کاخ های جادویی راجستان هند

به گزارش دنیای ویدئو، یکی از توریستی ترین و دیدنی ترین کشورهای جهان که هر ساله خیل گردشگران را به سوی خود می کشاند، کشور هند با آن فرهنگ و آداب و رسوم کهن و رنگارنگش است. راجستان یکی از مهم ترین و جادویی ترین استان های هند است که کاخ های تاریخی بسیاری را در خود جای داده. با خبرنگاران همراه باشید تا با کاخ های راجستان بیشتر آشنا شویم.

کاخ های جادویی راجستان هند

آشنایی با راجستان

خوب است پیش از آن که با کاخ های راجستان آشنا شویم قدری درباره خود این استان بدانیم. راجستان، استانی که در آن تاریخ و مدرنیته درهم آمیخته، یکی از پرجاذبه ترین و پربازدیدترین نقاط هند به شمار می رود.

از جمله جاذبه های گردشگری این استان رنگارنگ در هند باید به قصرها، باغ ها، موزه ها و قلعه های زیاد تاریخی اشاره نمود. بااین حال مجذوب کنندهیت کاخ های راجستان با هیچ چیز دیگر قابل مقایسه نیست.

خرابه های قصرهای بزرگ، کوه های آراوالی و نمک های سفید اطراف دریاچه ها جلوه این بناها را بسیار بیشتر نموده است. پس اگر به راجستان هند سفر می کنید حتماً بازدید از این کاخ ها را در برنامه خود قرار بدهید.

معرفی کاخ های راجستان

همان طور که گفتیم یکی از جاذبه های گردشگری مهم استان راجستان را کاخ های تاریخی اش تشکیل می دهند که امروزه درهای آنها به روی گردشگران باز است و به راحتی می توان از آنها بازدید کرد. با خبرنگاران همراه باشید تا به معرفی برخی از تماشای ترین کاخ های راجستان بپردازیم.

1. کاخ شهر جیپور

کاخ شهر یکی از مشهورترین کاخ های راجستان در جیپور است و درست در مرکز شهر واقع شده. قدمت این کاخ به قرن نوزدهم برمی گردد و به وسیله یک مهاراجه به نام Sawai Jai Singh ساخته شده. معماری این مجموعه، ترکیبی از معماری راجپوت، مغول و اروپایی است و تعدادی محوطه، باغ و سازه اختصاصی دارد.

بسیاری از بخش های این مجموعه تاریخی امروزه به موزه ها و گالری های هنری تبدیل شده اند و در آن ها مجموعه های قدیمی و ارزشمندی از اسلحه، لباس های سنتی و یادگاری هایی از ادوار گذشته و فرمانروایان سابق جیپور، نگهداری می گردد.

بعلاوه بخشی از این مجموعه هنوز هم به عنوان خانه خانواده سلطنتی جیپور مورداستفاده قرار گرفته است. یکی از جالب ترین قسمت های این کاخ، چهار دروازه است که طوری طراحی شده که یادآور چهارفصل سال باشد. نمای این دروازه ها باوجود طرح های گل دار حکاکی شده روی آن ها، بسیار تماشای و باشکوه است.

2. هاوا محل

هاوا محل یکی دیگر از بناهای برجسته تاریخی و کاخ های راجستان در جیپور است که در نزدیکی کاخ شهر قرار گرفته است و با نام قصر بادها هم شناخته می گردد. جالب است بدانید که در زمان های قدیم، آداب ورسوم راجپوت در خصوص زنان، بسیار سخت گیرانه بوده.

زنان به وسیله نظام محدود می شدند و حق نداشتند به میان مردم بروند یا با غریبه ها ارتباط داشته باشند. به همین دلیل هاوا محل در سال 1799 برای زنان خانواده سلطنتی ساخته شد تا به این وسیله بتوانند به راحتی زندگی روزمره خود را داشته باشند و مراسم و اعیاد خود را بدون این که مردان آنها را ببینند، تماشا نمایند.

این مورد از کاخ های راجستان از ماسه سنگ قرمز و صورتی ساخته شده و با بیش از نهصد پنجره کوچک حکاکی شده با طرح های مختلف و پیچیده یکی از شاهکارهای معماری کشور هندوستان به شمار می رود.

3. قلعه و قصر امبر

از دیگر کاخ های راجستان در جیپور قلعه و قصر امبر است. قلعه و قصر امبر یا آمیر یا آمر در شهر امبر در 11 کیلومتری جیپور واقع شده. این دژ از شگفت انگیزترین جاذبه های راجستان به حساب می رود و سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می نمایند.

این دژ، به لحاظ معماری، شاهکاری در راجستان به شمار می رود و به دستور راجا مان سینگ اول در قرن شانزدهم ساخته شده و عناصر متنوعی از سبک های مختلف معماری این منطقه در آن به کاررفته است.

نقاشی دیواری، مشبک کاری ها، ستون هایی با تزیینات بی نظیر و موزاییک کاری های این قلعه نشانگر نبوغ طراحان آن دوره است. قلعه آمر به دریاچه ماوتا مشرف است و بسیاری از فیلم های مشهور بالیوود در این مورد از کاخ های راجستان تصویربرداری شده اند.

بعلاوه فیل هایی در این قسمت وجود دارند که می توانید سوار آنها شده و به بالای این تپه ها بروید. این قلعه تماشای را می توان از ساعت نه الی شانزده بازدید کرد.

4. جال محل

از جمله برترین و مجذوب کننده ترین کاخ های راجستان در جیپور می توان به جال محل اشاره نمود. جال محل کاخی است که در دریاچه من ساگر واقع شده. جالب است بدانید این کاخ کاملاً در آب شناور است و به وسیله ماهاراجه جای سینگ دومرتبه بازسازی و توسعه داده شده است.

از جمله عجایب معماری این بنا باید به این نکته اشاره نمود که از پنج طبقه این ساختمان، چهارطبقه آن زیر آب است و باگذشت صدها سال هنوز آسیبی به آن وارد نشده. کاخ جال محل این مورد از کاخ های راجستان یکی از نمادهای معماری مغول ها به شمار می رود و نشان از استعداد و توانایی معماران مغول دارد.

باید اضافه کرد که برای بازدید از این دریاچه و کاخ باید از قایق استفاده کرد. علاوه بر این می توانید قلعه نهاگرا که در همان نزدیکی قرار گرفته را هم بازدید کنید. این مکان از ساعت شش صبح الی هجده قابل بازدید است.

5. قلعه مهرانگهر

قلعه مهرانگهر در جودپور از دیگر کاخ های راجستان، بر فراز تپه ای 125 متری ساخته شده است. این قلعه نمونه ای از عظمت بی نظیر هندوستان بوده و یکی از سالم ترین قلعه هایی است که از زمان های قدیم در هند به جای مانده.

این قلعه یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری جودپور است و گردشگران زیادی از سراسر دنیا به بازدید از آن می آیند. رودیارد کیپلینگ، مهرانگهر، قلعه جودپور را کار دست غول ها نامیده است. چرا که این قلعه در حقیقت یکی از باشکوه ترین و بزرگ ترین قلعه ها در تمام راجستان به حساب می رود.

داخل قلعه چندین کاخ و یک موزه وجود دارد که جلال و شکوه تاریخ هند را به رخ می کشد. در واقع می توان گفت قلعه و موزه مهرانگهر آینه ای از تاریخ هنر و فرهنگ راجستان است.

اطراف قلعه را دیوارهایی احاطه نموده که حتی امروز هم محکم بر جای خود ایستاده اند. بعلاوه می توان آثار توپ جنگی را بر روی دیوارهای این قلعه دید.

6. قصر دریاچه

قصر دریاچه از دیگر کاخ های راجستان است که بین سال های 1743 تا 1746 به وسیله ماهارانا جگات سینگ دوم ساخته شد. این قصر به عنوان یک کاخ تابستانی برای سلسله سلطنتی Mewar از راجستان، در منطقه ای به وسعت 4 هکتار در جزیره جاگ نیواس واقع در دریاچه پیچولا، اودایپور در راجستان بنا شده است.

این کاخ به صورتی طراحی شده که رو به ضلع شرقی باشد تا خانواده سلطنتی راجستانی بتوانند در سپیده دم با خورشید دعا نمایند. کف کاخ به خوبی کاشی کاری شده و از سنگ مرمر سیاه وسفید در آن استفاده شده است.

این کاخ دارای تاریخچه ای غنی دارد و نقش مهمی در شورش 1847 داشته چرا که برای بسیاری از خانواده های اروپایی که از نیماچ فرار نموده بودند، پناهگاهی فراهم نموده بوده است.

حدود 83 اتاق در کاخ دریاچه وجود دارد و به عنوان یکی از رمانتیک ترین کاخ های راجستان مشهور است.

7. قصر جوتی محل

این مورد از کاخ های راجستان در شهر جیپور واقع شده و به علت استفاده از رنگ صورتی در طراحی و ساخت آن، با نام کاخ رنگین کمان هم شناخته می گردد. قصر جوتی محل که با نام قصر محصور هم شناخته می گردد، از مشهورترین آثار معماری در شهر جودپور در راجستان هند به شمار می رود.

این قصر بین سال های 1928 و 1943 ساخته شده و به عنوان بزرگترین خانه روستایی دنیا شناخته می گردد.

قصر جوتی محل شامل سه بخش است: بخش اول برای استفاده شخصی شاه و خانواده اش، بخش دوم برای کارکنان و بخش سوم به صورت هتل به مهمانان ارائه می گردد.

این مورد از کاخ های راجستان 347 اتاق دارد که بخش بزرگی از آن به عنوان هتل در اختیار مهمانان قرار می گیرد. قصر جوتی محل به علت طراحی زیبا و موزه ای که در آن وجود دارد، از مکان های محبوب گردشگری در راجستان به حساب می رود.

8. امید بهوان

کاخ امید بهوان یکی از کاخ های راجستان در جودپور و از قصرهای سلطنتی در هند است که می توان یک شب در آن اقامت کرد. چرا که بخشی از این کاخ زیبا و تماشای تبدیل به هتلی لوکس معروف به هتل تاج پالاس شده است.

این کاخ باشکوه هندی بعلاوه محل زندگی خانواده سلطنتی سابق جودپور است و بخش دیگری از آن به موزه تبدیل شده. این سازه یکی از جاذبه های مهم گردشگری در جودپور به حساب می رود.

9. کاخ شهر اودیپور

یکی از بزرگ ترین قصرهای هند و کاخ های راجستان کاخ شهر در اودیپور است که بسیار خلاقانه طراحی و ساخته شده. گفتنی است که ساخت این سازه در سال 1553 میلادی به وسیله Maharana Udai Singh II انجام شده است.

این کاخ در ساحل شرقی دریاچه پیچولا واقع شده است و در واقع مجموعه ای از کاخ ها است که هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند. معماری این کاخ هندی ترکیبی از سبک راجستانی و مغولی است و اگر به اودیپور سفر می کنید نباید بازدید از آن را از دست بدهید.

10. کاخ فاتح پراکاش

کاخ فاتح پراکاش از دیگر کاخ های راجستان است که در مرزهای مجموعه قلعه چیترگر واقع شده. این کاخ به وسیله رانا فاتح سینگ در نزدیکی کاخ رانا خمبا ساخته شده و با نام بدل محل شناخته می گردد. این بنا در سال 1885 تا 1930 ساخته شده است.

سبک معماری به کاررفته در این کاخ تلفیق سبک بریتانیایی همراه با کمی از سبک Mewar است که با طاق های برآمده، سالن های بزرگ و فضاهایی با سقف بلند و ساختار گنبدی بزرگ با روکش گچ کاری و مواد بتن آهکی، ظاهری آرام و درعین حال باشکوه ارائه می دهد.

جمع بندی

در این مقاله از خبرنگاران به معرفی 10 مورد از برترین و تماشای ترین کاخ های راجستان پرداختیم. اگر شما هم قصد سفر به این استان رنگارنگ در هند را دارید بازدید از این کاخ های تماشای را از یاد نبرید.

سؤالات متداول

برترین کاخ های راجستان کدام اند؟

از جمله برترین این کاخ ها می توان به هاوا محل، جال محل، کاخ دریاچه و قلعه و قصر امبر اشاره نمود.

آیا می توان از کاخ های راجستان بازدید کرد؟

بله می توانید از این کاخ ها تماشا کنید.

چرا باید از کاخ های راجستان تماشا کنیم؟

با بازدید از این کاخ ها و موزه های داخل آنها می توانید با تاریخ و فرهنگ و هنر هند بیشتر آشنا شوید.

آیا برای بازدید از کاخ های راجستان باید هزینه بپردازیم؟

ورود به برخی از این کاخ ها و موزه ها و فضاهای داخلشان احتیاج به پرداخت هزینه ورودی دارد.

منبع: الی گشت
انتشار: 27 شهریور 1403 بروزرسانی: 27 شهریور 1403 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 1154

به "کاخ های جادویی راجستان هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ های جادویی راجستان هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید