کشف قدیمی ترین پارچه دنیا!

به گزارش دنیای ویدئو، پارچه ای که از دوران باستان به جای مانده است!

از دوران باستان یادگارها و نشانه های بسیاری تا به الان برای ما که آیندگانشان محسوب می شویم، به جای مانده است و ما با تماشا و آنالیز کردن آن ها بسیار متعجب می شویم اما هرگز به این نکته توجه نکرده ایم که آیا اگر این تمدن ها نبودند، واقعا ما به این درجه از امکانات و پیشرفت می رسیده ایم؟ از جمله چیزهایی که تا به الان به جای مانده است، پوشش و لباس های انسان هاست اما اگر بدانید که از ابتدای اختراع پارچه و لباس هنوز هم پارچه ای وجود دارد که متعلق به هزاران سال پیش است و بدون تغییری هنوز هم وجود دارد، چه فکری می کنید؟ در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر آنالیز کنیم و ببینیم راز باستانی ترین پارچه دنیا چیست؟

کشف قدیمی ترین پارچه دنیا!

لباس های بسیار زیادی با انواع مدهای عجیب و غریب در دنیا بوده و هست. از زمانی که اجداد غار نشین ما یاد گرفتند که از تکه ای برگ استفاده نمایند و در اولین کشف های خود به این نتیجه رسیدند که از الیاف های گیاهی و ریسیدن آن ها به هم می توان چیزی به دست آورد به نام پارچه که پوشاننده و نرم است و می توان از آن با هر شکل و طرحی استفاده کرد.

متوجه شدند که می توان از پوست و پشم حیوانات انواع مختلفی از پوشش ها را به دست آورد و با آن ها از سرما و یا حتی آزارهای گرما و خورشید در فصل تابستان در امان ماند اما تا به حال به این فکر کرده اید که قدیمی ترین پارچه دنیا چیست و از کجا آمده است؟ ما به شما می گوییم. بر اساس یافته های محققان، لقب قدیمی ترین فیبر منجمد و منسجم دنیا که ریشه ای گیاهی نیز دارد به پارچه کتان می رسد!

در واقع باید اینطور بگوییم که، هیچ پارچه ای در دنیا نتوانسته است تا به میزان پارچه کتان در دنیا دوام بیاورد. شاید فکرتان به سمت ابریشم برود ولی باید به این نکته توجه نماید که ابریشم از ان دسته پارچه های نفیس و گرانی است که زمانی اختراع شد که انسان چندین نوع پارچه را اختراع کرده بود و در مرحله آزمون و خطا به سر می برده است البته این تنها یکی از دلایل است.

اما دقیقا چه چیزی باعث می شود که این پارچه انقدر خاص باشد و علاوه بر اختراع و وجود انواع و اقسام پارچه های مختلف، هنوز هم این پارچه خواستار داشته باشد؟

پارچه کتان در واقع همانطور که گفتینم، ریشه گیاهی دارد و از الیاف گیاه کتان تهیه می شود. این پارچه بسیار خنک است و قابلیت جدب آب بسیار بالایی دارد. کتان از زمان های دور، دقیقا زمانی که حتی خود بشر هم یادش نمی آید، برای پارچه بافی استفاده می شده است.

از پارچه کتان برای تهیه محصولاتی از قبیل دستمال و پیش بند، حوله، رومیزی، ملافه کیف و کفش و لباس استفاده می شد و در حال حاضر نیز برای امور مختلف نیز استفاده می شود. الیاف کتان در واقع از ساقه گیاهی به نام فلاکس استخراج می شوند.

کشت این گیاه به طور سالیانه انجام می گیرد و حداکثر رشد طولی آن در حدود 120 سانتی متر است و قطر ساقه آن 1/8 تا 1/16 اینچ است. البته این نکته را مهم بدانید که این الیاف تاریخچه ای طولانی دارند، و به گفته دانشمندان ممکن است یکی از قدیمی ترین پارچه هایی باشند که فراوری شده اند. در زمان های گذشته که کتان با دست جمع آوری می شده است، معمولا پارچه ها به طور انحصاری برای خانواده های سلطنتی کاربرد داشتند.

باستان شناسان در مصر و در سراسر خاورمیانه و بعلاوه در بسیاری از قسمت های هند باستان شواهدی از وجود لباس های کتانی یافت کرده اند که معتقد هستند پادشاهان و اعضای اشرافی از این لباس ها استفاده می کرده اند. نام این پارچه چندین بار هم در کتاب مقدس ذکر شده است، که معمولا اشراف زاده ها و روحانیون عهد عتیق از آن استفاده می کردند.

شواهد باستان شناسی نشان می دهد که پارچه باستانی کتان به صورت تقریبی در 30 هزار سال قبل از میلاد در کشور گرجستان مورد استفاده قرار می گرفته است!

در حدود 3 هزار سال پیش از میلاد مسیح استفاده از این پارچه به بیرون از مرزهای قلمروی گرجی ها نیز راه یافته است. پارچه های کتان دارای انواع مختلفی از وزن، نقاط قوت و بافت هستند که به نظر می رسد استفاده و تنوع را در خصوص خودشان از زمان های باستان بی انتها جلوه داده اند. در اروپای قرون وسطی، کتانی برای پوشاندن لباس های خوب، سفره و لباسهای تشریفاتی بیشتر از این پراچه استفاده می شده است.

این پارچه در واقع بخش جدایی ناپذیری از یک جامعه باستانی بود و یک منبع مهم نمایشی استراتژیک محسوب می شد، در واقع این پارچه آن قدر مهم بوده است که حکم طلا و نفت را از نظر اهمیت در زمان ما داشته است.

در مصر باستان، برای دفن مردگان و مومیایی آن ها، مومیایی ها را در پارچه کتانی می پیچیدند و این نشانی از احترام و قداست بود. حتی وایکینگ های جنگجو نیز حتما در زیر لباس های خود از کتان استفاده می کرده اند. تا به حال به این سوال پاسخ داده نشده است که چرا بسیاری از فرهنگ ها، با این که کتان بسیار محبوب بوده است اما ان را به عنوان ودیعه ای برای خود انتخاب نکرده اند! قدیم ها اعتقاد داشتند که پوشیدن پارچه های کتانی برابر با راحتی مطلق است.

پارچه کتان گویا از زمان باستان برای هماهنگی با پوست شاعان و مردم بالا رتبه ساخته شده بوده است، گویی آن ها این پارچه را هدیه ای از پدران خود می دانستند. حتی قدیمی ترین لباس هایی که در دنیا تا به حال کشف شده اند، از مقبره پادشاهان و فرعون های مصری گرفته تا به جای مانده های چسبیده به اسکلت و استخوان فرد نگون بختی که با شوربختی فراوان نیز مرده است، همگی از جنس کتان بوده اند! این که چرا این پارچه در واقع آن قدر محبوب است و از 30 هزار سال پیش تا الان نیز مورد استفاده است، هنوز هم ابهامات فراوانی وجود دارد.

منبع: الی گشت
انتشار: 3 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1401 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 849

به "کشف قدیمی ترین پارچه دنیا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف قدیمی ترین پارچه دنیا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید