جاذبه های گردشگری جیپور؛ شهر صورتی هند

به گزارش دنیای ویدئو، جاذبه های گردشگری جیپور با قدمتی بیش از 400 سال مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و توانسته به عنوان شهر صورتی هند شناخته بشود.

جاذبه های گردشگری جیپور؛ شهر صورتی هند

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور ارزان هند ما را تجربه کنید.

جیپور بصورت کنونی در سال 1727 بوسیله ماهاراجه سوای جی سینگ پایه گذاری گشت . وی از سال 1699 تا 1744 حکومت می کرد و پایتخت خود را شهر امبر که در 11 کیلومتر جیپور بود نهاده بود. او بعد ها به دلیل رشد جمعیت و کمبود آب با مشاوره مهندسین معمار بنای شهر جیپور را پایه گذاری کرد. در زمان خود معماری شهر بسیار پیشرفته بود و در سال 1853 زمانی که قرار بود ولیعهد انگلستان برای بازدید به شهر جیپور بیاید، شهر جیپور برای خوش آمد گویی ولیعهد با رنگ صورتی نقاشی گشت. در این مطلب نگاهی به مهم ترین جاذبه های گردشگری جیپور انداخته ایم.

1. کاخ شهرجیپور

کاخ شهر جیپور از قسمت های مختلفی تشکیل شده است از کاخ های داخلی چاندرامحل و مبارک محل که مهم ترین آنها هستند تا ساختمان ها و کاخ های کوچک دیگر که درمجموع یکی از زیباترین قصرهای شهر تاریخی جیپور، پایتخت دولت راجستان هند را شکلمی دهد. این کاخ کرسی و تخت ریاست مهاراجه جیپور و رئیس قبیله راجپوت کچواهه هنداست.

کاخ شهر جیپور در سال 1729 میلادی ساختش توسط سینگ دوّم به نام ساوای می شروعشد و در سال 1732 بعد از سه سال کار ساخت آن اتمام می یابد. و بانی ساخت این بنابه نام سینگ دوّم فرمانروای آمبر ثبت شد. البته اضافات این بنا بعدها توسط حاکمانبعدی به بنا افزوده گشت که کار ساخت این بخش ها تا قزن بیستم هم ادامه داشتهاست.

کاخ چاندارا محل در درون خود یک موزه دارد و بزرگترین بخش از کاخ شهر جیپورمحسوب می شود که حتی تا به امروز هم محل اقامت خانواده سلطنتی است. این مجموعه کاخشامل عمارت های متعدد و حیاط و باغ های مختلف می باشد. کاخ در واقع دو معمار داشتهاست. Vidyadhar Bhattacharya معمار اصلی دربار سلطنتی و Sir Samuel Swinton Jacob تلفیقی از معماری هندی و مغولی واروپایی را در این بنا عرضه و ارایه کردند. کاخ شهر در قلب تاریخی شهر جیپور و درنزدیکی کاخ هوا محل جیپورواقع شده است. معماری این سازه همانند تمامی بناهای تاریخیدیگر هند از ترکیب بی نظیر ماسه سنگ قرمز رنگ و سنگ مرمرهای سفید و سیاه است. این کاخ ها تزئینات بی نظیر و منحصربه فردی را دارند.

تصویر کاخ شهر جیپور

2. رصد خانه جانتارمانتار

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری جیپور، جانتار مانتار میباشد که یک رصدخانه قرونوسطی بوده و در نوع خود بزرگترین در دنیا است. کسانی که به هندوستان سفر نموده اندحتماً سری هم یه یکی از جذاب ترین آثارتاریخی این کشور یعنی مجموعه المانهایمعمارانه ای که در کنار هم یک رصد خانه نجوم را تشکیل داده اند زده اند.

اینالمانها جانتار مانتار(jantarmantar) نام دارند. اینمجموعه از سنگهای محلی و مرمر ساخته شده و هر کدام از ادوات یک مقیاس نجومی را دربر دارند و در واقع چون یک محاسبه گر نجوم عمل می نمایند. جانتار مانتار جیپور مجموعهای کامل از زیبایی,عملکرد و همچنین یک نشانه شهری بسیار ارزشمند را تشکیل میدهند. جانتار مانتار، از چهارده ابزار هندسی برای اندازه گیری زمان, پیش بینی کسوفو خسوف, دریافت ردپای ستارگان در مدارهایشان , معین زوال سیاره ها و ... استفاده میکند خانه قرار می دهند.رصدخانه جانتار مانتار جیپوردر سالهای 1726 الی 1734 میلادی توسطمهاراجه هندی طراحی شده اند.

تصویر رصدخانه جانتار مانتار از جاذبه های گردشگری جیپور هند

3. قلعه آمبر

قلعهآمبر (Amber Fort Jaipur) همانند کاخ هوا محل جیپور از جاذبه های گردشگری پربازدید در شهر زیبای جیپور است و یکی از قلعه های باستانی دوره خاندان Kachhawa در هند می باشد و در 11 کیلومتری شهر جیپور در استان راجستان هندو در بالای کوه قرار گرفته است و میناهااولین سازندگان این قلعه بوده اند. یکی از زیبایی های ساختاری این قلعه آمیخته شدنسنگ مرمر سفید با سنگ های قرمز می باشد و دیگر خصوصیات برجسته این قصر که جلوه خاصیبه قلعه داده است، قرار دریافت آن در کنار دریاچه Maotaمی باشد.

این بنا به سبک معماری هندی-اسلامی ساخته شده و ساخت آن از سال 1600 میلادیشروع شده و درسال 1727 تکمیل شد. نام قلعهآمبر جیپور ربطی به رنگ زیبای کهربایی آن ندارد بلکه از شهر آمبر از نام خدای آمباگرفته شده است. این دژ در واقع مانند شهری است نظامی پر از قصر های باشکوه، که برروی ارتفاعات منطقه بنا شده، درب ورودی قلعه بر روی تپه ای است. می توان بوسیلهسوار شدن بر فیلها یا با پای پیاده به آنجا رسید. در واقع این قلعه ییلاق خاندانسلطنتی بوده که تمام دیوارها و سقف و دور پنجره ها آینه کاری شده که علاوه بر زیباییبرای سیستم روشنایی هم به کار میرفته است.

تصویر قلعه آمبر

4. کاخ هوا محل

کاخ هوا محل قصری با شکوه و مجلل در شهر جیپور هندوستان است که از جاذبه هایگردشگری جیپور بشمار میرود. هدف از ساخت این کاخ صورتی رنگ، آشنایی زنان حرمسرا وبانوان سلطنتی با زندگی روزمره کوچه و خیابان مردم عادی به وسیله پنجره های مشبک روبه خیابان بدون اینکه کسی بتواند آنها رامشاهده کند یا مزاحم آنها شود، بوده است. این قصر بوسیله مهاراجه ساوای پراتپ سینقدر سال 1799 بنا شده است. گفتنی است اماکن تاریخی جیپور نقش مهمی در جذبگردشگر دارد.

کاخ هوا محل از جاذبه های گردشگری جیپور هند

5. قلعهجایگراه

این قلعه زیبا، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری جیپور در سال 1726 ساخته شده است و مکان فوق العاده ای برایدوستداران علوم نظامیه به حساب می آید. در دو طرف این قلعه 12 برج مراقبت ویژهواقع شده است و جالب است که بدانید بزرگترین توپ دنیا در این قلعه واقع شده است. اگرچه اینتوپ هیچوقت شلیکی ننموده و تا به حال به این قلعه دست درازی نشده است؛ اما در تماماین سالها ابهت این قلعه توانسته دلهره ای در دل دشمنان بیندازد. به علاوه اینقلعه نشان دهنده قوت ساختار نظامی قرون وسطی است و بالا رفتن از قسمت برج نگهبانیدیدی عالی برای تماشای شهر برای گردشگران فراهم می نماید که تجربه ای بی نظیری است.

تصویر قلعه جایگراه

6. پارک ملیساریسکا

جاذبه های گردشگری بسیاری زیادی از جمله جاذبه های طبیعی در شهر جیپور وجود دارد که از آن جمله می توان به سلسله جبال نزدیک چایپور،سلسله جبال ناگ تیبار اشاره نمود. همچنین در سفر به این شهر می توانید از پارک ملیساریسکا رانتامبور برای دیدن بعضی از نادرترین حیوانات وحشی مثل ببر هندی، یوز پلنگ،آنتلوپ چهار پایی شبیه به گوزن با چهار شاخ و بسیاری از گربه های جنگلی دیدن نمایید.البته قدم زدن در خیابان ها و کوچه های این شهر خود یکی از جاذبه های گردشگریجیپور به شمار می آید.

تصاویر حیوانات ساکن در پارک ملی ساریسکا جیپور هند

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 18 آبان 1399 بروزرسانی: 18 آبان 1399 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 72

به "جاذبه های گردشگری جیپور؛ شهر صورتی هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری جیپور؛ شهر صورتی هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید