اعمال پرفضیلت ویژه عید غدیر خم

به گزارش دنیای ویدئو، از جمله آداب و اعمال عید غدیر خم می توان به روزه دریافت، نماز شب عید غدیر، غسل، ابراز بیزاری از دشمنان ولایت،جشن دریافت و دیگر موارد اشاره کرد

اعمال پرفضیلت ویژه عید غدیر خم

آداب و اعمال عید غدیر خم

روایت است که از حضرت صادق علیه السلام پرسیدند که آیا مسلمانان را عیدى هست غیر از جمعه و اضحى و فطر فرمود بلى عیدى هست که از همه حرمتش بیشتر است .

راوى گفت کدام عید است فرمود که آن روزى است که نصب کرد حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله امیرالمؤمنین علیه السلام را به خلافت خود و فرمود که هر که من مولى و آقاى اویم پس على مولى و آقا و پیشواى او است و آن روز هیجدهم ذى الحجّه است.

نقل شده است که امام حسن علیه السلام روز عید غدیر در کوفه مهمانی بزرگی برپا می داشتند. امام علی علیه السلام با فرزندان و گروهی از پیروانش بعد از نماز برای شرکت در مجلس به منزل امام حسن علیه السلام می رفتند. و پس از اتمام مهمانی امام حسن علیه السلام هدایایی به مردم اعطا می فرمود. لذا این حرکت امام حسن علیه السلام موجب شد مردم به روز عید غدیر عادت کنند.

اعمال شب عید غدیر خم

شب هیجدهم شب عید غدیر و شب بسیار پربرکتی است که در روایات خواندن نماز در آن سفارش شده است. این نماز دوازده رکعت است. هر دو رکعت یک تشهد دارد و در پایان رکعت دوازدهم باید سلام داد. در هر رکعت، بعد از سوره حمد توحید ده بار و آیةالکرسى یک بار خوانده مى گردد. در رکعت دوازدهم باید هر یک از حمد و سوره را هفت بار خواند و این ذکر را ده بار در قنوت تکرار کرد: لا اله الا الله وحده لا شریک له، له الملک و له الحمد یحیى و یمیت و یمیت و یحیى و هو حى لا یموت بیده الخیر و هو على کل شى قدیر. در دو سجده رکعت آخر، این ذکر ده بار خوانده مى گردد: سبحان من احصى کل شى علمه سبحان من لا ینبغى التسبیح الا له سبحان ذى المن و النعم سبحان ذى الفضل و الطول سبحان ذى العز و الکرم اسألک بمعاقد العز من عرشک و منتهى الرحمة من کتابک و بالاسم الاعظم و کلماتک التامة ان تصلى على محمد رسولک و اهل بیته الطیبین الطاهرین و ان تفعل بى کذا و کذا (به جاى کذا و کذا حاجت خود را ذکر کند) و سپس بگوید انک سمیع مجیب.

آداب و اعمال روز عید غدیر خم

  • افطارى دادن

در میان اعمال عید غدیر خم افطارى دادن به مؤمن جایگاهى والا دارد. بر اساس روایات در این عمل فضیلتى بزرگ نهفته است. امام على(ع) می فرماید: کسى که مؤمن روزه دارى را در غدیر افطار دهد، مانند این است که ده فئام را افطار داده است. فردى پرسید: اى امیر مؤمنان(ع) فئام چیست؟ حضرت فرمود: صد هزار پیامبر(ص) و صدیق و شهید.

  • برادر شدن

روز ولایت، روز برادرى است و روز برادرى روز ولایت است؛ این دو با یکدیگر پیوندى ناگسستنى دارند و حلقه وصلشان ایمان است؛ زیرا از سویى ایمان با ولایت پا مى گیرد و از سوى دیگر اهل ایمان برادر یکدیگرند.

  • تحکیم بیعت با ولایت

همان گونه که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله بعد از نصب حضرت علی علیه السلام به امامت مسلمین به جماعت مسلمانان امر کرد که با او بیعت کنند، در سال روز آن حماسه جاوید، تجدید آن بیعت سفارش شده است و یکی از اعمال عید غدیر خم محسوب می گردد.

  • بیزارى جستن

روز غدیر روز بیزاری از کسانی است که با نپذیرفتن امامت حضرت علی علیه السلام، آشکارا با خدا و با پیامبر خدا مخالفت نمودند و بزرگترین جنایت و خیانت را به تاریخ بشریت کردند و در حقیقت این عدم پذیرش سرآغاز تمام بدبختی ها و بیچارگی ها بود. بنابراین روز غدیر، روز برائت از این همه ستمکاری و ستمکاران است. در یکی از دعاهای روز غدیر آمده است: و نبرأ ممّن یبرأ منه و نبغض من أبغضه؛ ما بیزاری می جوییم از آن کس که از علی علیه السلام بیزاری جوید و دشمن داریم آن کس که علی علیه السلام را دشمن دارد.

  • پوشیدن لباس پاکیزه و نو

امام صادق(ع) فرمود: در روز غدیر ضروری است مؤمن پاکیزه ترین و فاخرترین لباس خود را بپوشد

  • تبریک و تهنیت

امام رضا(ع) فرمود که هنگام برخورد با یکدیگر بگویید: الحمدلله الذى جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین(ع) ؛ سپاس خداى را که ما را از تمسک کنندگان به ولایت امیر مؤمنان(ع) قرار داده است.

  • تبسم

امام رضا(ع) فرمود: روز غدیر روز تبسم به روى مؤمنین است. کسى که در این روز به روى برادر مؤمنش تبسم کند، خداوند در روز قیامت، نظر رحمت به او می افکند، هزار حاجتش را برآورده ساخته و قصرى از در سفید برایش بنا می کند و صورتش را زیبا می سازد.

  • توسعه زندگى

امام رضا(ع) فرمود: روز غدیر روزى است که خداى متعال در مال کسى که خدا را عبادت کند و بر خانواده، خویشتن و برادران ایمانی اش توسعه دهد فزونى پدید می آورد.

  • جشن دریافت

امام رضا(ع) در عید غدیر احوال کسان و اطرافیان خود را تغییر داد و وضع تازه اى در آنان ایجاد کرد.

  • مصافحه کردن

مصافحه یا دست دادن از آداب اسلامی است و در روز عید غدیر به آن تأکید بیشتری شده است. امام علی علیه السلام می فرمایند: روز عید غدیر هنگامی که یکدیگر را ملاقات می کنید با هم مصافحه کنید. ذکر مخصوصی نیز در این روز هنگام مصافحه سفارش شده است که عبارت است از؛ الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایت امیرالمؤمنین و الائمه علیهم السلام؛ سپاس خدای را که ما را ازجمله در آویختگان به ولایت امیرالمؤمنین علی و ائمه علیهم السلام قرار داد.

  • حمد کردن

پیامبر(ص) فرمود: یکى از سنت ها این است که مؤمن، در روز غدیر، صدبار بگوید: الحمدلله الذى جعل کمال دینه و تمام نعمته بولایة امیرالمؤمنین على بن ابیطالب(ع).

  • دید و بازدید و صله رحم

صله رحم از پسندیده ترین آداب اسلامی است و شرع مقدس اسلام بر این مطلب تأکید فراوان نموده است. اما در روز عید غدیر بر این نکته سفارش بیشتری شده است. امام صادق علیه السلام می فرماید: از کارهایی که در روز عید غدیر مستحب است صله رحم است.

  • روزه و عبادت

یکی اعمال عید غدیر خم روزه دریافت است. امام صادق علیه السلام، درباره پاداش روزه عید غدیر فرموده اند: روزه داشتن در روز عید غدیر پاداشی معادل روزه دریافت در همه عمر دنیا را دارد. و فرموده اند: روزه داشتن روز عید غدیر خم، کفاره گناه شصت سال است.

  • شکرگزاری

امام على(ع) فرمود: در روز غدیر، خداى را بر آنچه به شما ارزانى داشته(نعمت ولایت) شکر کنید.

  • خواندن دعای ندبه

طبق مدارک معتبر خواندن دعای ندبه در چهار عید مستحب است؛ جمعه، فطر، قربان و غدیر. توجه به فرازهای این دعا بخصوص آن قسمت که در رابطه با غدیر و خلافت حضرت علی علیه السلام، می باشد ضروری است.

از دیگر آداب و اعمال عید غدیر خم می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • زیارت امیرالمونین
  • زینت دادن و شادى کردن
  • صدقه دادن
  • صلوات فرستادن
  • طعام دادن
  • عطر زدن
منبع: setare.com
انتشار: 11 اسفند 1399 بروزرسانی: 11 اسفند 1399 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 298

به "اعمال پرفضیلت ویژه عید غدیر خم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعمال پرفضیلت ویژه عید غدیر خم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید