا به صورت آزمایشی در چند استان اجرایی گردد و پس از برطرف نواقص و مسائل آن در سطح ملی به اجرا درآید که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت و شاهد توقف صدور و تمدید کارت بازرگانی از مرداد تا مهر امسال بودیم.

نایب رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق ایران بر این باور است که محور قرار دریافت اتاق ایران به عنوان مرجعی که کلیه اطلاعات مربوط به تشکل ها و اقدامات تاریخی فعالان مالی را در اختیار دارد می توانست به اجرایی شدن بهتر طرح سامانه جامع تجارت یاری کند.

او توضیح داد: اتاق سال هاست که قصد داشت مانند آنچه در سامانه جامع تجارت اجرا شده، سامانه ای را شکل دهد و کلیه فرایند تجارت را یکپارچه و هماهنگ کند اما هیچ کدام از سامانه های ملی برای ارائه اطلاعات خود به اتاق ایران اعلام آمادگی نکردند اما همین که قرار شد این سامانه ها توسط دولت یکپارچه شوند، همگی به خط شده و اطلاعات را ارائه دادند.

این فعال مالی، محرم ندانستن بخش خصوصی توسط دستگاه ها و نهادهای مختلف کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت: به اعتقاد بخش خصوصی، آنچه قرار است در سامانه جامع تجارت رخ دهد یک موضوع اجرایی است و جنبه حاکمیتی ندارد. بنابراین بهترین مرجع برای مدیریت آن اتاق ایران است. امیدوارم یک روز آنچه خراب نموده ایم را مجدد درست نموده و به جهت صحیح آن برگردانیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 13 دی 1399 بروزرسانی: 13 دی 1399 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 191

به "اتاق ایران، بهترین مرجع برای مدیریت سامانه جامع تجارت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتاق ایران، بهترین مرجع برای مدیریت سامانه جامع تجارت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید