آیا می دانستید؛ ویندوز 10 موبایل تا مرز پشتیبانی از اپلیکیشن های اندرویدی رفته بود

به گزارش دنیای ویدئو، اکثریت قریب به اتفاق موبایل های امروزی، سیستم عامل های اندروید یا iOS را به اجرا درمی آورند، اما در زمانی نه چندان دور و نه چندان نزدیک، مایکروسافت هم با ویندوز فون و ویندوز 10 موبایل سعی می کرد یکی از بازیگران اصلی بازار سیستم عامل های موبایل باشد.

آیا می دانستید؛ ویندوز 10 موبایل تا مرز پشتیبانی از اپلیکیشن های اندرویدی رفته بود

ویندوز 10 موبایل آخرین کوشش مایکروسافت برای دستیابی به موفقیت در این بازار بود. این سیستم عامل رابط کاربری بسیار متفاوتی نسبت به iOS و اندروید داشت، از یک حالت دسکتاپ برای اتصال نمایشگرهای اکسترنال بهره می برد و از اپلیکیشن های فراگیر ویندوز پشتیبانی می کرد.

متاسفانه اما پاشنه آشیل تازه ترین سیستم عامل مایکروسافت برای موبایل، همچنان کمبود چشمگیر اپلیکیشن ها نسبت به اندروید و iOS بود. این موضوع به طور یقین تاثیر شگرفی بر ناکامی مایکروسافت در بازار موبایل گذاشت، اما آیا می دانستید که مایکروسافت تا مرز پشتیبانی از اپلیکیشن های اندرویدی روی ویندوز 10 موبایل پیش رفت؟

ویندوز 10 موبایل و پروژه استوریا

مایکروسافت در ابتدا آغاز به توسعه چندین پل نرم افزاری برای ویندوز 10 موبایل کرد و هدفش این بود که به توسعه دهندگان اجازه دهد اپلیکیشن های قدیمی خود روی ویندوز، اندروید و iOS را به آسانی روی پلتفرم جدیدش پورت نمایند. دو پل نرم افزاری نخست که پروژه آیلندوود و پروژه سنتنیال نام گرفتند و به ترتیب برای پورت نرم افزار های iOS و ویندوز ساخته شده بودند، واقعا نهایی شدند و به خوبی کار می کردند.

اما متاسفانه پل سوم که پروژه استوریا نام داشت، پیش از عرضه رسمی ویندوز 10 موبایل کنسل شد. با این همه، زیرسامانه اندروید را می شد در نسخه های پیش نمایش این سیستم عامل جدید یافت و بنابراین کاربران ایده ای کلی از این داشتند که باید منتظر چه باشند.

تسهیل کردن پورت اپلیکیشن ها از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر، خود به اندازه کافی کاری سخت است. اما استوریا و زیرسامانه مرتبط با آن اندکی پیشرفته تر طراحی شده بودند. این پروژه در واقع به کاربران و مصرف نمایندگان صرف هم اجازه می داد که اپلیکیشن های اندروید را روی موبایلشان نصب نمایند. برای این کار لازم بود حالت توسعه دهنده را روی موبایلی که نسخه پیش نمایش ویندوز 10 موبایل را به اجرا در می آورد فعال کنید، اپلیکیشن APK2W10M را روی کامپیوتر نصب کنید، موبایل را به کامپیوتر متصل سازید و بعد به سراغ نصب اپلیکیشن دلخواه بروید.

مشخصا چنین فرآیندی برای مصرف نمایندگان سخت بود، اما این حقیقت که فایل های APK اندروید بدون هیچ دستکاری روی ویندوز 10 موبایل به اجرا در می آمدند، نشان می داد که ابزارهای مایکروسافت حسابی پیشرفته بوده اند و با کمترین کوشش از سوی توسعه دهندگان، می شد ورژنی باثبات از اپلیکیشن های اندروید را روی ویندوز 10 موبایل اجرا کرد.

اگرچه بعضی اپلیکیشن ها به خوبی روی ویندوز 10 موبایل و دیوایسی مانند لومیا 1020 به اجرا درمی آمدند، اما بعضی دیگر به خوبی به اجرا در نیامده و یا گلیچ می شدند یا کرش می کردند؛ عمدتا هم به خاطر نبود سرویس های گوگل پلی. در هر صورت برای لحظه ای کوتاه می شد احساس کرد که دنیای پلتفرم ها و اپلیکیشن های موبایل قرار است کاملا دگرگون گردد.

مایکروسافت بیخیال می گردد

متاسفانه برای کاربران ویندوز فون که امیدوار به دسترسی به اپلیکیشن های بیشتر بودند، شرکت ردموندی تصمیم گرفت پروژه استوریا را از نسخه نهایی ویندوز 10 موبایل که اواخر سال 2015 عرضه شد، حذف کند. دلایل مایکروسافت برای این کار نیز، حتی در آن موقع، بسیار عجیب بود.

مایکروسافت در بیانیه خود راجع به کنسل شدن استوریا نوشت: ما فیدبک های زیادی در این رابطه دریافت کردیم که داشتن دو تکنولوژی پل برای آوردن کدهای سیستم عامل های موبایل به ویندوز، کاری غیر لازم است. و احتیاج به تصمیم گیری میان اینکه کدام نسخه از اپلیکیشن باید پورت گردد، توسعه دهندگان را گیج نموده است.

آیا توسعه دهندگان واقعا گیج شده بودند که باید ورژن اندرویدی اپلیکیشن خود را روی ویندوز پورت نمایند یا ورژن iOS را؟

یک باور دیگر اینست که مایکروسافت پروژه استوریا را کنسل کرد چون این نرم افزار خطری عظیم برای اپلیکیشن های فراگیر ویندوز به حساب می آمد؛ به عبارت دیگر، اپلیکیشن هایی که ساخته بودند تا به صورت تمام و کمال از قابلیت های ویندوز فون بهره ببرند. هرچه نباشد تمام بیلد های ابتدایی ویندوز 10 موبایل انبوهی از فایل های APK را بدون احتیاج به دستکاری هیچ کدی، به اجرا در می آوردند.

از سوی دیگر خبرگزاری Ars Technica نوشت که مایکروسافت احتمالا برای جلوگیری از مسائل قانونی تصمیم به حذف پروژه استوریا از ویندوز 10 موبایل گرفته است. این خبرگزاری نوشت که مایکروسافت می خواست نرم افزار جایگزینش برای Google API، شامل پروژه متن باز اندروید (یا به اختصار AOSP) نباشد. با توجه به اینکه همان موقع، دو شرکت اوراکل و گوگل در حال نبرد قانونی بر سر اندروید بودند، تصمیم مایکروسافت می توانست به تشکیل یک پرونده دیگر منجر گردد.

اما حتی اگر پروژه استوریا در نسخه نهایی ویندوز 10 موبایل باقی می ماند نیز تضمینی وجود نداشت که اپلیکیشن های اندرویدی به تنهایی پلتفرم مایکروسافت را زنده نگه دارند. پلتفرم BlackBerry 10 هم با پشتیبانی از اپلیکیشن های اندروید در سال 2013 عرضه شد. متاسفانه با وجود ایجاد بهبودهای فراوان و کنار گذاشتن احتیاج به تبدیل فایل های APK به فایل های BAR تا به درستی اجرا شوند، بلک بری باز هم پلتفرم خود را کنار گذاشت تا در سال های پیش رو، از خود اندروید استفاده کند.

جالب است بدانید که میراث پروژه استوریا هنوز زنده است. یکی از مهندسین مایکروسافت اخیرا تایید کرد که زیرسامانه لینوکس برای ویندوز 10 (که به کاربران اجازه می دهد ابزارها و برنامه های لینوکس را روی کامپیوترهای ویندوزی اجرا نمایند)، با الهام از پروژه پل زدن میان اندروید و ویندوز توسعه یافته است.

  • آپدیت جدید ویندوز 10 می تواند به SSD کامپیوتر آسیب بزند

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 آبان 1399 بروزرسانی: 22 آبان 1399 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 82

به "آیا می دانستید؛ ویندوز 10 موبایل تا مرز پشتیبانی از اپلیکیشن های اندرویدی رفته بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می دانستید؛ ویندوز 10 موبایل تا مرز پشتیبانی از اپلیکیشن های اندرویدی رفته بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید