تحلیل در بازار سرمایه به چه معناست و انواع آن کدام است ؟

به گزارش دنیای ویدئو، سرمایه گذارانی که قصد دارند مستقیماً نسبت به خرید یا فروش سهام شرکت ها اقدام نمایند، باید قبل از انتخاب سهام یک شرکت شرایط آن شرکت را به دقت و به صورت جامع، موردبررسی و تحلیل قرار دهند

تحلیل در بازار سرمایه به چه معناست و انواع آن کدام است ؟

تحلیل در بازار سرمایه یعنی چه ؟

به گزارش خبرنگاران به نقل خانه سرمایه ، به کرات می توان با این موضوع روبرو شد که تحلیل های اقتصادی را در قالب یک فایل اکسل خلاصه می نمایند، بله فایل اکسل یک ابزار لازم جهت دسته بندی داده هاست ولی صرفا یکی از ابزارهاست، حقیقت این است که وقتی از تحلیل یک موضوع حرف می زنیم، داستان خیلی خیلی فراتر از یک فایل اکسل است. تحلیل در هر موضوعی که باشد، اقتصادی یا غیراقتصادی، یعنی اینکه بتوانی 360 درجه به یک موضوعی نگاه کنی و تمامی فاکتورهای موثر بر آن موضوع را ببینی تا بتوانی راجع به آن تصمیم بگیری، پس ذهن یک تحلیلگر ضروری است که نسبت به موضوع احاطه کامل یا حداکثری داشته باشد تا بتواند موضوع را آنالیز نموده و اظهار نظر کند.

ابزار و انواع تحلیل

ذهن یک تحلیلگر باید به شدت منظم باشد، این نظم دلیل دارد، چون وقتی قرار است شما 360 درجه به یک موضوعی نگاه کنید، با حجم زیادی از داده ها روبرو می شوید که اگر نظم آن ها را در ذهن خود نتوانید مدیریت کنید، عملا جمع آوری آن ها فایده ای ندارد، مثل اینکه همه داده ها را روی هم ریخته و معین است که در این بین یکسری داده گم می شوند و اصلا دیده نمی شوند. درواقع در تحلیل، شما ساختار و درون و اجزا موضوع را درک می کنید، انگار جزئی از آن باشید، این جزئی از چیزی بودن یک شبه به دست نمی آید، با یک فایل اکسل و صرفا رشد دادن بی منطق یکسری عدد به دست نمی آید. زیبائی اعداد آن جائی است که پشت آن یک فکر و درک و فهمی وجود داشته باشد، این است که به آن ها معنی می دهد.

نکته جالب آن جائی است که تحلیل مرحله نهائی کار ما نیست، تحلیل بخشی از راه است، پله های بعدیست که مهم است، این پله های بعدی ارزیابی و سپس ترکیب و خلق کردن است. در بازارهای اقتصادی برای ما پله های بعدی آن جائی است که با درکی که تا آن مرحله به دست آوردیم، دست به پیش بینی و نگاه به آینده شرکت می زنیم، تصور آینده یک موضوع بدون درک صحیحی از شرایط فعلی آن حاصل نخواهد شد قطعا! ما دقیقا در تحلیل باید شرایط 360 درجه یک شرکت رو در طول زمان ببینیم و از روز اول آن آغاز کنیم و با آن پیش بیاییم تا امروز، ببینیم از کجا امده، چه مسیری را رفته و این روندی که تا به امروز امده باعث می گردد به چه سمت و سویی در آینده بخواهد حرکت کند؟ هر شرکتی داستانی دارد، تحلیل هنر روایت صحیح و بدون جهت گیری و دقیق این داستان است، به طوری که مستمع بتواند ادامه داستان را بنویسد.

یکی از مهم ترین دستاوردهای یک نگاه تحلیلی این هست که قابلیت آنالیز چند جانبه موضوع را پیدا می کنید، اما برای رسیدن به این نقطه چه مواردی بایستی آنالیز شوند؟ اینجا نقطه ای است که یک تحلیل به شاخه های مختلفی تقسیم می گردد.عده ای با رصد کردن لحظه ای فعالیت شرکت ها ، عده ای با دقت در سوابق قیمتی و نمودارهای آن و عده ای سعی در شناخت روانی قیمت آن دارند و بر طبق همین شاخه تحلیل یک سهم به سه قسمت تقسیم می گردد

  1. تجزیه و تحلیل بنیادی
  2. تجزیه و تحلیل تکنیکال
  3. تجزیه و تحلیل تمایلات یا روانشناسی بازار

همواره بر سر این نکته که کدام یک از این سه روش بهتر است میان تحلیل گران بحث بوده است.اما واقعیت این است که شناختتمامی این روش ها الزامی است.

می توان این سه را مانند پایه های یک جایگاه نیز تصور کرد که در صورت نبود و یا ضعف هرکدام از آن ها نمی توان از آن استفاده کرد.

بنابراین وجود شناخت کافی از هر سه این روش ها برای یک تحلیل جامع الزامی است.در مطالب آینده به طور کامل با تمامی این تحلیل ها آشنا خواهیم شد

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 آذر 1399 بروزرسانی: 3 آذر 1399 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 106

به "تحلیل در بازار سرمایه به چه معناست و انواع آن کدام است ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیل در بازار سرمایه به چه معناست و انواع آن کدام است ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید