ترشحات زایمان تا کی ادامه دارد؟

به گزارش دنیای ویدئو، نام کلی ای که به ترشحات بعد از زایمان داده می گردد، لوشیاست که در واقع، مجموعه ای است از بافت داخل رحم و آندومتر است. بعد از چند روز اندازه خون ریزی کمتر می گردد و تقریبا به رنگ سفید درمی آیند؛ یعنی بیشتر حاوی گلبول سفید است و به آن اصطلاحا لوشیا آلبا یا ترشحات سفید می گویند. بین این 2 ترشح هم حد وسطی وجود دارد که به آن

ترشحات زایمان تا کی ادامه دارد؟

ترشحات زایمان تا کی ادامه دارد؟

تبادل نظر با دکتر شهرزاد زاده مدرس درباره فرایند طبیعی خونریزی پس از زایمان

زایمان، کار دردناکی است اما شیرینی تماشا فرزند، درد آن را از یاد می برد. با این حال، می گویند40 روز بعد از زایمان، سخت ترین روزهای زندگی یک مادر است؛ چون او هم باید خودش را با خواسته های نوزادش تطبیق دهد و هم با شرایط بدنی اش که متفاوت از دوران قبل و حین بارداری است، روبرو گردد.

یکی از مسایلی که معمولا مادران تازه فارغ شده را نگران می نماید، میزان و مدت خون ریزی های بعد از زایمان است. برای آنکه در رابطه با طبیعی یا غیرطبیعی یا میزان ترشحات بعد از زایمان اطلاعات بیشتری کسب کنیم، از دکتر شهرزاد زاده مدرس، متخصص زنان و زایمان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، خواسته ایم در این مورد توضیحات بیشتری به ما بدهند.

خانم دکتر! ترشحات بعد از زایمان شامل چه مواردی می گردد؟

نام کلی ای که به ترشحات بعد از زایمان داده می گردد، لوشیاست که در واقع، مجموعه ای است از بافت داخل رحم و آندومتر است. بعد از چند روز میزان خون ریزی کمتر می گردد و تقریبا به رنگ سفید درمی آیند؛ یعنی بیشتر حاوی گلبول سفید است و به آن اصطلاحا لوشیا آلبا یا ترشحات سفید می گویند. بین این 2 ترشح هم حد وسطی وجود دارد که به آن لوشیا سروزا می گویند.

این ترشحات تا چه مدتی ادامه دارند؟

معمولا یک هفته تا 10 روز طول می کشد که لوشیا لوبرا به آلبا تبدیل گردد؛ یعنی از حالت خون ریزی به ترشحات سفیدرنگی تبدیل می گردد که کم کم باید بعد از این 10 روز قطع گردد.

اگر خانمی بیش از 10 روز دچار خون ریزی باشد، چه؟ غیرطبیعی است؟

اگر ترشحات بیش از 10 روز طول بکشد، چون گاهی اوقات به علت خوب جمع نشدن رحم است لازم می دانیم پیگیری کنیم. البته کمی منتظر می مانیم؛ یعنی می گوییم اگر ترشحات بعد از زایمان تا 4 هفته یا حداکثر 6 تا 8 هفته باقی ماند و تمام نشد، غیرطبیعی است.

چرا در بعضی خانم ها ترشحات طولانی می گردد یا رحم جمع نمی گردد؟

2 مساله را باید در نظر گرفت؛ یا قسمتی از نسج جفت داخل رحم مانده که باعث خون ریزی دیررس بعد از زایمان می گردد. یعنی بعد از روز دهم نباید خون ریزی شدید داشته باشیم البته تا 6 هفته کم و بیش خون ریزی داشتن طبیعی است اما بعد از 6 هفته، داشتن خون ریزی، به ویژه خون ریزی شدید، نشانه باقی ماندن قسمتی از بافت جفت در رحم است. گاهی همه نسج جفت خارج شده ولی یک عفونت عامل این خون ریزی است. برای این افراد معمولا آنتی بیوتیک تجویز می گردد. به عبارتی خون ریزی هایی که بعد از هفته سوم یا چهارم هنوز ادامه دارد، احتیاج به آنالیز خواهند داشت. پزشک بعد از معاینه فیزیکی و تشخیص، درمان را بر اساس علت ترشحات آغاز می نماید.

چقدر طول می کشد که رحم به طور کامل جمع گردد و مادر به حالت طبیعی قبل از بارداری اش برگردد؟

3 تا4 هفته. بعد از اتمام 10 روز اول پس از زایمان که خون ریزی ها کم می گردد، داخل رحم یا آندومتر آغاز می نماید به ترمیم و لایه رویی که ریزش نموده و به صورت خون ریزی خارج می گردد و آغاز می نماید در هفته 2 تا 3 به ترمیم شدن، محلی که جفت چسبیده بوده کمی دیرتر ترمیم می گردد. البته پولیپ محل جفت هم از جمله ناراحتی هایی است که علامت آن خون ریزی های دیررس زایمان است. درمان این ناراحتی برخلاف تصور عموم در وهله اول کورتاژ نیست بلکه بیمار باید بستری گردد و دارو (سرم و آنتی بیوتیک) دریافت کند تا رحم جمع گردد. اگر با این مسایل رفع نگردد یک کورتاژ ملایم ضروری است.

آیا مدت زمان خون ریزی و جمع شدن رحم در افرادی که سزارین می نمایند با افرادی که طبیعی زایمان می نمایند، یکسان است؟

نه! در افرادی که سزارین می نمایند، چون جراح داخل رحم را با دست تمیز می نماید، میزان زیادی از بافت قابل ریزش آندومتر با دست برداشته می گردد؛ پس میزان خون ریزی کمتر است و زودتر از 10 روز خون ریزی خاتمه می یابد ولی به هر حال، ترشحات بعد از زایمان، حتی در افرادی که سزارین نموده اند، حداقل به مدت یک هفته وجود خواهد داشت و بعد از 4 تا 6 هفته باید خاتمه یافته باشد.منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 632

به "ترشحات زایمان تا کی ادامه دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترشحات زایمان تا کی ادامه دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید