با آتریوم (Atrium) خانه ای دنیا نما داشته باشید!

به گزارش دنیای ویدئو، آتریوم چیست؟ آتریوم یعنی چی و چه جایگاهی در معماری مدرن دارد؟ این واژه اصالت لاتین دارد و قدمت آن در معماری ساختمان به دوران روم باستان بر می شود که در آن موقع در خانه ها و بازارها برای تأمین نور و تهویه داخلی در سقف فضای خاصی ایجاد می کردند و با شیشه ای می پوشاندند.

با آتریوم (Atrium) خانه ای دنیا نما داشته باشید!

در مطلب دیگری از سایت به طور کامل به تفاوت وید و آتریوم اشاره نموده اید و توصیه می کنیم برای اینکه این دو مورد را با یکدیگر در دکوراسیون داخلی اشتباه نگیرید، حتما مطالعه کنید. پس برخلاف بعضی منابع داخلی که این دو را یکسان می دانند دچار اشتباه نشوید. در ادامه با کاربرد، ویژگی و انواع این نوع پلان در معماری آشنا خواهید شد.

ویژگی ها و عملکرد آتریوم در ساختمان

قبل از اینکه به آنالیز کامل ویژگی و عملکرد آتریوم در ساختمان بپردازیم باید به نکته بسیار مهمی اشاره کنیم. شاید شما که در حال خواندن این مطلب هستید و تصاویر این نوع طراحی در دکوراسیون منزل را مشاهده می کنید با خود بگویید باید قبل از ساخت و موقع طراحی پلان به این فکر باشیم و الان امکان ساخت چنین چیزی وجود ندارد.

اشتباه نکنید شما حتی همین الان هم می توانید با بازسازی سقف مخصوصا خانه هایی که اتاق زیر شیروانی در منطقه ها شمالی کشور دارند، اقدام کنید و حال و هوای مدرن و امروزی به منزل خودتان بدهید. اما چرا تا این مقدار بر روی مفید بودن پلان آتریوم تأکید داریم و چه کاربردی دارد؟

پلان آتریوم با ابعاد صحیح و مهندسی شده، به راهنمایی گرمایی مناسب و متعادل سازی هوا و در نتیجه کمتر کردن مصرف انرژی یاری زیادی می نماید. در گذشته آتریوم منازل و مکان های مختلف این گونه بود که به وسیله اثر دودکشی، هوای گرم از بالا خارج می گردد و هوای خنک از دریچه های پایین وارد منزل می گشت به همین علت برای فصل تابستان عالی هستند. امروزه آتریوم ها متحرک و دارای سایبان هستند و در تمامی فصول سال امکان راهنمایی گرمایی و ایجاد دمای لازم را فراهم می سازند. بدین صورت با حرکت کردن آنها در فصل تابستان موجب خنک شدن و با بسته شدن در فصل زمستان و ایجاد اثر گلخانه ای موجب گرم شدن فضای منزل شما می شوند.

دکوراسیون داخلی آتریوم در سبک های مختلف امکان پذیر است به همین علت از ویژگی های آن سازگار پذیری با سبک های مختلف می باشد. البته طبق نظر معماران داخلی بیشترین تناسب با سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک، مدرن، سنتی و لوکس می باشد. با این حال اگر به فکر نوسازی و مدرنیزه کردن محیط داخلی خود هستید، با هر سبکی می توانید این مدل را پیاده سازی کنید.

تأمین روشنایی منزل با آتریوم شیشه ای به راحتی امکان پذیر است. به همین علت انرژی برق بسیار کمتری مصرف خواهید کرد ضمن اینکه استفاده از نور طبیعی خورشید و نورگیری مناسب، سطح انرژی مثبت داخل خانه را بالاتر می برد که در اصول فنگ شویی تأکید جدی بر روی آن شده است. حتما می دانید که یکی از اصول بسیار مهم دکوراسیون داخلی، نورپردازی و نورگیری است که آتریوم ها به راحتی این مؤلفه بسیار مهم را برای شما اجرا می نمایند.

ایجاد فضای دورهمی در منزل و فضای بیرون با آتریوم به راحتی فراهم است. در ویلاها و منزل های دوبلکس حتما تمایل دارید که بخشی از فضای بیرون یا درون منزل را به دورهمی خانوادگی و مهمانی ترجیح دهید اما مشکل اصلی نورگیری و نورپردازی مناسب می باشد. با این سبک معماری نگرانی شما کاملا برطرف می گردد. در نظر داشته باشید که خانه پرنورتر، زیباتر است. پس زیبایی فضای خود را مدیون آتریوم ها خواهید بود. به همین علت روشی کم هزینه با تأثیرگذاری زیاد برای زیباسازی دکوراسیون داخلی است.

نکات بکارگیری آتریوم در فضای داخلی دکوراسیون منزل

اگر شما هم مثل بقیه کسانی که از این معماری و مطلب استقبال زیادی کردند مجذوب طراحی آتریوم در ساختمان خود شده اید این چند نکته مهم را نباید فراموش کنید:

برترین موقعیت برای آتریوم در قسمت مرکزی خانه است تا بتوانید از اثرات گلخانه ای و دودکشی آن برای گرم و خنک نگه داشتن منزل در تمام فصول سال بهره ببرید؛

ترکیب کردن پلان آتریوم و وید زیبایی بی نظیری به منزل شما خواهد داد و می توانید از همه مزایای آن بهره ببرید؛

برای کنترل مقدار نور ورودی به منزل در فصول گرم سال از سایبان بهره ببرید. سایبان متحرک و ثابت دارند که نوع متحرک برترین گزینه است و امکان تهویه مناسب را به شما خواهد داد؛

آتریوم حتما نباید در سقف منزل بکار گرفته گردد بلکه در معماری مدرن می توانید قسمتی از فضای منزل را که با دیوارهای شیشه ای پوشانده اید و فضای گلخانه ای ایجاد نموده اید، برای طراحی آتریوم ساختمان خود بهره ببرید؛

شیشه های اسکای لایت با طراحی خاص خود در پلان آتریوم صندلی ویژه ای دارند و می توانید این گزینه را هم مدنظر داشته باشید اما قطعا نور متحرک یا اسمارت آن برای دکوراسیون داخلی مناسبتر است؛

آتریوم کلاسیک با فریم های چوبی مختص دکوراسیون کلاسیک منزل است و به این مورد توجه داشته باشید؛

جنس شیشه آتریوم را از نوع سکوریت و یا لمینت ضخیم انتخاب کنید تا در مقابل تگرگ یا ضربات احتمالی ناشی از فعالیت بر روی پشت بام مقاومت کافی داشته باشد.

منبع: اتاق
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 612

به "با آتریوم (Atrium) خانه ای دنیا نما داشته باشید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با آتریوم (Atrium) خانه ای دنیا نما داشته باشید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید