بخشی از بافت تاریخی میدان حسن آباد تهران در آتش سوخت

به گزارش دنیای ویدئو، در جریان آتش سوزی شب گذشته بخشی از بنای تاریخی میدان حسن آباد از جمله دو گنبد از هشت گنبد واقع در ضلع شمال غربی میدان طعمه حریق شد.

بخشی از بافت تاریخی میدان حسن آباد تهران در آتش سوخت

محسن شیخ الاسلامی، معاونت میراث فرهنگی استان تهران، درباره دلیل وقوع این حادثه چنین گفت:

حوالی ساعت 21 شب گذشته، یک انبار محل نگهداری کالا در میدان حسن آباد تهران دچار حریق شد که با توجه به مجاورت این انبار با بنای تاریخی میدان حسن آباد، حریق به بخش هایی از این بنا نیز سرایت کرد.

طبق گفته این مقام مسئول حریق در ضلع شمال غرب میدان حسن آباد اتفاق افتاده و درست جنب ایستگاه شماره یک آتش نشانی است و خوشبختانه در کمترین زمان ممکن نیروهای آتش نشانی در محل حاضر شده و نسبت به مهار حریق و توسعه آتش اقدام نموده اند که این موضوع باعث شده است تا آسیب کمتری به بناهای تاریخی واقع در میدان حسن آباد وارد گردد.

شیخ الاسلامی در ادامه اضافه نمود:

سطح پشت بام بنا و نیز درها و پنجره های چوبی آن طعمه حریق شدند و متاسفانه به نظر می رسد، آسیب های حریق به داخل بنا بیشتر بوده و این موضوع نیازمند آنالیز بیشتر است.

معاونت میراث فرهنگی تهران در ادامه توضیح داد:

طبقه فوقانی دچار حریق گسترده شده بود و آسیب جدی است. سقف این قسمت کاملا تخریب شده و دو گنبد کلاه فرنگی بنا از بین رفته است

او ادامه داد:

حریق به طبقه بالای این بنا سرایت کرد اما با حضور بموقع آتش نشان ها، آتش سوزی به طبقه پایین نرسید. با این حال دلیل و اندازه خسارات وارد شده به این بنا در دست آنالیز است و نتیجه نهایی پس از انجام کارشناسی دقیق به زودی اعلام خواهد شد.

بعلاوه، جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، درباره این حادثه و عملیات مهار آتش چنین گفت:

محل یک انبار یا دو سه انبار در مجاورت هم به وسعت بیش از هزار متر مربع بود که به طور کامل شعله ور بود و آتش به سقف های این انبار سرایت نموده بود. آتش به وسیله سقف های شیروانی به قسمت بافت تاریخی که در ضلع شمال غربی میدان هم بود سرایت نموده و بخش هایی از بافت تاریخی خصوصاً نرده های پنجره ها را شعله ور نموده بود.

طبق گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی خوشبختانه بدون مصدومیت و تلفات جانی عملیات مهار آتش انجام گرفته و نیروهای آتش نشانی با نفوذ به داخل عملیات ایمن سازی را انجام دادند.

میدان حسن آباد تهران یکی از جاهای دیدنی تهران است که در روزگار قدیم با نام میدان هشت گنبد مشهور بود، بنایی بازمانده از دوره قاجار است. ساختمان های چشم نواز دور میدان حسن آباد را قلیچ باقلیان با نظارت معمار برجسته ارمنی، لئون تادوسیان ساخت. نشانی از معماری سنتی ایرانی در این ساختمان ها به چشم نمی خورد و بجای آن می توان شاهد سبک رنسانس بود. در گوشه شمال غربی میدان، قدیمی ترین گورستان تهران وجود داشته است که اکنون به جای آن نخستین ایستگاه آتش نشانی شهر دیده می گردد.

منبع: کجارو / میراث آریا / خبرگزاری مهر / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1401 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 863

به "بخشی از بافت تاریخی میدان حسن آباد تهران در آتش سوخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخشی از بافت تاریخی میدان حسن آباد تهران در آتش سوخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید