طراحی ویلا دوبلکس مدرن: باغ (عفیف آباد) گلشن در شیراز

به گزارش دنیای ویدئو، باغ (عفیف آباد) گلشن در شیراز باغ گلشن یکی از باغهای قدیمی شیراز است. این باغ در دوره صفویه از باغهای آباد و مهم شیراز و محل نزول پادشاهان بوده است. یعقوب خان ذوالقدر حکمران فارس در زمان شاه عباس صفوی، در قسمتی از اراضی این باغ قلعهای محکم ساخته و برای بنای این قلعه سنگهای گورستان جعفرآباد و مصلی را بکار برده است. پس از صفویه این قلعه ویـران شده و این باغ سـالها رونق و آبادانی خود را از دست داد. در سال 1863م (1284ه.ق) میرزا علی محمد خان قوامالملک عمارت و باغ...

طراحی ویلا دوبلکس مدرن: باغ (عفیف آباد) گلشن در شیراز

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا دوبلکس مدرن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

باغ (عفیف آباد) گلشن در شیراز

باغ گلشن یکی از باغهای قدیمی شیراز است. این باغ در دوره صفویه از باغهای آباد و مهم شیراز و محل نزول پادشاهان بوده است. یعقوب خان ذوالقدر حکمران فارس در زمان شاه عباس صفوی، در قسمتی از اراضی این باغ قلعهای محکم ساخته و برای بنای این قلعه سنگهای گورستان جعفرآباد و مصلی را بکار برده است.

پس از صفویه این قلعه ویـران شده و این باغ سـالها رونق و آبادانی خود را از دست داد. در سال 1863م (1284ه.ق) میرزا علی محمد خان قوامالملک عمارت و باغ فعلی را احداث نمود. وی برای آبیاری درختان باغ کاریز لیمک را که در قصر قمشه بود خریداری کرد. در آن دوره که معاصر حکومت قاجاریه است، باغ گلشن یکی از زیباترین باغهای شیراز به شمار میرفته است. دور این باغ حصاری از چینه گل کشیده و انواع درختان میوه بجز نارنج و خرمالو در آن کاشته بودند. بعلاوه خیابانهایی با ردیف درختان سرو و صنوبر و چنار و بید و عرعر و آبشارهای سنگی با آب جاری و دائمی در باغ احداث نموده بودند. در دو جانب آبشارها، گیاهان مرغ و چمن کاشته بودند. حوضی که در صحن عمارت این باغ بوده بازمانده سالیان ویرانی باغ بوده است.

در ورودی اصلی باغ گلشن رو به شمال است. در نمای سر در باغ، چهار ستون گچی ساده مشاهده میشود که سرستونهای آنها با اقتباس از طرح سرستونهای تخت جمشید گچبری شده است. در دو طرف دهلیز ورودی اتاقهایی برای سکونت خدمه ساخته شده و سقف این دهلیز با قابهای چوبی دارای اشکال هندسی مرتب و زیبا پوشیده شده است. بر روی هلالی پیشانی سمت داخلی دهلیز ورودی با کاشیهای هفت رنگ نقاشی شده در دو سوی دهلیز ورودی دیوار باغ است. در فاصلههای مشخص دیوار باغ ستونهایی با تزئینات آجری ساخته شده است. در جانب غربی ساختمان ورودی و پشت دیوار، حمام باغ واقع است. این حمام نمونه جالبی از حمامهای قدیمی شیراز است.

ساختمان باغ گلشن در وسط باغ قرار گرفته و دو طبقه است. طبقه زیر دارای زیرزمینی کاشیکاری و محوطه وسیعی است و آب نمای زیبایی در وسط آن شناخته شده که آب زلال در آن روان است. نمای شرقی این زیر زمین از پنجرههای مشبک آهنین پوشیده شده است.

مدخل اصلی این عمارت در سمت شمال است که از طریق چند پله سنگی به تراس سر پوشیده زیبا و ایوان طبقه دوم مربوط میشود. در سمت جنوب ساختمان هم راه زینهای برای رفتن به طبقه دوم ساخته شده است. دورادور طبقه دوم عمارت را ایوانی با ستونهای زیبا در بر میگیرد که به همه اتاقهای این طبقه ارتباط دارد و در وسط جانب مشرقی ساختمان ایوانی وسیع و شکوهمند با چهار ستون بلند ایجاد شده است. سقف این ایوان با قطعات چوبی چهارگوش و شش گوش پوشیده شده و روی آنها با نقاشیهای رنگ و روغن گل و بوته و منظره ها ساختمانها و رودخانهها و شکارگاهها و رزمگاهها تزئین شده است. دیگر ستونهای ایوانهای عمارت هم از گچ ساخته شده و همه سرستونهای دارای گچبریهای زیبایی میباشد. دیوار تالار اصلی و ایوانها و اتاقها مزین به مقرنسکاریها و گچبریهای مفصلی است و سقف آنها دارای نقاشی میباشد.

هلال پیشانی عمارت کاشیکاری است. نمای غربی ساختمان نسبت به جانب شرقی آن سادهتر میباشد و ایوان جنوبی از نظر تزئینات تقریباً همانند ایوان شمالی است. همه درهای این عمارت منبتکاری و نفیس و پنجرهها و درکهای چوبی ساختمان دارای شیشههای رنگی بسیار زیبا است. تزئینات داخل ساختمان هم از زیباییهای خاصی برخوردار میباشد. اتاقها دارای سقف چوبی با زینتهای منظم هندسی و بدنه و دیوارها رنگآمیزی و نقاشی شده است. زیباترین سالن این عمارت تالار بزرگ پذیرایی آن است. ازاره این تالار از سنگ مرمر است و در بالای دیوارها یک رشته گچبریهای رنگارنگ وجود دارد. این ساختمان در هر دو طبقه تقریباً دارای سی اتاق و تالار است. عمارت باغ از برخی جهات شباهتهایی به باغ ارم شیراز دارد.

نمای اصلی عمارت باغ گلشن همانند باغ ارم رو به مشرق است. در جلو این بنا حوض بسیار وسیعی با لبههای سنگی وجود دارد که پیوسته آب از میان آن روان است. از جلو حوض خیابان اصلی باغ آغاز میشود که در وسط دارای آب نما و گلکاری است، و در دو سوی آن درختان سرو و کاج و چنار کهن وجود دارد، و در محوطه وسیع باغ، باغچههای بزرگ ایجاد شده که بوسیله خیابانها و راهروها از یکدیگر مجزا میشوند. این باغچهها با نظم خاصی کرتبندی و از درختان میوهدار گوناگون بویژه انار پوشیده شده و بعلاوه صنوبر و بید و عرعر و درختان بسیار دیگر در آنها کاشتهاند. در سمت شمالی باغ هم محوطه وسیعی وجود دارد. در سالهای پیش بوسیله وزارت فرهنگ و هنر تعمیرات مفصلی در باغ گلشن بعمل آمده است.

ارسال از طریق کاربر محترم سایت : mashhadizadeh

منبع: راسخون
انتشار: 15 آبان 1400 بروزرسانی: 15 آبان 1400 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 680

به "طراحی ویلا دوبلکس مدرن: باغ (عفیف آباد) گلشن در شیراز" امتیاز دهید

1 کاربر به "طراحی ویلا دوبلکس مدرن: باغ (عفیف آباد) گلشن در شیراز" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی ویلا دوبلکس مدرن: باغ (عفیف آباد) گلشن در شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید