روش های مشاهده شرایط سخت افزار در ویندوز 10

به گزارش دنیای ویدئو، ویندوز 10 قابلیت های پنهان جذابی دارد که از جمله این قابلیت ها می توان به پنل عملکرد (Performance Panels) اشاره کرد. این پنل در واقع همان چیزی را به تصویر می کشد که در سربرگ Performance در تسک منجر مشاهده می کنید منتها زیباتر است و می تواند تجربه جدیدی برای کاربران به حساب بیاید. در این مطلب، فعال سازی پنل معلق عملکرد را آموزش خواهیم داد تا به کمک آن بتوانید به شکل مؤثرتری به مشاهده شرایط سخت افزار در ویندوز 10 بپردازید.

روش های مشاهده شرایط سخت افزار در ویندوز 10

برای مشاهده شرایط سخت افزار در ویندوز 10 دو راه وجود دارد. یک اینکه از طریق تسک منجر این کار را انجام دهید و راهکار دوم هم ایکس باکس گیم بار (Xbox Game Bar) است. هر دو پنل، امکان این را به کاربر می دهند تا عملکرد منابع مختلف سیستم را به صورت یک پنجره معلق روی صفحه ویندوز و بالاتر از هر برنامه دیگری مشاهده کنید. البته راه سومی هم وجود دارد که نصب برنامه شخص ثالث است و در انتهای این مطلب به آن اشاره خواهد شد.

مشاهده شرایط سخت افزار در ویندوز 10 از طریق تسک منجر

صفحه تسک منجر ویندوز 10 عمدتا برای این طراحی شده که کاربر بتواند عملکرد منابع سیستم از جمله پردازنده، رم، پاور، گرافیک و هارد دیسک را زیر نظر داشته باشد. اما می توانید این جزئیات را به صورت تکی هم مشاهده کنید. مراحل زیر را برای انجام این کار طی کنید.

  • فشردن هم زمان کلید های کنترل + شیفت + Esc (از چپ به راست: Ctrl + Shift + Esc). یا کلیک راست روی نوار ابزار و انتخاب گزینه Task Manager.
  • در سربرگ بالا، گزینه Options را انتخاب کرده و عبارت Always on Top را تیک دار کنید. با این کار، همیشه این پنجره بالاتر از تمام پنجره های فعال شما به نمایش در خواهد آمد مگر اینکه آن را Minimize کنید.
  • حال روی سربرگ Performance کلیک کنید. اگر این گزینه برایتان نشان داده نمی گردد، در زیر صفحه تسک منجر، عبارت More Details را انتخاب کنید تا جزئیات بیشتری به نمایش درآید.
  • سپس هر کدام از منابع سیستم را که می خواهید شرایط آن را مشاهده کنید از پنل سمت چپ انتخاب کنید. در این صفحه گزینه های موجود برای انتخاب شامل پردازنده، رم، هارد دیسک (SSD و HDD)، شرایط شبکه، گرافیک داخلی و گرافیک مجزا می شوند.
  • برای نمایش عملکرد هر سخت افزار، تنها کافی است روی پنل سمت راست مربوط به آن دوبار کلیک کنید؛ یا با کلیک راست، گزینه Graph summary view را انتخاب کنید. همچنین این پنل با دوبار کلیک مجدد یا کلیک راست و پاک کردن تیک Graph summary view به شکل سابق برمی گردد.
  • کاربران می توانند این پنل را به هر قسمت از صفحه که تمایل دارند حرکت داده و یا اندازه آن را نیز کاهش دهند.
  • اگر صفحه مربوط به هر سخت افزار بسیار بزرگ و جاگیر است، پیشنهاد می کنیم تنها روی پنل سمت چپ دوبار کلیک کرده تا صفحه ای به صورت شکل زیر دریافت کنید که هم فضای کمتری را اشغال می کند و هم کامل تر و جامع تر است.
  • همچنین برای این کار می توانید فرایند کلیک راست و انتخاب عبارت Graph summary view را روی پنل سمت چپ هم انجام دهید. بدین ترتیب پنل بالا برایتان به نمایش در خواهد آمد.
  • آموزش فعال سازی و استفاده از تاریخچه کلیپ بورد در ویندوز 10

فعال کردن پنل پنهان عملکرد Xbox Game Bar

گیم بار ویندوز 10 پر است از قابلیت های جذاب و مفید برای آن دسته از کاربرانی که به بازی های ویدیویی علاقه زیادی دارند. البته کاربران عادی هم می توانند از اطلاعاتی که این قابلیت در اختیارشان قرار می دهد استفاده کنند. یکی از نقاط قوت این قابلیت هم امکان پین شدن آن به صفحه دسکتاپ است تا کاربر همیشه بتواند آن را مشاهده کند. برای فعال کردن آن، روش های زیر را انجام دهید.

  • کلید های ترکیبی ویندوز + G را فشار دهید تا صفحه ای مانند صفحه زیر برایتان به نمایش دربیاید.
  • اگر گیم بار به نمایش در نیامد کافی است به تنظیمات ویندوز رفته و با کلیک روی دسته Gaming، به صفحه دلخواه هدایت شوید.
  • Xbox Game Bar را فعال کنید. در این صفحه می توانید میان برهای مربوط به آن را نیز تنظیم کنید.
  • بعد از نمایان شدن صفحه ای به شکل زیر، در سمت چپ-پایین، بخش مربوط به عملکرد (Performance) به نمایش در می آید. اگر این پنل برایتان فعال نیست، در نوار ابزار بالای صفحه، گزینه مربوط به Performance را کلیک کنید.
  • روی آیکون مربوط به پین کردن کلیک کرده تا پنل عملکرد روی صفحه دسکتاپ پین گردد.

در این صورت حتی اگر صفحه اصلی گیم بار را هم ببندید، پنل معلق آن برایتان به نمایش در خواهد آمد. برای این کار تنها کافی است روی صفحه دسکتاپ کلیک کرده و یا دوباره ویندوز + G را فشار دهید. می توانید این پنجره را مانند پنجره مربوط به تسک منجر به هر قسمت از صفحه که می خواهید حرکت داده و اندازه آن را تغییر دهید.

همچنین به کمک این پنل می توانید از میزان فریم ریت نیز مطلع شوید که البته برای فعال کردن آن باید روی FPS کلیک کرده و عبارت Request Access را انتخاب کنید. سپس باید کامپیوتر خود را یک بار ریستارت کنید تا تغییرات اعمال گردد.

  • آموزش بستن اجباری برنامه در ویندوز 10

همچنین با کلیک روی آیکون Performance Options، مطابق تصویر زیر، صفحه ای برایتان به نمایش در خواهد آمد که در آن می توانید پنل دلخواه را از لحاظ رنگ تم، محل قرارگیری و… شخصی سازی کنید. مثلا حین انجام بازی در حالت تمام صفحه، بهتر است پنل را به شکل شفاف در بیاورید تا بخشی از صفحه مربوط به بازی را اشغال نکند.

به خاطر داشته باشید یا یک بار پین کردن این قابلیت روی صفحه، دیگر نمی توانید آن را جابه جا کنید و برای این کار باید بار دیگر ویندوز + G را فشار دهید. پنل را آنپین کرده و آن را در موقعیت دلخواه پین کنید. بنابراین سعی کنید از قبل یک محل برای آن در نظر داشته باشید.

علاوه بر قابلیت های داخلی خود ویندوز 10، برنامه های شخص ثالث نیز وجود دارند که یکی از بهترین آن ها 8GadgetPack نام دارد و می تواند تمام اطلاعات مربوط به گرافیک، پردازنده، رم، هارد دیسک و حتی دمای آن ها و سرعت چرخش فن کارت گرافیک را برایتان به نمایش درآورد. توجه داشته باشید که این برنامه تنها روی صفحه دسکتاپ فعال است و در اجرای بازی ها نمی توانید آن را مشاهده کنید.

شاید فعال کردن قابلیت های اینچنینی برای مشاهده شرایط سخت افزار در ویندوز 10 بخشی از صفحه را اشغال کند اما مطمئن باشید ارزشش را دارد؛ چرا که برخی اوقات منابع سخت افزاری سیستم ناگهان تحت فشار قرار می گیرند و یا دمای آن ها به خاطر فعالیتی در پس زمینه دسکتاپ افزایش پیدا می کند. برنامه شخص ثالث یاد شده با نمایش میزان فشار وارد شده به منابع و دمای آن ها، یکی از بهترین روش ها برای اطلاع از شرایط سخت افزاری سیستم است که به شما کمک می کند در شرایط حساس، اقدامی برای رفع مسائل انجام دهید.

  • چگونه ویروس یا بدافزار را از طریق ویندوز دیفندر در ویندوز 10 پاک کنیم؟

منبع: How-To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 مهر 1399 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 12

به "روش های مشاهده شرایط سخت افزار در ویندوز 10" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های مشاهده شرایط سخت افزار در ویندوز 10"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید