رنگ چک های جدید صورتی و بنفش خواهد بود

به گزارش دنیای ویدئو، نادعلی زاده گفت:چک های فعلی صورتی و سبز رنگ هستند درحالی که چک های جدید صورتی و بنفش رنگ خواهند بود.

رنگ چک های جدید صورتی و بنفش خواهد بود

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، آمنه نادعلی زاده، سخنگوی اجرای قانون چک، درخصوص مشخصات چک های جدید که سال آینده روانه بازار می شوند، گفت:چک های جدید رنگشان متمایز با چک های قدیم است، به طوری که چک های فعلی صورتی و سبز رنگ هستند درحالی که چک های جدید صورتی و بنفش رنگ است.

وی گفت: این چک ها مثل سابق شناسه 16 رقمی دارند، ولی یک عبارت تاکیدی مبنی بر اینکه فعال سازی چک منوط به ثبت آن در سامان صیاد است بر روی چک های جدید درج شده است.

سخنگوی اجرای قانون چک اضافه نمود: چک های جدید یک بارکد دو بعدی دارد که گیرنده می تواند با اسکن بارکد، شرایط اعتباری صادرنماینده را استعلام نمایند.

نادعلی زاده گفت: از سال 1400 که چک های جدید چاپ می شوند، صادرنمایندگان باید این چک ها را در سامانه ثبت نمایند و گیرنده چک باید از صادرنماینده چک بخواهد که چک در سامانه صیاد حتماً ثبت شده باشد و اگر چک در سامانه صیاد ثبت نگردد بانک نمی تواند مبلغ آن را پرداخت کند.

وی اضافه نمود: اگر گیرنده بخواهد چک جدید را به شخص ثالث انتقال دهد، این عمل نیز می بایست در سامانه صیاد به ثبت برسد.

سخنگوی اجرای قانون چک گفت: صدور چک های جدید در وجه حامل ممنوع است و گیرنده از پذیرش چک جدید در وجه حامل خودداری کند.

وی اضافه نمود: همچنین در قانون جدید برای صادرنماینده چک برگشتی محدودیت های بیشتری مانند محدودیت افتتاح حساب، دریافت تسهیلات، ضمانت و محدود شدن حساب ها در سایر بانک ها در نظر گرفته شده است.

نادعلی زاده ادامه داد: چک های جدید با لوگو جدید بانک های مختلف چاپ می شوند، ولی به لحاظ رنگ و محتوا یکسان سازی شده است.

محدودیت های چک برگشتی در قانون جدید چک سخنگوی اجرای قانون چک گفت: در قانون جدید چک، محرومیت های شدیدی برای صادرنمایندگان چک های برگشتی در نظر گرفته شده است.

نادعلی زاده اضافه نمود: این محرومیت ها شامل عدم افتتاح حساب بانکی جدید یا صدور کارت جدید، عدم گشایش اعتبارات اسنادی و عدم اعطای تسهیلات است.

سخنگوی اجرای قانون چک گفت: اقدام سختگیرانه دیگر قانون جدید چک برای صادرنماینده چک برگشتی، این است که به میزان کسری مبلغ چک برگشتی، حساب های فرد صادرنماینده چک مسدود می گردد و تا زمان مشخص تکلیف حساب ها در انسداد باقی می ماند و پس از آن نسبت به برطرف انسداد حساب ها اقدام می گردد.

نادعلی زاده با بیان اینکه این قانون با نگاه سیستمی، اقدامات پیشگیرانه را به وسیله سامانه صیاد به اجرا می گذارد، گفت: سامانه صیاد در وهله نخست وظیفه دارد به افراد فاقد صلاحیت دسته چک ندهد که این موارد شامل افرادی همچون صادرنماینده چک برگشتی برطرف سوءاثر نشده و یا افراد دارای محکومیت قضایی می گردد.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 9 اسفند 1399 بروزرسانی: 9 اسفند 1399 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 295

به "رنگ چک های جدید صورتی و بنفش خواهد بود" امتیاز دهید

1 کاربر به "رنگ چک های جدید صورتی و بنفش خواهد بود" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگ چک های جدید صورتی و بنفش خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید