دلایل داغ نشدن اتو بخار و نحوه برطرف مشکل

به گزارش دنیای ویدئو، برای عیب یابی دلایل داغ نشدن اتو بخار ابتدا مطمئن شوید که اتو به برق وصل باشد. در مرحله بعد سیم برق اتو را از نظر آسیب دیدگی آنالیز کنید و در صورت لزوم آن را تعویض نمایید. یکی دیگر از دلایل داغ نشدن اتو بخار این است که المنت حرارتی داخل اتو سوخته یا آسیب دیده است.

دلایل داغ نشدن اتو بخار و نحوه برطرف مشکل

در بعضی موارد تنظیم نبودن دما و تجمع رسوبات آهک را می توان علت داغ نشدن اتو بخار دانست. برای آنالیز بیشتر المنت گرمایشی را چک کنید و اگر سوخته است، آن را تعویض نمایید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا ترفندهای حل مشکل داغ نشدن اتو را مورد آنالیز قرار دهیم.

شما می توانید جهت عیب یابی و برطرف مشکل به وسیله ثبت سفارش در وبسایت خبرنگاران و در بخش خدمات تعمیر اتو با متخصصان و تعمیرکاران ممتاز خبرنگاران به رایگان مشاوره نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • یکی از دلایل داغ نشدن اتو بخار ترموستات معیوب است که گرمایش را تنظیم می نماید.
  • سیم برق باید بدون علائم ساییدگی و پارگی باشد. اگر آسیب دیده باشد ممکن است باعث اتصال کوتاه گردد و اتو داغ نگردد.
  • اگر سیم برق علائم خرابی داشت باید آن را تعویض کنید.
  • قبل از عیب یابی سایر دلایل داغ نشدن اتو بخار، مطمئن شوید که تنظیم دمای اتو درست است یا خیر.
  • اگر احساس می کنید کف اتو شما به مقدار کافی داغ نیست ممکن است به علت تنظیم نبودن دمای آن باشد.

اتو چگونه گرما فراوری می نماید؟

انواع اتوها با یاری المنت گرمایشی از الکتریسیته برای فراوری گرما استفاده می نمایند. این المنت گرمایشی معمولاً از فولاد، کروم یا آهن ساخته می گردد. اتو دارای دو صفحه فلزی است که با استفاده از ماده رسانا به یکدیگر متصل شده اند.

زمانی که الکتریسیته از میان صفحات اتو عبور می نماید باعث گرم شدن آنها می گردد. سپس گرما به کف اتو که با لباس شما در تماس است منتقل می گردد. در نهایت این گرما به لباسی که در حال اتو کردن هستید منتقل خواهد شد.

چه چیزی گرما را در اتو برقی تنظیم می نماید؟

برای آنالیز علت اصلی داغ نشدن اتو ابتدا باید با نحوه تنظیم گرمای آن آشنا شویم. بیشتر اتوها دارای ترموستاتی هستند که دمای اتو برقی را تنظیم می نماید. معمولاً ترموستات نزدیک نوک اتو قرار گرفته است و دارای دستگیره یا کلید کوچک برای کنترل آن است.

زمانی که دما را روی ترموستات تنظیم می کنید اندازه برق مصرفی به سیم پیچ ها تنظیم می گردد. اگر آن را در درجه خیلی بالا قرار دهید کویل ها داغ می شوند و ممکن است لباس شما بسوزد. اگر آن را خیلی پایین تنظیم کنید لباس شما به درستی اتو نخواهد شد.

بنابراین وقتی اتو را به برق وصل و آن را روشن می کنید کویل های داخل اتو گرم می شوند. به این علت که برق به وسیله سیم پیچ ها برای ایجاد گرما جریان پیدا می نماید. ترموستات کلید حساس به دما است که جریان برق به سیم پیچ ها را کنترل می نماید.

زمانی که اتو را روشن می کنید ترموستات جریان برق به سیم پیچ ها را برقرار می نماید. اما با گرم شدن اتو، ترموستات به تدریج جریان برق را قطع می نماید. بعد از رسیدن به دمای مورد نظر، ترموستات و اتو به طور کامل خاموش خواهند شد.

آشنایی با دلایل داغ نشدن اتو بخار

تا اینجای مقاله با نحوه کار اتو و ترموستات آن آشنا شدیم. حالا نوبت به این رسیده که ببینیم علت داغ نشدن اتو چیست؟ فرض کنید انبوهی از لباس هایی که باید اتو شوند دارید اما اتو گرم نمی گردد. برای عیب یابی و حل مشکل چه کاری می توانید انجام دهید؟!

برای تشخیص دلایل داغ نشدن اتو بخار می توانید با آنالیز اصول اولیه آغاز کنید. برای حل مشکل نکات زیر را در نظر بگیرید؛

1. سالم بودن پریز برق

برای آغاز آنالیز دلایل داغ نشدن اتو بخار توجه کنید که آیا اتو به درستی به پریز برق وصل شده است و آیا پریز برق مسئله ای ندارد؟ با وصل کردن دستگاه دیگری مانند شارژر تلفن همراه، پریز برق را آنالیز کنید. علاوه بر این می توانید آن را با تستر الکتریکی آزمایش کنید.

2. سالم بودن سیم برق

اتو را از برق بکشید و سیم برق را از نظر فرسودگی به طور کامل آنالیز کنید. اگر متوجه ساییدگی شدید بهتر است آن را تعویض کنید.

3. آنالیز شکستگی و سوختگی المنت گرمایشی

در صورت استفاده طولانی مدت، المنت گرمایش اتو ممکن است شکسته گردد یا بسوزد. اگر المنت گرمایشی به درستی کار نکند اتو گرم نمی گردد.

گاهی اوقات تعمیر یا تعویض المنت گرمایش به تنهایی سخت است و در بعضی موارد، ممکن است مجبور شوید اتوی تازهی را جایگزین قبلی کنید.

4. ترموستات معیوب

یکی دیگر از دلایل داغ نشدن اتو بخار ترموستات معیوب است که گرمایش را تنظیم می نماید. در بعضی موارد خرابی فیوز داخلی یا سیم های برق ممکن است به داغ نشدن اتو منجر شوند.

برای عیب یابی بیشتر می توانید اتو را از برق بکشید و بگذارید تا کاملا خنک گردد. بعد از چند ساعت دوباره از آن بهره ببرید و ببینید که آیا داغ شده یا خیر. اگر به نتیجه نرسیدید وقت آن است که اتو را به تعمیرکار بسپارید.

5. سوئیچ معیوب

مشکل دیگری که می تواند به داغ نشدن اتو منتهی گردد سوئیچ معیوب است. سوئیچ به مرور زمان به علت استفاده مکرر آسیب می بیند یا فرسوده می گردد. اگر سوئیچ به درستی کار نکند مانع عبور جریان از سیم پیچ ها شده و به عنوان یکی از دلایل داغ نشدن اتو بخار به شمار می آید.

در این صورت باید سوئیچ را با سوئیچ تازه تعویض کنید. سیم هایی که به سوئیچ متصل می شوند را از نظر علائم آسیب آنالیز کنید قبل از اینکه مشکل را به سوئیچ معیوب ارتباط دهید.

6. دکمه کنترل دما معیوب است

یکی دیگر از دلایل داغ نشدن اتو بخار، دکمه کنترل دما است. اگر این دکمه به درستی کار نکند اتو تا دمای مناسب گرم نمی گردد. در این صورت باید دکمه کنترل دما را با دکمه تازه تعویض کنید.

7. تنظیمات نادرست

برای حل مشکل داغ نشدن اتو از درست بودن تنظیمات آن مطمئن شوید. اگر دما را بر اساس نوع پارچه تنظیم کنید و حرارت برای آن پارچه خیلی کم باشد اتو به خوبی گرم نمی گردد؛ بنابراین قبل از عیب یابی سایر دلایل داغ نشدن اتو بخار، مطمئن شوید که درجه حرارت اتو بخار برای انواع پارچه درست است یا خیر.

8. تجمع رسوبات آهک را آنالیز کنید

رسوب آهک روی کف اتو یکی از دلایل داغ نشدن اتو بخار است. رسوبات باعث مسدود شدن صفحه و مانع از فراوری بخار می گردد. برای عیب یابی مشکل قبل از استفاده مجدد از اتو، رسوب آهک را با پارچه مرطوب تمیز کنید و ببینید آیا این کار یاریی می نماید یا خیر.

9. پمپ بخار را آنالیز کنید

وجود مشکل در پمپ، یکی دیگر از دلایل داغ نشدن اتو بخار است. اگر پمپ به درستی کار نکند، بخار کافی برای اتو فراوری نمی گردد و در نتیجه اتو داغ نخواهد شد. در این صورت ممکن است مجبور شوید پمپ را تعویض کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیر اتو

جمع بندی

به طورکلی خرابی ترموستات یا کلید یا حتی المنت های گرمایش از مهم ترین دلایل داغ نشدن اتو بخار هستند. آنالیز و تعویض هر یک از اجزای فوق به شما یاری می نماید تا اتوی خود را به کارکرد مطلوب خود برگردانید.

برای دوام بیشتر اتو، از آن با تنظیمات مناسب بهره ببرید و در صورت خرابی قطعات هر چه زودتر برای تعمیر اقدام نمایید.

سوالات متداول

میانه طول عمر اتو برقی چقدر است؟

اتوهای برقی 10 سال یا بیشتر دوام می آورند.

آیا ارزش دارد اتو را تعمیر کنیم؟

ایرادات جزئی در سیم کشی یا سیم های بیرونی اتو را می توان با هزینه کم تعمیر کرد. اما نقص در قطعات داخلی ممکن است ارزش تعمیر را نداشته باشد.

اگر اتوی بخار گرم نگردد چه باید کرد؟

با آنالیز اینکه آیا اتو به برق وصل شده یا نه آغاز کنید. سپس دستگیره تنظیم را آنالیز کنید. اگر مشکل دوباره تکرار شد در پی علائم آسیب در ترموستات، کلید و المنت گرمایشی باشید. اگر هیچ کدام جواب نداد به فکر خرید اتوی تازه باشید.

آیا اتو قابل تعمیر است؟

بیشتر تعمیرات اتو مربوط به سیم های معیوب، دسته خراب و تجمع رسوبات است. مسائل مربوط به قطعات الکترونیکی اتو باید به وسیله تعمیرکار آنالیز گردد.

منبع: آچاره
انتشار: 11 مرداد 1402 بروزرسانی: 11 مرداد 1402 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 1104

به "دلایل داغ نشدن اتو بخار و نحوه برطرف مشکل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل داغ نشدن اتو بخار و نحوه برطرف مشکل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید