چگونه در تلویزیون های اندرویدی اسکرین شات بگیریم؟

به گزارش دنیای ویدئو، اگر در پی روشی برای گرفتن عکس از صفحه تلویزیون اندرویدی خود بوده اید (اسکرین شات) اما به راهکار خوبی بر نخورده اید، در این مطلب همراه ما باشید تا نحوه انجام این کار را به شما آموزش دهیم.

چگونه در تلویزیون های اندرویدی اسکرین شات بگیریم؟

در دنیای امروز که بسیاری از محتوا دیگر مثل قبل به صورت فیزیکی در دسترس نیستند و حتما باید به صورت مجازی با آن ها تعامل برقرار کنیم، اسکرین شات گرفتن تبدیل به یک قابلیت بسیار مهم و کاربردی تبدیل شده است چرا که کاربران خیلی راحت می توانند از محتوای در حال پخش به وسیله گوشی، تبلت، لپ تاپ و یا حتی تلویزیون خود اسکرین شات گرفته و آن را برای مشاهده در روزهای بعدی ذخیره نمایند. همانطور که در بالا اشاره شده، در این مطلب قرار است به نحوه ثبت اسکرین شات در تلویزیون های مبتنی بر اندروید بپردازیم؛ کاری که در مقایسه با اسکرین شات گرفتن از صفحه در گوشی های هوشمند به مراتب پیچیده تر است چرا که بعضی از این محصولات هیچ قابلیت مخصوصی برای ثبت اسکرین شات ندارند. هرچند این موضوع سبب نمی گردد نتوانیم این کار را انجام دهیم.

تلویزیون هوشمند ال ای دی جی پلاس مدل GTV-58PU722S سایز 58 اینچ

17,500,000

تومان

تلویزیون ال ای دی هوشمند دوو مدل DSL-50K5600U سایز 50 اینچ

13,040,000

تومان

محبوب ترین تلویزیون های اندرویدی در خبرنگاران

مشاهده همه

چگونه در تلویزیون های اندرویدی اسکرین شات بگیریم؟

در گوشی های اندرویدی کافی است کلیدهای پاور و کنترل صدا را فشار دهید تا از صفحه عکاسی گردد. بعلاوه با کشیدن دست از چپ به راست یا برعکس در بعضی از گوشی ها هم می گردد این کار را انجام داد. در نهایت اگر هیچ یک از این موارد برای شما راضی نماینده نیست، می توانید از پلی استور اپلیکیشن های شخص ثالث زیادی را دانلود کنید که هم به شما در فیلم برداری از صفحه یاری می نمایند و هم در ثبت اسکرین شات.

اما وقتی درباره تلویزیون اندرویدی صحبت می کنیم، همه چیز آنقدر ساده نیست. متأسفانه بعضی سازندگان تلویزیون علی رغم اینکه این محصولات این روزها هوشمند هستند، باز هم قابلیت مخصوصی را برای ثبت اسکرین شات در نظر نمی گیرند. اما یک راه برای این کار وجود دارد و آن هم این است که محتوای تلویزیون را روی کامپیوتر استریم کنیم. با این روش از هر اپلیکیشن یا صفحه ای که بخواهید می توانید اسکرین شات بگیرید.

برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید باید حتما روی یک کامپیوتری که می خواهید محتوای تلویزیون را روی آن استریم کنید، ADB (شکل اختصاری Android Debug Bridge) و scrcpy باید نصب شوند. Android Debug Bridge یا همان ADB یک ابزار خط فرمان جهت برقراری ارتباط و کنترل دستگاه اندرویدی متصل به سیستم است و انجام کارهای متعددی نظیر نصب برنامه روی محیط شبیه ساز و یا همین ثبت اسکرین شات را ممکن می نماید.

این اپلیکیشن ها به شما یاری می نمایند تلویزوین اندرویدی خود را به کامپیوتر متصل نموده و محتوای آن را روی سیستم استریم کنید. خوشبختانه هر دوی این اپ ها هم در ویندوز، هم مک و هم لینوکس در دسترس قرار دارند. متأسفانه باید بگوییم اگر تجربه برنامه نویسی ندارید، شاید فرایندی که قرار است در ادامه به شما آموزش دهیم کمی گیج نماینده و سخت به نظر برسد. اما جای نگرانی نیست. حتی اگر چشمتان به خط فرمان نخورده باشد، کافی است اندکی کار با کامپیوتر را بلد باشید چون آموزش های زیر قدم به قدم و به زبان بسیار ساده ای بیان شده اند.

روش شماره 1: مناسب کسانی که تلویزیون اندرویدی آن ها امکان ثبت اسکرین شات را ندارد

نصب ADB و scrcpy روی سیستم

نخستین مرحله این است که اپلیکیشن ADB را روی سیستم خود نصب کنید. منظورمان از سیستم همان کامپیوتر است و نه تلویزیون. ADB همانطور که در بالا گفته شده یک ابزار توسعه دهنده است که به شما اجازه می دهد یک سری فرامین را به وسیله سیستم روی دستگاه اندرویدی اجرا کنید. در رابطه با مشکل ما هم قرار است یاری کند در دستگاه اندرویدی اسکرین شات بگیریم.

برای اینکه بتوانید از ADB بهره ببرید باید اپلیکیشن Scoop را برای سیستم خود دانلود و نصب کنید. اگر از مک استفاده می کنید، کافی است ADB را با استفاده از Homebrew در ترمینال نصب کنید. در لینوکس هم می توانید به وسیله ترمینال، بدون هیچ فرایند پیچیده ای این اپلیکیشن را نصب کنید.

Scoop اپلیکیشنی است که در ویندوز برای نصب ADB مورد استفاده قرار می گیرد. Scoop در واقع یک نصب نماینده خط فرمان برای ویندوز است که به شما اجازه می دهد اپ ها یا افزونه های دیگر را به ترمینال خود اضافه کنید. برای نصب ADB کافی است در ابتدا Scoop را به وسیله زیر نصب کنید.

1. در ویندوز، Windows Powershell را به عنوان ادمین اجرا کنید. برای یافتن Windows Powershell کافی است نام آن را در قسمت جست و جو وارد نموده و با کلیک راست روی آن، سرویس را به صورت ادمین اجرا کنید.

2. وقتی وارد Windows Powershell شدید، دستور زیر را درون آن وارد کنید. این دستور به شما احازه می دهد تا برنامه ها را روی ترمینال نصب کنید.

Set-ExecutionPolicy RemoteSigned -scope CurrentUser

3. بعد از اجرای دستور بالا، کافی است دستور زیر را هم وارد نموده و کلید اینتر را فشار دهید. این دستور یک درخواست به وب ارسال می نماید تا Scoop را روی سیستم شما نصب کند.

iwr -useb get.scoop.sh | iex

در این مرحله باید منتظر بمانید تا پیامی مبنی بر نصب موفقیت آمیز Scoop دریافت کنید (Scoop was successfully installed). اگر چنین پیامی مشاهده شد، یعنی اکنون پلتفرمی دارید که می توانید به واسطه آن اپ هایی نظیر ADB و scrcpy را نصب کنید.

توجه: اگر هنگام فرایند نصب Scoop با پیام خطای قرمز رنگ running the installer as administrator is disabled by default روبرو شدید، کافی است Windows powershell را به صورت عادی و نه در حالت ادمین اجرا کنید.

حالا نوبت به نصب ADB می رسد. به لطف Scoop، انجام این کار فقط به یک خط فرمان احتیاج دارد. برای انجام این کار دیگر به Windows Powershell احتیاجی نداریم. باید به سراغ CMD بروید.

1. برای این کار کافی است در قسمت سرچ ویندوز، کلمه CMD را تایپ نموده و سرویس ظاهر شده را به عنوان ادمین اجرا کنید (کلیک راست، اجرا به عنوا ادمین).

2. کد زیر را در CMD وارد کنید. این کد از Scoop درخواست می نماید که ADB را روی سیستم شما نصب کند.

scoop install ADB

این فرایند باید به سرعت صورت بگیرد. اما گاهی اوقات شاید طول هم بکشد. در واقع بیشتر به سرعت اینترنت شما بستگی دارد. بنابراین به خاطر داشته باشید اینترنت پرسرعت یکی از لازمه های تسریع و موفقیت آمیز بودن فرایند است. وقتی پیامی مبنی بر نصب موفقیت آمیز ADB دریافت کردید، می توانید پیش بروید.

در این مرحله نوبت به نصب scrcpy می رسد. scrcpy یک پلتفرم متن باز است که به شما یاری می نماید دستگاه اندرویدی را روی سیستم استریم کنید. در نتیجه مهم نیست چه دستگاه اندرویدی دارید، به راحتی به وسیله scrcpy می توانید آن را کنترل کنید.

1. به cmd بروید و دستور زیر را درون آن اجرا کنید. این دستور از scoop می خواهد که scrcpy را درون سیستم شما نصب کند. حجم این اپلیکیشن تقریبا 30 مگابایت است که بسته به سرعت اینترنت شما می تواند طول بکشد. وقتی این فرایند به اتمام رسید، دیگر کار خاصی باقی نمی ماند.

فعال سازی حالت توسعه دهنده و سپس عیب زدایی در تلویزیون اندرویدی

در این مرحله باید حالت توسعه دهنده را در تلویزیون اندرویدی خود فعال نموده و عیب زدایی را هم پس از آن فعال کنید. ADB برای اتصال به تلویزیون شما احتیاج به اجازه از آن دارد. در نتیجه، باید حالت عیب زدایی یا همان دیباگینگ (Debugging) را درون آن فعال کنید. در ابتدا باید حالت توسعه دهنده در تلویزوین فعال باشد که برای این کار باید مراحل زیر را طی کنید.

1. به تنظیمات تلویزیون اندرویدی خود بروید.

2. Device Preferences را انتخاب و سپس به بخش About بروید.

3. روی گزینه Build رفته و آنقدر کلید OK را فشار دهید تا حالت توسعه دهنده فعال گردد.

حالا که یک توسعه دهنده هستید، می توانید به گزینه های توسعه دهنده هم دسترسی پیدا کنید تا بتوانید حالت عیب زدایی را فعال کنید.

1. به تنظیمات تلویزیون اندرویدی خود بروید.

2. Device Preferences را انتخاب کنید.

3. Developer Options را انتخاب کنید.

4. USB Debugging یا همان عیب زدایی USB را فعال کنید. اگر تلویزوین اندرویدی شما گزینه ای برای عیب زدایی بی سیم (Wireless) هم دارد، آن را فعال کنید.

حالا تلویزیون اندرویدی شما آماده است که به سیستم متصل گردد. فقط یک کار مانده که باید انجام دهید. اینکه آدری IP تلویزیون خود را دریافت کنید. برای این منظور مراحل زیر را انجام دهید.

1. به تنظیمات تلویزیون اندرویدی خود بروید.

2. Device Preferences را انتخاب و سپس به بخش About بروید.

3. به بخش Status یا همان شرایط بروید تا آدرس IP خود را مشاهده کنید. آن را یادداشت کنید چون در مرحله بعد به آن احتیاج خواهید داشت.

استریم تلویزیون روی کامپیوتر

حالا وقت آن رسیده که تلویزیون رسما به کامپیوتر متصل گردد. برای این منظور باید به وسیله آدرس IP که در بالا دریافت کردید، استریم را انجام دهید.

1. منوی CMD را اجرا و دستور زیر را درون آن اجرا کنید و کلید اینتر را فشار دهید.

adb connect IP-ADDRESS

توجه داشته باشید دقیقا به جای عبارت IP-ADDRESS، عددی را که از تلویزیون به عنوان آدرس IP خود دریافت کردید وارد کنید.

3. وقتی پیامی مبنی بر برقراری ارتباط دریافت کردید، کد زیر را هم اجرا کنید و اینتر را بزنید.

scrcpy

حالا یک پنجره تازه که محتوای تلویزیون شما را به نمایش می گذارد باز می گردد. اکنون به راحتی می توانید پنجره را کوچک کنید و با سیستم به کار خود برسید یا با ماوس و صفحه کلید، در رابط کاربری تلویزیون خود بگردید.

اسکرین شات گرفتن از تلویزیون اندرویدی

در نهایت می رسیم به نحوه اسکرین شات گرفتن از تلویزیون. اگر تمام مراحل بالا با موفقیت انجام گرفته باشد، دیگر هیچ مسئله ای وجود نخواهد داشت. شما خیلی راحت و با فشردن کلیدهای ترکیبی ویندوز + شیفت + S و یا ویندوز + prtsc (پرینت اسکرین) می توانید از صفحه تلویزیون خود عکس بگیرید؛ دقیقا مشابه همان روشی که در ویندوز می گردد اسکرین شات گرفت. حتی می توانید از صفحه تلویزیون فیلم برداری هم بکنید.

روش شماره 2: برای کسانی که تلویزیون اندرویدی آن ها بدون احتیاج به کدنویسی امکان ثبت اسکرین شات را دارد

بعضی از تلویزیون ها امکان ثبت اسکرین شات را به کاربر می دهند. اگرچه تعداد آن ها خیلی بالا نیست اما این شانس وجود دارد که تلویزیون اندرویدی شما هم جز همان دسته باشد. برای این منظور کافی است مراحل زیر را انجام دهید تا بتوانید از صفحه تلویزیون خود عکس بگیرید.

1. ثبت اسکرین شات با استفاده از اندروید TV Box

بعضی از کاربران از اندروید TV Box استفاده می نمایند. محصولی فوق العاده مجذوب کننده که قابلیت های هوشمند سیستم عامل اندروید را به تلویزوین معمولی شما می آورد. این محصولات معمولا روی ریموت خود گزینه ای برای ثبت اسکرین شات دارند. برای مثال در می باکس S شیائومی که حتی برای خرید هم در دسترس قرار گرفته است، کافی است کلید پاور و کاهش صدا را با هم نگه دارید تا از صفحه تلویزیون عکس گرفته گردد. درست مثل انجام این کار در گوشی اندرویدی.

نکته: این روش بدون احتیاج به اندروید TV Box هم در بسیاری از تلویزیون ها برای ثبت اسکرین شات جواب می دهد. بنابراین قبل از انجام هر کاری ابتدا این کار را انجام دهید.

یک سری از تلویزیون ها هم بدون احتیاج به هیچ ابزار دیگری به صورت بومی امکان ثبت اسکرین شات را به کاربر می دهند. مثلا کافی است کلید پاور را نگه دارید تا یک سری گزینه به شما نشان دهد. در بین این گزینه ها می توانید اسکرین شات را هم مشاهده کنید.

توجه داشته باشید بعضی از تی وی باکس ها اپ های اختصاصی خود را دارند که می توانید با استفاده از آن اپ ها، از صفحه اسکرین شات بگیرید. این اپ ها را باید روی گوشی نصب و به وسیله آن تلویزیون را کنترل کنید. برای مثال Mi Remote Controller اپلیکیشن اختصاصی تی وی باکس های سری می شیائومی است که با استفاده از آن علاوه بر کارهای دیگر نظیر کنترل صدا، خاموش و روشن کردن تلویزیون و…، می توانید اسکرین شات هم بگیرید.

اندروید باکس تسکو مدل TAB ECO

1,399,000

تومان

اندروید باکس نت باکس مدل شاین

1,699,000

تومان

محبوب ترین پخش نماینده های اندروید در خبرنگاران

مشاهده همه

2. اپلیکیشن های اندرویدی برای ثبت اسکرین شات؛ Button Mapper app

از آن جایی که تلویزیون های اندرویدی امکان نصب اپ های متنوعی را دارند، کافی است به پلی استور مراجعه کنید تا با اپ های زیادی جهت ثبت اسکرین شات یا فیلم برداری از صفحه روبرو شوید. این اپ ها امکان انجام این کار را به یکی از کلیدهای کنترل تلویزیون اضافه می نمایند. یکی از این اپ ها، Button Mapper app نام دارد.

1. Button Mapper app را دانلود و روی تلویزیون نصب و اجرا کنید.

2. به پایین اسکرول و روی گزینه Add Buttons کلیک کنید.

3. کلیدی را که می خواهید برای ثبت اسکرین شات در نظر گرفته گردد را فشار دهید.

4. کلید مورد نظر ظاهر می گردد که باید روی آن کلیک کنید.

5. در صفحه تازه، شخصی سازی (Customize) را فعال و نحوه ثبت اسکرین شات با کلید مورد نظر را انتخاب کنید (مثلا با یک کلیک یا دو کلیک).

6. به پایین اسکرول کنید تا بتوانید امکان ثبت اسکرین شات را به کلید مورد نظر اضافه کنید.

3. اپلیکیشن CetusPlay

CetusPlay هم یکی دیگر از اپ های خوبی است که باید روی تلویزیون و گوشی هوشمند شما نصب باشد تا بتوانید به وسیله آن به ثبت اسکرین شات روی تلویزیون بپردازید. مجوزهای لازم را به اپلیکیشن بدهید و سپس آن را روی گوشی اجرا و به تلویزیون متصل کنید. حالا می توانید از این اپلیکیشن برای کنترل تلویزیون بهره ببرید. توجه داشته باشید باید هر دو دستگاه به یک شبکه وای فای متصل باشند.

1. برای ثبت اسکرین شات، به وسیله روشی که در بالا گفته شد، حالت USB debugging را روی تلویزیون فعال کنید.

2. حالا به اپلیکیشن CetusPlay در گوشی رفته و روی گزینه سه نقطه در بالا سمت چپ کلیک کنید.

3. روی Screen Capture کلیک کنید و انتها.

مشاهده اسکرین شات تلویزیون

برای مشاهده اسکرین شات ها کافی است آن ها را به تلویزیون یا گوشی ارسال کنید. در بعضی از روش های بالا مثل روش مربوط به شیائومی، تصاویر درون گوشی ذخیره می شوند. اما در باقی روش ها همه چیز آنقدر ساده نیست. برای مشاهده تصاویر باید در ابتدا یک فایل اکسپلورر روی تلویزیون خود نصب کنید که ES File Explorer گزینه پیشنهادی ما به شماست. حالا کافی است به بخش تصاویر رفته و اسکرین شات را انتخاب کنید تا بتوانید آن ها را ببینید.

برای انتقال آن ها به کامپیوتر یا هم کافی است به وسیله همین اپ های مدیریت فایل، تصاویر را به درون فلش کپی نموده و سپس آن ها را به تلویزیون منتقل کنید. بعضی از اپ ها حتی امکان اتصال به حافظه ابری نظیر گوگل درایو و آپلود تصاویر در آن محیط را هم بهش ما می دهند.

سخن انتهای

اسکرین شات گرفتن در تلویزیون اندرویدی اگر گزینه ای اختصاصی برای انجام این کار وجود نداشته باشد کار سختی است. اما نمی توان گفت امکان انجام این کار وجود ندارد. توجه داشته باشید از بین روش هایی که در بالا گفته شد، شاید فقط یک مورد روی تلویزیون شما جواب بدهد و یا بنا به دلایل مختلف نظیر عدم دسترسی به وب سایتی خاص، عدم امکان دانلود اپلیکیشن و…، هیچ یک از آن ها جواب ندهند. بنابراین در درجه نخست باید اطمینان حاصل کنید که تمام پیش احتیاجهای لازم در دسترس هستند.

تلویزیون ال ای دی هوشمند دوو مدل DSL-50K5600U سایز 50 اینچ

13,040,000

تومان

تلویزیون ال ای دی نکسار مدل NTV-H40A212N سایز 40 اینچ

5,990,000

تومان

محبوب ترین تلویزیون های موجود در خبرنگاران

مشاهده همه

منبع: Make Use Of ،Guiding Tech

سوالات متداول درباره اسکرین شات گرفتن در تلویزیون

آیا برای اسکرین شات گرفتن در تلویزیون به اینترنت احتیاج است؟

بله؛ اینترنتی که سرعت قابل قبول و اتصال پایداری داشته باشد تا بتوان دانلود اپ ها و سرویس ها را انجام داد.

برای اسکرین شات گرفتن در تلویزیون، حتما به اپلیکیشن احتیاج است؟

در بعضی از مواقع که ریموت امکان ثبت اسکرین شات را ندارد، بله.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 دی 1401 بروزرسانی: 21 دی 1401 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 1020

به "چگونه در تلویزیون های اندرویدی اسکرین شات بگیریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه در تلویزیون های اندرویدی اسکرین شات بگیریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید