جاهای دیدنی باتومی و تفریحات هیجان انگیز در این شهر

به گزارش دنیای ویدئو، پارک های سبز، منطقه ها آرامش بخش و زیبایی با دریاچه ها، فواره ها، دسترسی به تمام خدمات (البته اگر پول کافی برای خرج کردن داشته باشید)، از رستوران ها و هتل ها گرفته تا کلوپ های شبانه، پارک های آبی، باشگاه های غواصی و باشگاه های قایق بادبانی از دیگر جاذبه های باتومی هستند.

جاهای دیدنی باتومی و تفریحات هیجان انگیز در این شهر

اکنون شهر باتومی به مقصد تابستانی شلوغی برای بسیاری کشورهای همسایه تبدیل شده است. درطول سال های اخیر باتومی تغییرات چشمگیری داشته است. امروزه بازتماشامایندگان این شهر مدرن می توانند از جاذبه های فراوان، هتل های بین المللی، چشم میزانای فوق العاده ای برای صرف غذا و زندگی شبانه ای شلوغ لذت ببرند. اگرچه باتومی امروزه ساختمان های مدرن بیشتری دارد، ولی هنوز هم جذابیت، زیبایی و فضای آرامش بخش خود را حفظ نموده است. با ما همراه باشید تا شما را با جاهای تماشای باتومی آشنا کنیم و برترین چیزهایی را که می توانید در این منطقه ساحلی دریای سیاه ببینید و انجام دهید، معرفی کنیم.

بلوار باتومی (پارک ساحلی)

این بلوار در سال 1884 ساخته شده، ولی درطول زمان تغییرات زیادی نموده و هر سال جاذبه های تازه ای به آن اضافه شده است. این بلوار 7 کیلومتری که از خلیج باتومی آغاز شده و درامتداد ساحل ادامه می یابد، جاذبه های هیجان انگیز فراوانی را به بازتماشامایندگان ارائه می دهد. در راستا این بلوار برخی از برجسته ترین منظره ها باتومی مانند مجسمه علی و نینو را مشاهده می کنید. سپس چرخ و فلک بزرگ و برج الفبا را می بینید.

پس از گذشتن از کنار کافه ها و جاذبه های فراوان می توانید برج های مدرن فراوانی را در سمت چپ خود ببینید و هتل های تازه رادیسون (Radisson) و شرایتون (Sheraton) و بلندترین ساختمان گرجستان یعنی برج باتومی با 200 متر ارتفاع را مشاهده کنید. چشم میزانای زیبای رو به دریا، مکان های زیبایی برای عکاسی، بلوارهای قدیمی با فواره های گوناگون و کافه های فراوان، فقط بخشی از جاذبه های این بلوار است. اینجا مکانی برای استراحت، تماشای مردم، قدم زدن، دویدن در هنگام صبح، گردش کردن، تماشای غروب خورشید در دریای سیاه، تماشای کوه ها، اجاره دوچرخه، بازی با بچه ها و غیره است.

میدان اروپا

باتومی در کنار ساختمان های تازهش، برترین ساختمان های متعلق به قرن نوزدهم را نیز حفظ نموده است؛ دوره ای که باتومی در آن، بندر آزادی در راستا نفتی خزر به اروپا بود و به لطف سرمایه گذاری های کسانی مانند نوبل و روچیلد در راستا رشد و شکوفایی قرار داشت. درطول دوره بازسازی باتومی، ساختمان های قدیمی هم بازسازی شدند و در نزدیکی آنها ساختمان های تازهی نیز به سبک قدیمی ساخته شدند. ساختمان های قدیمی و تازه ساخته شده به سبک قدیمی میدان اروپا را احاطه نموده اند. در وسط این میدان نیز ساعت نجومی و تندیس مده آ (Medea Monument) را مشاهده می کنید. مده آ زنی گرجی از افسانه آرگونات ها (Argonauts) است که به جیسون یاری کرد تا پشم زرین را از کشور گرجی کولختی (Colchis) بدزدد و به یونان باستان ببرد.

باغ گیاه شناسی باتومی

باغ گیاه شناسی باتومی زیباترین مکان در هر زمانی از سال است. این باغ را که گیاه شناسی روسی تأسیس نموده و در Mtsvane Kontskhi، شهر کوچکی در 10 کیلومتری باتومی، واقع شده است. این باغ یکی از بزرگ ترین باغ های گیاه شناسی در اتحاد جماهیر شوروی سابق است. باغ گیاه شناسی باتومی، چشم میزانای زیبای خط ساحلی و گیاهان و جانوران زیبایی را در خود دارد.

میدان پیازا (Piazza Square)

در میدان پیازا خودتان را در وسط ایتالیا تصور خواهید کرد. این میدان مکان زیبایی است با رستوران های فانتزی، موسیقی زنده و زنگی که پس از ساعت 3 بعدازظهر، هر ساعت به صدا درمی آید (موسیقی پخش می نماید). میدان پیازا که شامل بوتیک هتل ها، کافه ها و معماری منحصربه فردی است، مقصد جذابی برای بسیاری از مردم محلی به شمار می رود و افراد بسیاری برای نوشیدن و خوردن غذا به این میدان می آیند. در میدان پیازا که معمار گرجی به نامِ وازا اوربِلادزه (Vazha Orbeladze) آن را طراحی نموده، سبک ها و گرایش های مختلف به خوبی باهم ترکیب شده اند.

دلفیناریوم، فضاهای تفریحی 2 دریاچه در داخل پارک ششم مِی و نزدیک آن

در اینجا می توانید جاذبه های فراوانی را بیابید، مانند بخش جانورشناسی، دلفیناریوم و آکواریوم. دریاچه زیبای نوریگلی (Nurigeli) در وسط پارک ششم مِی واقع شده است و مکان فوق العاده ای برای استراحت و آرامش است. بیرون پارک ششم می دریاچه دیگری وجود دارد؛ دریاچه ای مصنوعی با فواره های رقصان، چند رستوران و چشم میزانایی رو به بخش مدرن و برج های باتومی. در اینجا می توانید ساختمان دادگستری باتومی (Justice house) و ساختمان تازه مک دونالد را که در سال 2013 نامزد دریافت جایزه ساختمان سال شدند، مشاهده کنید.

دلفیناریوم یکی از محبوب ترین جاذبه های گرجستان است که در آن نمایش های هیجان انگیزی اجرا می گردد. نمایش هایی که در آنها دلفین های دوست داشتنی و باهوش کارهای زیبا و بانمکی مانند رقصیدن، آواز خواندن، بوسیدن و در آغوش گرفتن انجام می دهند. با پرداخت هزینه بیشتر پس از برنامه می توانید با دلفین ها بازی کنید. مجری مراسم نیز نمایش را به 3 زبان گرجی، روسی و انگلیسی اجرا می نماید.

تندیس علی و نینو

این تندیس نمایانگر عشق ابدی که در خلیج باتومی قرار گرفته، نشانه ای نمادین از شهر باتومی است. این تندیس را هنرمند گرجی، تامارا کِوِسیتادزه (Tamara Kvesitadze)، ساخته است. پیکره های این اثر هنری، هر 10 دقیقه به سمت هم حرکت می نمایند، به شکل تندیس یک پارچه ای با هم ترکیب می شوند و سپس از یکدیگر دور می شوند. ایده ساخت این اثر هنری باشکوه از کتابی با همین نام نوشته قربان سعید گرفته شده است. این کتاب درمورد رابطه عاشقانه ای میان مسلمانی آذربایجانی به نام علی و دختر مسیحی نجیب زاده گرجستانی در باکو به نام نینو در سال 1918 است. این ساختار فلزی که مرد و زنی را روبه روی هم نشان می دهد، در شب به زیبایی روشن می گردد.

برج چاچا (Chacha Tower)

در نزدیکی برج الفبا و مجسمه علی و نینو، برج زیبا و تأثیرگذاری وجود دارد که برج چاچا نام دارد. این برج دراصل برای ساخت یک فواره چاچا (نوشیدنی ملی گرجستان) به جای فواره آب ساخته شده است. گفته می گردد که هنوز از این فواره به مدت 15 دقیقه در هفته چاچا جریان می یابد.

تله کابین آرگو

تله کابین آرگو در سال 2012 ساخته شده است و حتما باید یک بار آن را تجربه کنید. این تله کابین شما را به چشم میزانای زیبایی می رساند و هزینه آن درحال حاضر 10 لاری (gel) است. طول راستا این تله کابین 2.5 کیلومتر است و حداکثر ارتفاع آن نیز 252 متر است. در انتها راستا، سکویی برای مشاهده منظره ها و چشم میزانای شهر وجود دارد. به علاوه کلیسایی کوچکی نیز در نزدیکی سکو و کافه ای هم در ایستگاه بالایی واقع شده است که درصورت تمایل می توانید چیزی خریداری کنید و از تماشای منظره ها شگفت انگیز لذت ببرید.

برج الفبا

باتومی پر از آسمان خراش است و برج الفبا هم یکی از آنهاست. این برج که بنای بزرگی با حروف الفبای قدیمی گرجی است، منحصربه فرد بودن الفبا و مردم گرجستان را نشان می دهد. این برج نزدیک مجسمه علی و نینو قرارگرفته و نشانه نمادین دیگری از این شهر است. برج الفبا ساختمانی 130 متری است و طراحی آن به شکل رشته DNA است که 33 حرف الفبای گرجی روی آن قرار گرفته است. طول هر یک از این حروف آلومینیومی 4 متر است. آسانسور این برج به بالاترین نقطه آن می رود؛ جایی که در آن می توانید منظره پانورامای زیبایی را مشاهده کنید.

گردش در خیابان ها و قسمت های قدیمی شهر باتومی

در باتومی منطقه ها زیادی با خانه هایی به سبک قرن نوزدهم و رستوران های زیبا وجود دارد. یکی از آنها خیابان کوتایسی (Kutaisi Street) است؛ جایی که در آن حس می کنید در منطقه دریای سیاه کارادنیز (karadeniz) کشور ترکیه هستید.

مسجدی قدیمی، رستوران های ترکیه ای (رستوران زنجیره ای لوکانتاسی، lokantasi)، فروشگاه ها، کلوپ های شبانه و رستوران گرجی شِمویخِده جِناتسواله (Shemoikhede Genatsvale) نیز ارزش تماشا دارند. رستوران ماچاخلا (Machakhela) نیز رستوران دیگری با منظرهی روبه دریاست. برای اطلاع از توسعه شهر در قرن نوزدهم و خط لوله نفت می توانید از موزه فناوری برادران نوبل باتومی تماشا کنید.

بعلاوه می توانید با تاکسی به صومعه سامبا (Sameba Monastery) در بالای تپه ای مشرف به شهر بروید. البته خط افق باتومی از ساحل ماخینجوری (Makhinjauri seaside) بهتر دیده می گردد تا از بالا، ولی این هم تجربه خوبی است. به علاوه می توانید به مکان های دیگری در نزدیکی باتومی، مانند پارک ملی مالتیرالا (Mtirala National Park) بروید.

غذاهای محلی باتومی

حتما غذاهای محلی این منطقه مانند آدجارولی خاچاپوری (Adjaruli Khachapuri) را امتحان کنید. آدجارولی خاچاپوری غذایی است که مختص این منطقه از گرجستان است. این نوع خاچاپوری، غذایی شبیه پیتزاست و از پنیر و خمیر درست می گردد و به شکل قایقی است که در اجاق آجری پخته می گردد.

وقتی سرآشپز غذا را از اجاق بیرون می آورد، پیش از سِرو، یک تخم مرغ خام و تکه ای کره را به آن اضافه می نماید. برای خوردن این غذا باید همه چیز را با هم مخلوط کنید، تکه ای از خمیر را جدا کنید و آن را به مخلوط پنیر، تخم مرغ و کره آغشته کنید. این غذا در میزان های مختلفی سرو می گردد و کاملا فرد را سیر می نماید. بیشتر محلی ها حتی نمی توانند یک خاچاپوری کامل را بخورند، بنابراین در برخی کافه ها tsom gamotslili سرو می گردد. یعنی خمیر اضافه کناره های قایق برداشته می گردد، البته نه به این معنی که پنیر کمتری در وسط غذا استفاده گردد.

سایر غذاهای محلی محبوب باتولی عبارت است از: بورانو (borano، پنیر آب شده در کره)، چیربولی (chirbuli، صبحانه ای با تخم مرغ و گردو) و سینوری (sinori، غذایی محلی با کشک محلی و خمیر). شیرینی های محلی متنوع این منطقه هم معروفیت زیادی دارند، به ویژه باقلوا و شاکارلاما (shakarlama، شیرینی قندی).

در هر زمانی از سال می توان از طبیعت باتومی لذت برد

در هرفصلی از سال می توانید از سفر به باتومی لذت ببرید. حتی وقتی نمی توانید در دریا شنا کنید یا در ساحل حمام آفتاب بگیرید، بازهم حوصله تان سرنمی رود. می توانید باتومی برفی را ببینید که فوق العاده زیباست و بهشت عکاسان است یا به قله های قفقاز بروید و از باغ های گل زیبا در فصل بهار تماشا کنید.

باتومی در اوایل فصل بهار بسیار زیباست. روزهایی که هوا صاف است و دید خوبی دارید، می توانید رشته کوه های قفقاز را از بلوار مشاهده کنید، حتی گاهی قله البروس (Elbrus summit) نیز دیده می گردد. در نزدیکی هتل رادیسون، درختان ساکورا کاشته شده و پس از چند سال در آنجا باغ ساکورای زیبایی وجود خواهد داشت که در فصل شکوفه ارزش تماشا دارد. بنای یادبود ایلیا چاوچاوادزه (Ilia Chavchavadze، یکی از بنیان گذاران گرجستان) نیز در همان نزدیکی است و مکان زیبایی برای عکاسی محسوب می گردد.

منبع:چطـور

منبع: دیجیاتور
انتشار: 13 مرداد 1401 بروزرسانی: 13 مرداد 1401 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 939

به "جاهای دیدنی باتومی و تفریحات هیجان انگیز در این شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی باتومی و تفریحات هیجان انگیز در این شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید