انتظار آسبادهای خواف برای ثبت در لیست جهانی یونسکو

به گزارش دنیای ویدئو، آسبادهای شهر نشتیفان شهرستان خواف استان خراسان رضوی از بزرگترین و برترین مجموعه های خشت، گل و چوبی و قدیمی ترین بنا از نوع خود در دنیا است که شایستگی ثبت در میراث دنیای یونسکو را دارد.

انتظار آسبادهای خواف برای ثبت در لیست جهانی یونسکو

پرونده آسبادهای شهر نشتیفان شهرستان خواف استان خراسان رضوی که موردعلاقه جهانگردان داخلی و خارجی است، یکی از غنی ترین و پرمحتواترین پرونده های پیشنهادی برای ثبت در لیست دنیای یونسکو محسوب می گردد.

آسیاب های بادی نشتیفان، مشهور به آسبادها از بزرگترین و برترین مجموعه های خشت، گل و چوبی و قدیمی ترین بنا از این نوع در دنیا است که با تلفیق هنر و فن آوری، در خدمت مردمان دیروز و امروز بوده و هست.

این آثار تاریخی به عنوان یکی از جاذبه های مهم جهانگردی این استان به شمار می رود که سالانه صدها جهانگرد خارجی و هزاران جهانگرد داخلی از آن تماشا می نمایند.

ابوالفضل مکرمی فر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی خراسان رضوی، گفت:

این آثار تاریخی طبق درخواست سازمان میراث فرهنگی مبنی بر تهیه و تحویل پرونده ثبت دنیای آسبادهای نشتیفان در امسال، درصف اول ثبت لیست دنیای یونسکو واقع شده است.

ابوالفضل مکرمی فر اضافه نمود که در سال 2018 مقدمات ارسال پرونده آسبادها به سازمان مرکزی برای ثبت دنیای فراهم شده و پرونده این اثر اواسط دی ماه امسال تکمیل و آماده تحویل می گردد.

وی بیان نمود که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی در پی ثبت دنیای آثاری است که استان های بیشتری نمونه این آثار را داشته باشند، به این ترتیب و با توجه به برخورداری از آسباد و به علت وجود بادهای 120 روزه استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی مشمول پرونده ثبت دنیای آسبادها می شوند.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به مراحل پایانی انجام عملیات مستندنگاری و نقشه برداری آسبادهای نشتیفان خواف برای ثبت دنیای گفت: با هدف تهیه مدارک پرونده زنجیره ای ثبت آسبادهای ایران در لیست میراث دنیای این مستندنگاری به وسیله پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای ایران در حال اجرا است.

محمد رکنی با بیان اینکه این آثار ارزشمند به تعداد 30 آسباد در بافت قدیم شهر خواف واقع شده است، اضافه نمود که به وسیله گروهی متشکل از 6 نفر با تخصص های نقشه برداری، بازسازی و احیای بناها و بافت های تاریخی کار مستندنگاری و نقشه برداری انجام می گردد.

وی مطرح نمود که ثبت دنیای آسبادهای خواف در قالب پرونده آسبادهای ایران به همراه آسبادهای استان های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان انجام می گردد.

رکنی با اشاره به اینکه آسبادهای نشتیفان در خواف به عنوان آثار بهره مند از فن آوری تاریخی، هنر معماری و ارزش فرهنگی در دنیا شناخته شده و وجهه دنیای دارد، گفت:

بازدید از این آثار با مشاهده فن آوری نحوه کار و آرد شدن گندم که متعلق به هزاران سال پیش است، موجب شگفتی جهانگردان خارجی است.

وی با بیان اینکه استقبال جهانگردان خارجی و داخلی از بازدید این آثار بسیار چشمگیر است، اضافه نمود که دست کم 80 تور برنامه ریزی شده غیر از جهانگردانی که به صورت شخصی و خانوادگی مراجعه می نمایند، در طول سه ماه پاییز امسال با حضور در این شهرستان از آسبادهای نشتیفان بازدید نموده اند.

منبع عکس کاور: خبرنگاران

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 15 اسفند 1400 بروزرسانی: 15 اسفند 1400 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 808

به "انتظار آسبادهای خواف برای ثبت در لیست جهانی یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتظار آسبادهای خواف برای ثبت در لیست جهانی یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید