بلاهایی که مصرف غذا های تند و ادویه دار سرتان می آورد

به گزارش دنیای ویدئو، مصرف غذا های تند و ادویه دار موجب تحولاتی در دستگاه گوارش ما می گردد که شاید از آن ها بی خبر باشید.

بلاهایی که مصرف غذا های تند و ادویه دار سرتان می آورد

به گزارش خبرنگاران، شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که آیا خوردن غذا های تند و ادویه دار می تواند سبب اسهال گردد؟

اگر شما غذا های محلی و یا خاص کشور های مختلف را به مانند غذا های مکزیکی، هندی و یا کاجون (گروهی از افراد که در لوئیزیانا زندگی می نمایند) سرو می کنید و یا گوشت بوفالو (گاومیش) را دوست داشته باشید، روش پخت غذا های ادویه دار، برای بسیاری از اشخاص محبوب و لذت بخش است؛ البته نه زمانی که همین غذا های ادویه دار سبب گردد تا ما برای چندین ساعت به علت اسهال به سوی دستشویی بدویم!

گاهی اوقات افراد تصور می نمایند این مسئله ممکن است نشانگر علامتی باشد مبنی بر آنکه مسئله ای در دستگاه گوارش آن ها وجود دارد. این در حالی است که واکنش بدن به غذا های ادویه دار کاملا طبیعی بوده و تنها نشانه ای است که بدن شما سخت در کوشش است تا شما را از هرگونه آسیبی محافظت کند.

غذا های درست شده با فلفل کاین و یا فلفل تند دارای یک ماده قوی هستند که با نام کپسایسین شناخته شده و یک ماده تحریک نماینده برای بدن محسوب می گردد. به علت وجود همین ماده است که وقتی پوست شما با فلفل تند تماس برقرار می نماید، احساس سوزش می کنید. به همین ترتیب زمانی هم که شما غذای ادویه دار می خورید و متعاقب آن آب خنک می نوشید، این احساس به شما دست می دهد که یک گلوله آتشین را قورت داده اید.

حتی باید گفت هیچ جای تعجبی نیست که کپساسین می تواند مخاط معده و یا روده را تحریک کند. بعضی از افراد ممکن است این مسئله را تحمل نمایند؛ اما برای بعضی دیگر که معده ای حساس تر دارند، این مسئله فرایندی را ایجاد می نماید که سبب اسهال می گردد.

چگونه کپساسین سبب اسهال می گردد؟

گوارش یک فرایند کاملا منظم است که از زمان گاز زدن غذا شروع می گردد و تا زمانی که بدن ما مدفوع حاصل از آن را تخلیه کند، به طول می انجامد. در طول جهت گوارش، غذا به بخش های مختلفی حرکت می نماید.

زمانی که ما کپساسین موجود در فلفل تند را می خوریم، این ماده چیزی به نام گیرنده وانیلوئیدی نوع 1 (TRPV1) را تحریک می نماید که همین سبب می گردد تا به مغز ما بگوید که ما در حال سوختن از داخل بدن مان هستیم.

معز کوشش می نماید تا این تحریک را تفسیر کند و به همین منظور مسکن بدن را که به اندروفین معروف است، آزاد می نماید. به همین علت است زمانی که غذای تند و ادویه دار می خورید، احساس سرخوشی می کنید و دوست دارید تا بیشتر از آن غذا میل کنید.

زمانی که کپساسین، روده کوچک را اذیت می نماید، به شکلی سریتر از حالت طبیعی حرکت نموده و به روده عظیم می رسد. در اینجا سرعت طبیعی گوارش اگرچه کاهش می یابد، اما گیرنده ها به شدت فعال شده و به اسم بخشی از فرایند دفاعی بدن، روده عظیم کل فرایند را سرعت می بخشد. این مسئله سبب می گردد تا روده عظیم نتواند آب موجود در غذا را جذب کند و مدفوع به شکل جامد درآید و همین سبب می گردد تا ما با اسهال به دستشویی برویم.

حتی باید گفت بعضی اوقات افراد احساس می نمایند که مقعد آن ها در حال آتش گرفتن است؛ اما باید گفت این مسئله جای نگرانی ندارد؛ چرا که به هنگام عبور ماده کپساسین از خط دندانه دار در مقعد، گیرنده های درد بیشتری وجود دارد.

آیا باید به پزشک مراجعه کرد؟

اسهال ناشی از غذا های تند و یا ادویه دار معمولا محدود بوده و ظرف یک الی دو روز رفع می گردد. بایدن حواستان باشد که نوشیدنی های کافئین دار سبب تشدید اسهال می گردد.

علائمی که ظرف یک الی دو روز رفع نشوند و یا بدتر گردند، نیازمند مراقبت های پزشکی برای آنالیز های بیشتر هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 548

به "بلاهایی که مصرف غذا های تند و ادویه دار سرتان می آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلاهایی که مصرف غذا های تند و ادویه دار سرتان می آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید