زندگی عباس کیارستمی مستند رادیویی شد

به گزارش دنیای ویدئو، مستند چراغداران یکشنبه 3 بهمن ماه به روایت زندگی حرفه ای عباس کیارستمی اختصاص دارد.

زندگی عباس کیارستمی مستند رادیویی شد

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، در برنامه چراغداران که توضیح کوتاهی از زندگی مفاخر ادبی و فرهنگی کشورمان است بهروز رضوی روایتگر بخشی از زندگی زنده یاد عباس کیارستمی از جمله فیلمسازان نوگرا، مولف و صاحب سبک که در عرصه بین المللی باعث مطرح شدن نام سینمای ایران در دنیا شده است می شود، به کیارستمی لقب آبروی سینمای ایران داده اند.

عباس کیارستمی در یکم تیر 1319 خورشیدی در تهران چشم به دنیا گشود. کیارستمی دوران دبیرستان را در محله قلهک سپری کرد. او در مدرسه خود با افرادی که بعد ها به مهره های مهمی در هنر تبدیل شدند، همکلاس بود. از جمله این افراد می توان به علی گلستانه، آیدین آغداشلو، بهمن فرزانه و مرتضی ممیز اشاره نمود.

کیارستمی از کودکی به هنر نقاشی جذب شد و آن را تا اواخر دوران نوجوانی خود ادامه داد، بنابراین شاید بتوان حرفه اصلی هنری وی را نقاشی دانست. وی تمام دوران نوجوانی خود را با نقاشی کردن و یادگیری آن سپری کرد تا این که در 18 سالگی توانست نخستین جایزه خود در مسابقه نقاشی را بگیرد.

مدتی بعد وارد دانشکده هنر های زیبا دانشگاه تهران شد. از این رو فعالیت خود برای یادگیری نقاشی و طراحی گرافیک را بیشتر کرد و در کنار درس خواندن برای درآوردن خرج دانشگاه در پلیس هدایت و رانندگی مشغول به کار شد.

او در 1340 خورشیدی در آتلیه 7 و چند موسسه دیگر به طراحی جلد کتاب و آگهی بازرگانی مشغول شد تا این که 6 سال بعد در سازمان نگاره مشغول ساخت تیتراژ فیلم شد.

نخستین تجربه وی در زمینه فیلم سازی بر می شود به 1349 خورشیدی؛ جایی که تحت نظارت بخش سینمایی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان فیلم کوتاه نان و کوچه را ساخت.

اما آغاز حرفه ای کیارستمی را می توان ساخت فیلم مسافر در 1353 خورشیدی دانست که باعث محبوبیت وی شد.

بعلاوه او را می توان یکی از فعال ترین اشخاص هنری در زمان خود دانست. وی در طول سال های 1341 تا 1345 خورشیدی توانست 150 آگهی تلویزیونی را برای سینمای ایران بسازد.

عباس کیارستمی، جز آن دسته از کارگردان هایی است که بسیار زیاد عاشق ایران بود.

این هنرمند فرهیخته در این زمینه جمله زیبایی دارد که می گوید: اگر درختی را که ریشه در خاک دارد از جایی به جای دیگر ببرید، آن درخت دیگر میوه نمی دهد و اگر بدهد آن میوه دیگر به خوبی میوه ای که در سرزمین مادری اش می تواند بدهد، نیست. این قانون طبیعت است. من فکر می کنم اگر سرزمینم را رها نموده بودم، درست مانند این درخت شده بودم.

کیارستمی پس از گذراندن یک دورهٔ نقاهت بیماری خویش در تهران برای ادامهٔ درمان راهی فرانسه شد، اما پس از چند روز و در 14 تیر 1395 به دلیل لخته شدنِ خون، سکته مغزی کرد و در پاریس درگذشت.

برنامه چراغداران را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت 11:50روی موج اف ردیف106 مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1401 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 856

به "زندگی عباس کیارستمی مستند رادیویی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی عباس کیارستمی مستند رادیویی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید