65 اثر منقول از 6 استان کشور ثبت ملی شد

به گزارش دنیای ویدئو، محمدحسن طالبیان در حاشیه جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی منقول که با حضور صاحب نظران این حوزه روز سه شنبه 23 دی 99 در سالن وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار گشت، اظهار داشت: سیاست وزارتخانه در خصوص ثبت اموال منقول تاریخی فرهنگی به موجب قانون راجع به حفظ آثار ملی توجه هم زمان به ثبت اموال دولتی، وقفی و خصوصی است، بنابراین در شورای ملی ثبت آثار تصمیم گرفته شده است تا فارغ از ثبت اموال فرهنگی دولتی در سامانه­ های تخصصی مربوطه، نسبت به ثبت اموال وقفی و خصوصی نیز اهتمام لازم معمول شود.

65 اثر منقول از 6 استان کشور ثبت ملی شد

او در خصوص آثار ثبت شده منقول گفت: در این جلسه آثاری مانند دست­ نوشته ­های ملاصدرا، شمایل حضرت رسول اکرم (ص) از اموال موجود در آستان شاه چراغ شیراز، صندوق و در چوبی امام زادگان زیدبن علی، قاسم و زید از اموال وقفی استان لرستان، سنگ تعمیر بنای امام زاده عون ماسوله، صندوق چوبی بقعه سلمیان داراب رشت، صندوق امام زادگان سهل بن علی، فاطمه صغری و آمنه خاتون از استان مرکزی و چند شیء ارزشمند از موزه اکبری ارومیه و چند سند تاریخی مربوط به شیخ الاسلام و سیدعلی الحسنی از استان سمنان در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

معاون میراث فرهنگی کشور افزود: علاوه بر ثبت آثار وقفی و خصوصی مذکور، اموال دولتی ارزشمندی مانند تعدادی از قالی ­های دولتی موزه فرش ایران و اسنادی از گنجینه باغ نگارستان تهران در فهرست آثار ملی ثبت شد.

او اظهار کرد: فرش های ثبت شده از موزه فرش در زمره اموال بی­ نظیری محسوب می شوند که حکایت­ گر تاریخ هنر و صنعت فرش ایران است.

طالبیان در خصوص اسناد ثبت شده باغ نگارستان، گفت: این اسناد مربوط به دوره قاجار و بخشی از آن از اموال اهدایی خانواده ملک الشعرای بهار و مرتبط به ایشان است.

منبع: گردشبان
انتشار: 27 بهمن 1399 بروزرسانی: 27 بهمن 1399 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 269

به "65 اثر منقول از 6 استان کشور ثبت ملی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "65 اثر منقول از 6 استان کشور ثبت ملی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید