روش ریلکس شدن کامل

به گزارش دنیای ویدئو، در محلی به انجام تمرین بپردازید که مطمئن هستید دیگران موجب مزاحمت برای شما نمی شوند. اتاق باید کمی گرم و به خوبی تهویه شده باشد. به یاد داشته باشید که در شرایط ریلکس شدن گسترده، درجه حرارت بدن شما به مقدار قابل ملاحظه ای سقوط می نماید.

روش ریلکس شدن کامل

روش ریلکس شدن کامل

در محلی به انجام تمرین بپردازید که مطمئن هستید دیگران موجب مزاحمت برای شما نمی شوند. اتاق باید کمی گرم و به خوبی تهویه شده باشد. به یاد داشته باشید که در شرایط ریلکس شدن گسترده، درجه حرارت بدن شما به اندازه قابل ملاحظه ای سقوط می نماید.

1- درون سطح صاف و سختی دراز بکشید یا اگر ترجیح می دهید، روی یک جایگاه که پشتی دارد بنشینید. برای دقایق متوالی در یک وضع راحت قرار بگیرید. چشمان تان را باز نگهدارید. بهتر است اتاق کم نور باشد ولی تاریک نباشد. دست های تان را راحت روی پله ها قرار دهید. یک پا را روی پای دیگر نیندازید. اگر دست های تان را روی ران ها قرار داده اید، کاملاً راحت و آزاد باشند. عدم توجه به این نکات باعث می شود که انرژی روحی شما به اندازه زیادی هدر رود.

حالا تصور کنید که تمام بدن شما به تدریج می بندد، همان طور که یک مجموعه سیمانی یا یک قطعه ژله دارد می بندد. به تدریج تلاش کنید بدن شما کمتر و کمتر حرکت کند تا بالاخره در مراحل نهایی کاملاً بی حرکت شود. هیچ عضله ای را حرکت ندهید. این کار در عمل ممکن است خیلی سخت تر از حرف زدن آن باشد. مغز انسان تنبل است و در مقابل هر جریان سخت و پرزحمتی، مقاومت بسیاری به خرج می دهد. بنابراین برای مقابله نامطلعانه در رسیدن شما به ریلکس شدن، پوست بینی شما ممکن است آغاز به خارش نماید یا تمایل به خمیازه و بلغ بی فایده پیدا کنید. شما باید تا آنجا که می توانید در مقابل این خواسته ها یا اجبارها مقاومت به خرج دهید. سعی کنید اگر برای پنج دقیقه هم که شده، مانند یک مجسمه سنگی، کاملاً بی حرکت بمانید. اگر در شرایط ناراحت نماینده ای خود را احساس کنید، بهتر از آن است که حرکت کوچکی انجام دهید.

2- چشمان تان را ببندید و یک گردش یا تور در داخل بدن تان انجام دهید. مخصوصاً نسبت به عضلات شانه، گردن و چانه تان دقیق تر باشید. در این مرحله در صدد ریلکس قسمت های مختلف بدن خودتان نباشید. تنها نسبت به آنها مطلعی و هوشیاری پیدا کنید. توجه کنید که آنها در چه وضعی هستند؛ ریلکس هستند یا در شرایط کشش و فشار قرار دارند.

3- حالا چند نفس عمیق بکشید. هوا را از راه دهان وارد ریه های تان بکنید و از راه بینی خارج کنید. هر بار سعی کنید کاملاً ریه های تان را از هوا خالی کنید. پس از آن به صورت عادی از راه بینی به نفس کشیدن ادامه دهید.

4- عضلات انگشتان پای چپ تان را منقبض کنید. هر قدر ممکن است فشار بیشتری اعمال کنید و این وضع را حدود ده ثانیه ادامه دهید.

پس از آن انگشتان پای چپ تان را رها کنید و بلافاصله عضلات انگشتان پای راست تان را با شدت زیاد منقبض کنید. این وضع را حدود ده ثانیه انجام دهید. پس از رها کردن آن بلافاصله عضلات ساق پای چپ تان را با شدت منقبض کنید. این وضع را برای ده ثانیه ادامه دهید. سپس به سراغ عضلات ران پای راست تان بروید.

به این صورت به ترتیب عضلات قسمت پایین شکم، جدار شکم، شانه ها، مچ دو دست، گردن، شانه، عضلات صورت و از همه مهمتر عضلات پلک را رها کنید. این کار با رهاسازی و ریلکس کردن عضلات پیشانی سرانجام دهید. این خیلی مهم است که توجه به یک قسمت منقبض کردن آن خیلی سریع و تقریباً بلافاصله باشد.

5- در این مرحله باید به نفس کشیدن تان توجه کنید. سعی کنید صدای هوا را که در گذر از سوراخ های بینی فراوری می شود بشنوید. پر و خالی شدن ریه های تان را احساس کنید. به تدریج نفس های خود را عمیق تر و طولانی تر نمایید. سعی کنید بدون صدا نفس بکشید و هر قدر که امکان دارد راحت تر و آرام تر تنفس کنید.

به وسیله شکم تنفس کنید، به این معنی که در دم، هوا قسمت تحتانی قفسه صدری و شکم شما را بالا بیاورد و در بازدم سعی کنید قسمت فوقانی شکم و بعد قفسه سینه خود را به داخل ببرید. دقت کنید این کارها با ظرافت و به آرامی انجام شود. دقت کنید در بازدم تمام هوا از ریه های تان خارج شود. معمولاً در این شرایط بازدم چند ثانیه ای بیشتر طول می کشد. بازدم شما باید حدود ده شماره طول بکشد.

6- نسبت به قوه جاذبه زمین که کالبد شما را به قسمت پایین می کشاند، مطلعی پیدا کنید. وزن خود را احساس کنید. وزن انگشتان، دست ها، پاها و سرتان را احساس کنید.

7- باید با قدرت تجسم شاهد خرد شدن و فروپاشی جسم خود باشید. احساس کنید به تدریج انگشتان تان دست ها و سایر قسمت های کالبد شما به صورت گرد درمی آیند. با وضوح تمام تجسم کنید که بدن شما دارد به صورت توده ای از گرد و غبار درمی آید.

8- در این لحظه که وجود شما به توده ای از غبار تبدیل شده، تصور کنید که نسیم تندی به سوی شما می وزد و آثار به جامانده از وجود جسمانی و مادی شما را به هر گوشه و کناری پراکنده می سازد. در این لحظات تنها چیزی که از شما به جای مانده، مطلعی شماست.

9- در این شرایط که کاملاً ریلکس و هشیار شده اید، به آهستگی یا بلندی به خودتان بگویید: هر موقعی که من از ده تا یک به صورت معکوس شمردم و پس از آن کلمه خاصی(هر لغتی را که می خواهید، می توانید انتخاب کنید) را سه بار تکرار کردم، بلافاصله به حالت ریلکس عمیق فرو می روم به همان صورتی که الان در این وضع قرار دارم.

این جملات را چند بار تکرار کنید.

10- برای آن که به این تمرین سرانجام دهید، یک نفس عمیق بکشید و مانند کسانی که از خواب برخاسته اند، بدن خود را به حالت کشش درآورید تا خستگی و رخوت شما رفع شود. به خودتان بگویید وقتی به شماره سه رسیدم، چشمانم را باز می کنم و کاملاً مطلع و هشیار هستم. در این لحظات می توانید در زمینه های مثبت و سازنده هم به خودتان تلقین کنید. مثلاً به خودتان تلقین کنید که: از این به بعد قدرت حافظه من افزایش پیدا می نماید یا قدرت تمرکز من افزایش پیدا می نماید یا قدرت های روحی من افزایش پیدا می نمایند.

یک ... دو... سه...

چشمان تان را باز کنید. شانه های تان را بالا بیندازید. پاهای تان را به کشش درآورید و چند بار انگشتان را محکم مشت کنید و بعد دوباره باز کنید. سپس آهسته و آرام از جا بلند شوید.

اگر برای اولین بار این تمرین را انجام داده باشید، برای لحظاتی ممکن است احساس کنید که بدن شما کمی سخت شده است. بنابراین برای مدتی کوتاه از حرکات تند و سریع پرهیز کنید. این احتمال هم وجود دارد که پس از این جریان خیلی سرحال باشید، مگر آن که وقت خواب شما نزدیک باشد و در این صورت خیلی راحت به خواب می روید. برای آن که این تمرین را به خوبی انجام دهید، باید به دقت تکنیک ارائه شده برای انجام ریلکس شدن را بخوانید و کاملاً به خاطر بسپارید.

باید نکات آن را چنان به خاطر سپرده باشید که هر موقع لازم شد، آنها را مطابق لیست زیر برای دیگران تکرار کنید:

1- بی حرکت بمانید 2- سیاحت فکری بدون فشار و کشش 3- تنفس عمیق 4- سفت کردن و شل کردن 5- به صدای تنفس خود گوش کنید 6- وزن تان را احساس کنید 7- به گرد و غبار تبدیل شوید 8- به اطراف پراکنده شوید 9- به فکر تان خطاب کنید و کلمه خاصی را انتخاب نموده و آن را بیان کنید 10- کار را تمام کنید و تا سه بشمارید.

اگر به خوبی این تمرین را انجام دهید، شما نوعی رفلکس شرطی در وجود خودتان به وجود می آورید. در این شرایط برای دفعات بعد احتیاج ندارید که تمام قسمت های دهگانه فوق را به ترتیب و با دقت انجام دهید، بلکه کافی است به صورتی ساده از ده تا یک بشمارید و کلمه جادویی را بیان کنید. در این شرایط بلافاصله به خواب عمیقی فرو می روید و نسبت به تأثیرات روحی، فوق العاده تأثیرپذیر و حساس می شوید.

منبع:کوچه ما، شماره 11

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 641

به "روش ریلکس شدن کامل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش ریلکس شدن کامل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید