شیر گیاهی؛ جایگزینی برای شیر لبنی

به گزارش دنیای ویدئو، شیر و محصولات لبنی مدت هاست به اسم برترین راه برای دریافت کلسیم در رژیم های غذایی شناخته می شوند. با این حال، بعضی تحقیقات که اخیرا بر روی لبنیات و شیر گیاهی به صورت مجزا صورت گرفته است، نتایج ضد و نقیضی را نشان می دهند. بعضی می گویند شیر حیوانی به خاطر مواد مغذی که در ساختار خود دارد، به صورت کلی مفید است. عده ای دیگر از محققان شیر گیاهی را سالم تر می دانند. مانند همواره نتایج تحقیقات انسان را گیج و سردرگم می نماید که بالاخره چه تصمیمی باید گرفت؟ چه تصمیمی درست و چه تصمیمی غلط است؟ کدام شیر جایگزین مناسب تری برای رژیم غذایی است؟ برای آشنایی با شیر گیاهی و دلایل انتخاب آن، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

شیر گیاهی؛ جایگزینی برای شیر لبنی
  • مقدمه ای بر چیستی شیر گیاهی
  • انواع مختلف شیر گیاهی چیست؟
  • چه افرادی به نوشیدن شیر گیاهی روی می آورند؟
    • شیر گیاهی جایگزین مناسب شیر لبنی برای عدم تحمل لاکتوز
    • دو هوادار عظیم شیرهای گیاهی: رژیم گیاهخواری و رژیم وگان
      • رژیم گیاهخواری چیست؟
      • رژیم وگان چیست؟
  • چرا بازار شیر گیاهی این روزها داغ شده است؟
  • آیا با کاربردهای شیر گیاهی آشنا هستید؟
  • سلامتی در سایه استفاده از شیر گیاهی
  • مزایای شیر گیاهی
  • مقایسه ارزش غذایی شیر لبنی با انواع شیر گیاهی
  • شیر گیاهی یا شیر حیوانی: کدام یک بهتر است؟
  • سخن آخر

مقدمه ای بر چیستی شیر گیاهی

شیرهای گیاهی عصاره گرفته شده از حبوبات، دانه های روغنی، غلات یا شبه غلات بوده که محلول در آب هستند. این عصاره یا افشره گیاهی از نظر ظاهری به شیر گاو شباهت دارد که به علت ترکیب شیمیایی مشابه و البته خواص بالایی که دارد جایگزینی برای شیر گاو محسوب می شوند. به همین علت انواع شیر گیاهی می تواند به اسم جایگزین برای استفاده مستقیم یا غیر مستقیم در بعضی از دستورهای غذایی تهیه شده با شیرهای حیوانی مورد استفاده قرار بگیرد.

در مقابل، بعضی از ویژگی های شیر گیاهی از جمله: میزان پایداری و ارزش غذایی با شیر گاو تفاوت دارد. انواع شیرهای گیاهی دارای ترکیبات مفیدی برای سلامتی هستند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ترکیبات فنول،
  • اسیدهای چرب اشباع نشده،
  • فعالیت آنتی اکسیدانی
  • ترکیبات فعال زیستی مانند: فیتواسترول ها و ایزوفلاون ها.

ارزش غذایی بالای شیرهای فراوری شده بر پایه گیاهان آن ها را به جایگزین های مناسبی برای شیر گاو تبدیل نموده است. مصرف شیر گیاهی در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. مسائل پزشکی از جمله عدم تحمل لاکتوز از دلایل افزایش روی آوردن به مصرف انواع شیر گیاهی است. علاوه بر توجه به سبک زندگی سالم، بعضی از مصرف نمایندگان نگران سلامت و رفاه حال حیوانات هستند. به همین علت از رژیم های محدود نماینده ای مانند رژیم وجیترین و رژیم وگان تبعیت می نمایند.

ارزش غذایی بالای شیرهای فراوری شده بر پایه گیاهان آن ها را به جایگزین های مناسبی برای شیر گاو تبدیل نموده است.

انواع مختلف شیر گیاهی چیست؟

آیا انواع شیر گیاهی را می شناسید؟ آیا می دانستید که شیر گیاهی بسیار متنوع است؟ با توجه به سلایق مختلف و شرایط پزشکی خاص، انواع مختلف شیر گیاهی وجود دارد. این نوع شیر که عصاره محلول در آب است از سبزیجات، حبوبات، غلات و مغزها تهیه می گردد که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره شده است.

ردیفبعضی انواع شیر گیاهیردیفبعضی از انواع شیر گیاهی
1شیر بادام10شیر پسته
2شیر بادام هندی11شیر تخم کدو تنبل
3شیر نارگیل12شیر کینوا
4شیر کتان13شیر برنج
5شیر فندق14شیر گردو
6شیر کنجد15شیر فندق استرالیایی
7شیر بادام زمینی16شیر جو دوسر
8شیر سویا17شیر نخود
9شیر تخم آفتابگردان18شیر شاهدانه (شیر کنف)

ارزش غذایی هر کدام از انواع شیر گیاهی با دیگری فرق دارد. این شیرها هم مانند شیر گاو اما با درصد کمتری حاوی کلسیم هستند. پیشنهاد می گردد به منظور دریافت میزان کافی از مواد مغذی میزان 5 گرم پروتئین در هر وعده غذایی از شیر گیاهی دریافت گردد. برای کاهش کالری و قند مصرفی، شیرهای غیر لبنی بدون شکر مناسب تر هستند.

چه افرادی به نوشیدن شیر گیاهی روی می آورند؟

شیر گاو از نظر ارزش غذایی بسیار غنی است؛ سرشار از پروتئین و ویتامین ها و مواد معدنی مهم از جمله کلسیم ، فسفر و ویتامین ب است. به عبارت ساده، 1 فنجان (240 میلی لیتر) شیر پرچرب حاوی 146 کالری، 8 گرم چربی، 8 گرم پروتئین و 13 گرم کربوهیدرات است. با این حال، شیر گاو برای همه گزینه مناسبی نیست.

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است شما در پی جایگزینی شیر لبنی باشید:

  • حساسیت به شیر
  • عدم تحمل لاکتوز
  • محدودیت های غذایی، ناشی از رژیم های خاص
  • خطرات احتمالی برای سلامتی، ناشی از آنتی بیوتیک ها و هورمون های مصرفی گاو و دام های شیرده

شیر گیاهی جایگزین مناسب شیر لبنی برای عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز به این معناست که بدن قادر به هضم لاکتوز نیست. اگر دچار عدم تحمل لاکتوز هستید، بعنی بدن شما به میزان کافی آنزیم لاکتاز فراوری نمی نماید. به همین علت، با ورود لاکتوز به بدن، در دستگاه گوارش باقی می ماند و در کار آن اختلال ایجاد می نماید. این اختلال خود را به صورت درد شکم و مسائل دیگر از جمله: اسهال و استفراغ نشان می دهد. بدن لاکتوز را با استفاده از آنزیمی به نام لاکتاز هضم می نماید. این آنزیم لاکتوز را به دو قند کوچک تر به نام های گلوکز و گالاکتوز تجزیه می نماید که هر دو به راحتی جذب جریان خون می شوند.

بعضی از نوزادان با عدم تحمل لاکتوز به جهان می آیند و تنها تا چند هفته اول این مشکل را دارند. در حالی که عدم تحمل لاکتوز می تواند تا عظیمسالی یا حتی تا خاتمه عمر ادامه پیدا کند. عدم تحمل لاکتوز یک بیماری خطرناک نیست اما باعث ایجاد درد و مسائل ناشی از عدم هضم لاکتوز در دستگاه گوارش می گردد.

البته برای بعضی از افراد این مشکل می تواند عوارض جانبی جدی در سلامتی ایجاد کند. بنابراین اگر شما علایم عدم تحمل لاکتوز را دارید، لازم است هر چه زودتر رژیم غذایی خود را اصلاح و جایگزینی برای شیر و بعضی محصولات لبنی که به آن ها هم حساس هستید پیدا کنید. در این میان شیرهای گیاهی در کنار شیرهای بدون لاکتوز در سبد غذایی شما صندلی ویژه ای پیدا می نمایند.

دو هوادار عظیم شیرهای گیاهی: رژیم گیاهخواری و رژیم وگان

این روزها تعداد رستوران ها و کافه هایی که در حال اضافه کردن چندین مدل غذای گیاهی و دسر گیاهی به منوهای خود هستند، در حال افزایش است. ناگفته نماند اخیرا به سبد محصولات بعضی از شرکت های فراورینماینده مواد غذایی و لبنی، انواع نوشیدنی های گیاهی و شیرهای غیرلبنی هم افزوده شده است. با این اقدام، گیاهخواران حق انتخاب بیشتری برای رژیم خود دارند. به خصوص انواع شیرهای گیاهی مثل: شیر نارگیل، شیر بادام، شیر فندق و البته شیر جو دوسر از آن جمله اند.

این روزها تب رژیم گیاهخواری و رژیم وگان حسابی داغ شده است. اما علت این انتخاب چیست؟ رژیم گیاهخواری چیست؟ تفاوت آن با رژیم وگان چیست؟ در کنار رژیم های گیاهخواری به اسم یک سبک زندگی، رژیم گیاهخواری 40 روزه هم وجود دارد که افراد سبک زندگی خود را برای مدتی تعیین تغییر می دهند. چرا عده ای تصمیم می گیرند شیرگیاهی را به جای شیر گاو جایگزین نمایند؟ این رژیم چه مزایایی برای سلامتی دارد؟

آغاز گیاهخواری برای بسیاری از افراد بسیار هیجان انگیز است. در مقابل، بسیاری نگران کاهش کلسیم دریافتی روزانه خود با مصرف شیرهای بر پایه گیاهان هستند. با شنیدن نام رژیم وگان یا رژیم وگن احتمالا اولین چیزی که به ذهنتان می رسد این تصور است که به علت اجتناب از خوردن شیر و محصولات لبنی، به میزان کافی کلسیم و سایر مواد معدنی به بدن نمی رسد. دریافت کلسیم کافی برای یک گیاهخوار و وگان بسیار آسان است. بخشی از این سهولت را می توان به شیرهای گیاهی نسبت داد.

رژیم گیاهخواری چیست؟

گیاهخواران یا وجیترین ها (vegetarians) افرادی هستند که محصولات حیوانی در رژیم غذایی آن ها جایی ندارد. بسیاری از گیاهخواران نه تنها به یک رژیم غذایی بلکه فراتر از آن به یک اصول اخلاقی و سبک رفتاری هم پایبند هستند. گیاهخواران با کشتار حیوانات مخالف هستند. آن ها برای دوری از آسیب هایی که مصرف محصولات تهیه شده از حیوانات به طبیعت وارد می نماید، به سراغ رژیم گیاهخواری و خام گیاهخواری را انتخاب نموده اند.

گیاهخواران اغلب گوشت، مرغ و محصولات حیوانی را استفاده نمی نمایند. این در حالی است که همچنان تخم مرغ، شیر و لبنیات را به در رژیم غذایی خود دارند. البته وقتی از شیر صحبت می گردد، می تواند شیر حیوانی و شیرگیاهی را به صورت هم زمان پوشش دهد. اما وجیترین ها چه تفاوتی با وگان ها دارند؟

رژیم گیاهخواری موارد زیر را شامل نمی گردد:

  • گوشت قرمز (گاو، گوساله و گوسفند)
  • گوشت مرغ، بوقلمون و اردک
  • ماهی، صدف ها و میگو
  • حشرات
  • ژلاتین و انواع پروتئین حیوانی
  • و هر محصول دیگری که از کشتار حیوانات به دست آمده باشد.

در مقابل نبایدهای غذایی، گیاهخواران معمولا طیف وسیعی از مواد غذایی را می توانند استفاده نمایند. میوه ها، سبزیجات، مغزها، دانه ها، غلات، حبوبات، انواع شیرگیاهی و همینطور جایگزین های گوشت از آن جمله هستند.

رژیم وگان چیست؟

وگان یا وگانیسم (veganism) نوع سخت گیرانه رژیم گیاهخواری (vegetarianism) است. وگانیسم نه تنها گوشت و مرغ در رژیم غذایی خود ندارد، بلکه هیچ گونه فرآورده دامی یا محصولات جانبی حیوانی را هم در خود جای نمی دهد. وگانیسم مفهومی فراتر از یک رژیم غذایی ساده است و به اسم یک سبک فکری شناخته می گردد.

این مفهوم فقط در خوراک افراد خلاصه نمی گردد، بلکه روش زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد. افراد وگان، تا حد امکان از مصرف غذاها، پوشاک یا هر نوع محصولی که به واسطه آن از حیوانات بهره کشی شده یا جان حیوانی گرفته می گردد، پرهیز می نمایند.

وگانیسم یا گیاهخواری نشانه محدودیت نیست. به خصوص این که محصولات گیاهی این روزها در بسیاری از فروشگاه ها وجود دارد. از جمله مهم ترین محصولات گیاهی، شیر گیاهی مثل: شیر بادام و شیر فندق است. وگانیسم از هر محصولی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از حیوانات استفاده شده باشد، پرهیز می نماید. این محصولات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اجناس چرمی
  • پشم
  • ابریشم
  • موم
  • شمع، صابون و سایر محصولات تهیه شده از چربی حیوانات
  • محصولات لاتکس حاوی کازئین که از پروتئین شیر تهیه می گردد
  • محصولات آرایشی و بهداشتی که بر روی حیوانات آزمایش می شوند.

ناگفته نماند بسیاری از افراد با این که گیاهخوار هستند اما از بعضی محصولات بالا هم استفاده نمی نمایند. به طور مثال، بعضی از گیاهخواران از محصولات آرایشی-بهداشتی که در مراحل فراوریشان بر روی حیوانات آزمایش می شوند، استفاده نمی نمایند.

وگانیسم مفهومی فراتر از یک رژیم غذایی ساده است و به اسم یک سبک فکری شناخته می گردد. وگانیسم نه تنها گوشت و مرغ در رژیم غذایی خود ندارد، بلکه هیچ گونه فرآورده دامی یا محصولات جانبی حیوانی را هم در خود جای نمی دهد.

چرا بازار شیر گیاهی این روزها داغ شده است؟

حمایت از حیوانات

گاوها هم درست مانند انسان ها فقط در زمان بارداری یا شیردهی به فرزند خود شیر فراوری می نمایند. به منظور تامین شیر برای مصرف روزانه انسان، گاوهای ماده به صورت مکرر بارور می شوند. معمولا هنگامی که گوساله نری به جهان می آید به این علت که نسبت به گاو ماده سومند نیست و همینطور به خاطر گوشتش کشته می گردد. به علت تامین لبنیات و گوشت روزانه، چرخه کشتار گوساله ها و گاوها همچنان ادامه دارد. با وارد شدن شیرهای گیاهی در رژیم غذایی روزانه، این چرخه تا حدی شکسته و از میزان مرگ و میر گاوها و گوساله ها کاسته می گردد.

از نظر افراد وگان نه تنها نباید حیوانات را از بین برد، بلکه هیچ آسیب و اذیت و آزاری را نباید به حیوانات تحمیل کرد. به اسم مثال، وگانیسم ها از محصولات چرمی استفاده نمی نمایند تا در زنجیره کشتار حیوانات دخیل نباشند. ضمن این که شیر گیاهی را به جای شیر لبنی استفاده می نمایند. چرا که معتقد هستند شیر حیوانات به واسطه مقادیر هورمون و وجود بعضی پروتئین ها و البته موارد دیگری که پیرامون شیر حیوانی در جوامع علمی مطرح شده است، برای سلامتی خود و فرزندانشان مضر است.

جلوگیری از بهره برداری از حیوانات تنها علت وگان شدن و انتخاب محصولات غیرحیوانی نیست. این افراد معتقد هستند که حیوانات حق حیات دارند و البته که معنای آزادی و زندگی را می فهمند.

موضوعی که بسیاری از افراد مخالف آن هستند، درک حیوانات نسبت به بعضی مفاهیم مانند آزادی است. مخالفان اغلب بر این باورند که حیوانات و گیاهان تنها جهت مصرف انسان ها آفریده شده اند. البته که آن ها تأثیر حضور حیوانات در نظم بخشیدن به حیات و اتفاقات آن را رد نمی نمایند.

حمایت از محیط زیست

بر اساس مطالعاتی که از سوی دانشگاه آکسفورد اجرا شده تعیین شده است برای فراوری یک لیوان شیر گاو (به حجم 200 میلی لیتر) تقریبا سه برابر بیشتر از شیرهای غیرلبنی گازهای گلخانه ای فراوری می گردد. علاوه بر آن، این مطالعه نشان داده است که برای فراوری شیر لبنی به میزان زمین و آب بیشتری در مقایسه با فراوری شیر گیاهی احتیاج است.

جنبه سلامتی

مسئله سلامتی نقش مهمی در افزایش تقاضا برای انواع شیر گیاهی داشته است. به طور مثال، کلسترول شیرهای حیوانی زیاد است و این حقیقت با افزایش احتمال بیماری های قلبی در ارتباط است. تحقیقات نشان می دهد جایگزین کردن آن ها با شیرهای بر پایه گیاهی با مقادیر کمتری از چربی اشباع شده می تواند از بیماری های قلبی تا حد زیادی جلوگیری کند.

با توجه به متفاوت بودن طعم شیرهای گیاهی خوش مزه بودن آن اهمیت می یابد. این موضوع از آن جهت مهم است که در صورت عدم کسب رضایت از سوی مصرف نماینده، او متقاعد به مصرف شیر گیاهی به اسم جایگزین نخواهد شد. به همین علت اگرشیرهای گیاهی شیرین شده باب میل شماست از آن ها بهره ببرید. بدون شک استفاده از شکر در ساختار شیر برای سلامتی مضر خواهد بود. برای آن دسته از افرادی که نگران سلامتی خود هستند همچنان استفاده از شیرهای گیاهی بدون شکر توصیه می گردد.

آیا با کاربردهای شیر گیاهی آشنا هستید؟

مناسب برای استفاده همراه با اوتمیل

اگر طبق عادت، صبح ها اوتمیل میل می کنید، استفاده از یک مدل شیر می تواند خسته نماینده باشد. حتی افزودن کمی چاشنی هم خیلی صبحانه شما را متفاوت نمی نماید. در اینجا شیرهای گیاهی می توانند طعم متفاوتی را به صبحانه شما بدهند، ضمن این که سرشار از خاصیت هستند. به خصوص استفاده از شیرهای تهیه شده از مغزها مثل: شیر بادام یا شیر فندق گزینه های جذابی هستند. البته اگر رژیمی بودن صبحانه برایتان مهم باشد، شیرهای گیاهی فاقد شکر حتما گزینه های بهتری هستند.

اگر مایل هستید اوتمیل گیاهی شما طعم شیرین تری بدهد، می توانید میوه های شیرین مثل: موز یا توت فرنگی را به مخلفات صبحانه اضافه کنید. اضافه کردن پودر کاکائو همراه با غلات و شیرهای گیاهی به خصوص شیر فندق، شیر بادام و شیر بادام هندی ترکیب جالبی می گردد. برای فرنی داغ، شیر سویا نسبت به بسیاری از شیرهای دیگر بافت خامه ای بیشتری دارد و صبحانه شما را لذیذتر می نماید.

مناسب برای تهیه انواع اسموتی

بیشتر شیرهای گیاهی برای استفاده در تهیه انواع اسموتی مناسب هستند و طعم خوبی را به اسموتی می دهند. بهتر است برای تهیه اسموتی از شیرهای گیاهی بدون شکر استفاده گردد. از آنجایی که خود میوه شیرینی طبیعی دارد، استفاده از شیر گیاهی فاقد شکر قند اضافی به اسموتی نمی دهد و نوشیدنی شما رژیمی تر می گردد. اگر مایل هستید تا اسموتی ارزش غذایی بالاتری داشته باشد، می توانید از انواع شیرهای گیاهی غنی شده به همراه انواع مغزها بهره ببرید. شیر شاهدانه (شیر کنف) به علت بهره مندی از اسیدهای چرب امگا 3 در کنار سایر انواع شیرهای گیاهی گزینه خوبی برای تهیه اسموتی می تواند باشد.

مناسب برای استفاده در نوشیدنی های گرم

شیر جو دوسر در بین سایر انواع دیگر شیرهای گیاهی محبوبیت بیشتری یافته است. به خصوص این که در تهیه انواع نوشیدنی های داغ، به خصوص قهوه، خوب کف می نماید. شیر جو دو سر با ته مزه شیرین ملایمی که دارد جایگزین مناسبی برای لاکتوز شیر است. یکی دیگر از دلایل انتخاب شیر جو دوسر در تهیه نوشیدنی های گرم جدا و دوفازی نشدن هنگام گرما تماشا است. این جدا شدن فازها با حرارت به خصوص در خصوص شیر نخود، شیر برنج و شیر بادام دیده می گردد. اگر از خوردن گلوتن اجتناب می کنید، شیر جو دوسر و شیر سویا گزینه های مناسبی برای شما هستند.

مناسب برای پخت و پز

شیر سویا به طور کلی پروتئین بیشتری نسبت به سایر شیرهای گیاهی دارد. بافت آن هنگام پخت و پز همچنان حفظ می گردد. همینطور، شیر جو دو سر حاوی پروتئین، کربوهیدرات و چربی است. این شیر جایگزین مناسبی برای شیر گاو در تهیه غذاهایی است که احتیاج به فر دارند. برای پخت و پز هم مانند تهیه نوشیدنی های گرم از شیرهایی که بافت آن ها با حرارت تغییر می نمایند؛ مانند: شیر برنج، شیر نخودفرنگی و شیر بادام نباید استفاده کرد. شیر نارگیل، شیر بادام زمینی و شیر سویا برای تهیه انواع بستنی گیاهی گزینه های مناسبی هستند.

سلامتی در سایه استفاده از شیر گیاهی

رژیم غذایی وگان اگر به خوبی برنامه ریزی شده باشد، از دستورالعمل های غذایی سالمی پیروی می نماید. همانطور که از اسمش برمی آید، رژیم سالم حاوی تمام مواد مغذی مورد احتیاج برای بدن است. انجمن رژیم های غذایی بریتانیا و آموزشگاه تغذیه و رژیم های غذایی آمریکا تشخیص داده اند که محصولات گیاهی برای تمامی سنین مناسب هستند. تحقیقات و پژوهش های بسیاری وجود دارد که نشان می دهد رژیم های وگان برای کاهش فشار خون، کلسترول، کاهش نرخ بیماری های قلبی، دیابت نوع دو و بعضی از انواع سرطان موثر هستند.

حتی در صورتی که فرد از رژیم وگان یا گیاهخواری تبعیت نکند، گاهی پزشکان برای بهبود شرایط بیمار خود تغییر در رژیم غذایی را تجویز می نمایند. به اسم مثال، استفاده از شیرهای گیاهی مانند شیر بادام یا شیر فندق به جای شیر های لبنی برای افرادی که مشکل سندرم روده تحریک پذیر یا سایر مسائل گوارشی دارند، توصیه می گردد. دریافت مواد مغذی از غذاهای گیاهی گزینه های سالمی از جمله: غلات سبوس دار، میوه، آجیل، دانه ها و سبزیجات را پیش روی فرد قرار می دهد که مملو از فیبرهای مفید، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

از جمله مهم ترین فواید شیر گیاهی می توان به مواد زیر اشاره نمود:

  • سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی
  • حاوی میزان چربی کم در مقایسه با انواع حیوانی
  • فاقد کلسترول
  • حاوی ترکیبی سالم از چربی های تک اشباع نشده و چربی چند غیراشباع
  • مناسب افرادی با سیستم هضم کند

مزایای شیر گیاهی

بیشتر شیرهای گیاهی، با مواد معدنی غنی شده اند. به طور کلی شیرهای گیاهی سرشار از ویتامین ب 12 و کلسیم هستند. بنابراین هنگام خرید شیرهای گیاهی کمتر نگران این مسئله باشید که با خوردن شیر گیاهی کمتر مواد غذایی باارزش دریافت می کنید. در ادامه بعضی زیر جوانب مثبت و منفی بعضی از انواع شیر گیاهی آورده شده است.

ردیفنوع شیر گیاهینکات مثبتنکات منفی
1شیر بادام کوهیسرشار از ویتامین

معمولا با ویتامین د و کلسیم غنی می گردد

بافت نرم و سبک

طعم ملایم

کربوهیدرات کم

کالری کم

پروتئین کم

فیبر کم

2شیر جو دوسرپروتئین بیشتری نسبت به بیشتر شیرهای گیاهی (جدا از سویا) دارد

فیبر بیشتری نسبت به بیشتر شیرهای گیاهی دارد

مناسب برای تهیه نوشیدنی های گرم

کربوهیدرات بیشتری نسبت به سایر شیرها دارد
3شیر سویامنبع خوب پروتئین

فیبر بیشتری نسبت به بیشتر شیرها گیاهی دارد

معمولا با ویتامین د و کلسیم غنی می گردد

کالری بیشتر

کربوهیدرات بیشتر نسبت به سایر انواع شیر گیاهی

4شیر نارگیلکالری کم

کربوهیدرات کم

معمولا با ویتامین د و کلسیم غنی می گردد

فاقد پروتئین
5شیر برنجطعم ملایم

کالری مشابه شیر بدون چربی گاو

دارای کربوهیدرات بالا

پروتئین بسیار کم

فیبر کم

6شیر شاهدانه (کنف)سرشار از اسیدهای امگا

کالری کم

کربوهیدرات کم

سرشار از پروتئین

فیبر کم

دارای طعم متمایزی است که ممکن است مورد علاقه همه نباشد

7شیر کتانکالری کم

کربوهیدرات کم

سرشار از فیبر

پروتئین کم
8شیر بادام هندیطعم ملایم

کربوهیدرات کم

کالری کم

منبع خوب پتاسیم و مهمیم

فیبر کم

کم پروتئین

9شیر فندقمنبع خوب اسیدهای چرب امگا 3

منبع خوب ویتامین ئی و ویتامین ب

کالری کم

طعم قوی فندق که ممکن است مورد پسند همه قرار نگیرد

پروتئین کم

مقایسه ارزش غذایی شیر لبنی با شیر گیاهی

برای آنالیز بهتر جایگزین های شیر گاو ارائه یک جدول همراه با ارزش غذایی انواع شیر گیاهی می تواند نسبت به اهمیت مصرف شیرهای گیاهی در رژیم غذایی آگاهی بیشتری دهد. در ادامه، به مقایسه بعضی از انواع شیرهای گیاهی با شیر پرچرب گاو پرداخته می گردد.

ردیفنوع شیرپروتئین (گرم)چربی (گرم)کربوهیدرات (گرم)کالری (کیلوکالری)
1شیر گاو پرچرب8813146
2شیر سویا7-94-4.5480-90
3شیر بادام کوهی12.51-230-35
4شیر نارگیل-4-45
5شیر جو دوسر2.5-54.5-519-29140-170
6شیر برنج12-327-38130-140

شیر گیاهی یا شیر حیوانی: کدام یک بهتر است؟

برای این سوال پاسخ مناسبی وجود ندارد؛ زیرا رجحان خاصی بین شیر حیوانی و شیر با پایه گیاهی وجود ندارد. هر کدام خواص خودشان را دارند. این که پاسخ درست چیست به احتیاجهای غذایی، محدودیت های غذایی، سبک فکری، شرایط خاص پزشکی و البته بودجه شما بستگی دارد. مهم ترین نکته در خصوص انواع شیرهای گیاهی میزان مصرف روزانه و نحوه گنجاندن آن در انواع رژیم های غذایی است.

به یاد داشته باشید که بیشتر شیرهای گیاهی ارزش غذایی کمتری نسبت به شیر گاو دارند. بنابراین اگر شیر حیوانی را به صورت روزانه مصرف می کنید و منبع اصلی برای تامین پروتئین و کلسیم روزانه شما است، جایگزین کردن آن با شیر گیاهی احتیاج به دقت بیشتری دارد.

به بیان دیگر، در صورت روی آوردن به مصرف شیر گیاهی مطمئن شوید که از شیری استفاده می کنید که از نظر ارزش غذایی به شیر گاو نزدیک تر است. این مورد به خصوص در خصوص میزان کلسیم و پروتئین اهمیت بیشتری دارد.

در هنگام تغییر عادت غذایی تان از شیر حیوانی به شیرگیاهی به این نکته هم توجه کنید: اگر شیر در رژیم غذایی شما صندلی چندان پررنگی ندارد و تنها با اوت میل یا غلات به هنگام صبحانه میل می کنید، انتخاب نوع شیر گیاهی چندان موضوعی جدی برای شما محسوب نمی گردد. حساسیت در انتخاب نوع شیر گیاهی بیشتر برای افرادی اهمیت دارد که شیر را به صورت دو یا سه وعده در روز مصرف می نمایند و منبع اصلی دریافت کلسیم از این طریق است.

سخن آخر

در سال های اخیر، استفاده از شیر گیاهی در جهان بسیار توسعه یافته است. شیرهای غیرلبنی، فراوری شده از دانه های خوراکی حاوی مواد مغذی و انواع ویتامین ها هستند. طعم شیرهای غیرلبنی با شیر گاو فرق دارد و در مقایسه با آن، بافتی ملایم و سبک تر دارد. شیر بادام کاله اولین شیر غیرلبنی بادام صنعتی در ایران است.

شیر فندق کاله در کنار شیر بادام اولین محصولات غیرلبنی صنعتی ایران است. پروتئین فندق به علت دارا بودن مقادیر بالای ال آرژنین (L-arginine) یک وعده غذایی سرشار از پروتئین محسوب می گردد. چربی دانه فندق عمدتا از اسیدهای چرب ضروری تشکیل شده که خود شامل 80% امگا 9 و 13 % امگا 6 است.

شیر بادام منبع غنی از انواع ویتامین ها، کلسیم، ویتامین ئی، انواع آنتی اکسیدان ها و فیبر رژیمی است که نقش مهمی در سلامتی و کاهش اکسیداسیون سلول های بدن دارد. این محصول علاوه بر طعم خوبی که دارد، رژیمی و سرشار از مواد مغذی لازم است.

از مزایای فندق می توان به کاهش سطح کلسترول خون اشاره نمود. فندق می تواند تأثیرات نامطلوب فشار خون را کنترل کند. این دانه پرخاصیت حاوی میزان بالای ترکیبات آنتی اکسیدان است که به همین علت در جلوگیری از بیماری قلبی نقش دارد. این محصول مانند بادام در رده محصولات گیاهی دسته بندی می گردد.

شیر بادام و شیر فندق به ویژه برای گیاهخواران، افراد حساس به لاکتوز و گلوتن که امکان مصرف شیر حیوانی را در رژیم غذایی خود ندارند، مناسب است. با توجه به احتیاج افراد مختلف که پیرو سبک زندگی سالم هستند و به خصوص افراد وگان، مدتی هست که شیر بادام و شیر فندق روانه بازار داخلی شده است. در صورتی که شما نمی توانید یا مایل نیستید از شیر لبنی بهره ببرید، افزودن شیرهای گیاهی به سبد غذایی امکان بهره مند شدن از یک وعده پرخاصیت را برای شما فراهم نموده است. به این ترتیب، شما گزینه های بیشتری هنگام خرید در اختیار دارید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 606

به "شیر گیاهی؛ جایگزینی برای شیر لبنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیر گیاهی؛ جایگزینی برای شیر لبنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید