طبق شواهد تازه، رسانه های اجتماعی تنهایی را افزایش می دهند

به گزارش دنیای ویدئو، گرچه متخصصان در خصوص ارتباط بین استفاده از رسانه های اجتماعی و کاهش تندرستی به کرات بحث نموده اند، مطالعه ای نو نیز مشکل دیگری را به آن اضافه می نماید.

طبق شواهد تازه، رسانه های اجتماعی تنهایی را افزایش می دهند

طبق گفته اولین نوسینده این مطالعه، هیچ تحقیق علمی تا کنون ارتباط علی بین این دو را اثبات ننموده است.

ملیسا جون هانت، روانشناس دانشگاه پنسیلوانیا معتقد است که تیمش مسئول اولین مطالعه تجربی بر روی استفاده از فیس بوک، اسنپ چت و اینستاگرم است.

او استدلال می نماید که مطالعات قبلی یا محدود بوده و یا در موقعیت های غیر واقعی مانند نظارت بر شرکت نمایندگان برای مدت کوتاهی در تنظیمات آزمایشگاهی اجرا شده است.

هانت می گوید: ما تصمیم گرفتیم که یک مطالعه جامع تر و دقیق تر انجام دهیم که از لحاظ زیستشناختی نیز قابل اعتماد باشد.

چرا فیسبوک، اسنپ چت و اینستاگرام؟

تیم هانت بر روی فیس بوک، اسنپ چت و اینستاگرام متمرکز شدند زیرا این رسانه ها، محبوب ترین رسانه های اجتماعی در میان دانشجویان کارشناسی هستند.

این مطالعه شامل 143 دانشجوی کارشناسی در دانشگاه پنسیلوانیا بود که هر کدام یک نظرسنجی را برای معین خلق و خوی اولیه و رفاه آنها در ابتدای مطالعه انجام دادند. آنها همگی داده های ارزشمند یک هفته از گوشی های هوشمند خود را ارائه دادند تا عادت های رسانه های اجتماعی فعلی خود را نشان دهند.

تیم هانت به طور تصادفی هر یک از شرکت نمایندگان را به یکی از دو گروه اختصاص داد. آنها به دانشجویان مقطع کارشناسی در گروه اول گفتند تا استفاده از رسانه های اجتماعی را به طور معمول ادامه دهند و از گروه دوم خواستند تا از فیس بوک، اسنپ چت و اینستاگرام تنها 10 دقیقه در روز برای هر پلتفرم استفاده نمایند.

پس از 3 هفته، شرکت نمایندگان داده های گوشی های هوشمند خود را در اختیار محققان قرار داده و نظرسنجی ها را تکمیل کردند که طیف وسیعی از عوامل را آنالیز کرد، از جمله اضطراب، افسردگی، تنهایی و ترس از دست رفتن.

نتایج نشان داد گروهی که رسانه های اجتماعی خود را کاهش داده اند، کاهش قابل توجهی در افسردگی و تنهایی خود تجربه نموده اند. این اثرات به ویژه برای افرادی که افسردگی بیشتری داشتند، مشهود تر بود.

این مطالعه فقط سه رسانه اجتماعی را آنالیز نموده است، بنابراین هنوز نمی توان معین کرد که آیا این یافته ها می توانند به سایر رسانه های های اجتماعی نیز بسط داده شوند یا خیر. با این حال، هانت میخواهد این را در مطالعات آینده تحقیق کند، که یکی از آنها تمرکز بر روی استفاده دانشجویان از برنامه های دوستیابی خواهد بود.

آیا باید رسانه های اجتماعی را ترک کنیم؟

بر اساس این یافته ها، هانت توصیه هایی برای کاربران رسانه های اجتماعی ارائه می دهد زیرا نگران تاثیر این رسانه ها بر سلامت آنها است.

هنگامی که مشغول رسانه های اجتماعی نیستید، شما در واقع زمان بیشتری را صرف کارهایی می کنید که احتمال بیشتری دارد به شما در زندگی احساس بهتری بدهد. به طور کلی، من می گویم، گوشی خود را پایین قرار داده و در زندگی با مردم باش.

او می گوید : شاید کمی عجیب و کنایه آمیز باشد که بگوییم کاهش استفاده شما از رسانه های اجتماعی در واقع باعث می گردد شما کمتر احساس تنهایی کنید. هنگامی که شما به زندگی دیگران نگاه می کنید، به ویژه در اینستاگرام، ممکن است نتیجه گیری کنید که زندگی دیگران باحال تر یا بهتر از زندگی شماست.

با این حال، اگرچه هانت معتقد است که محدود کردن رسانه های اجتماعی می تواند فواید مثبتی داشته باشد، اما او تأکید می نماید که مطالعه تیمش نتیجه نمی گیرد که جوانان باید کلیه رسانه های اجتماعی را کنار بگذارند.

بعلاوه جفری هال، استاد مطالعات ارتباطات در دانشگاه کانزاس در لورنس، در فوریه امسال، ادعا کرد که دو مطالعه او تئوری جایگزینی اجتماعی را رد نموده است. این تئوری بیان می نماید هر چه افراد زمان بیشتری را صرف استفاده از رسانه های اجتماعی نمایند، کمتر محتمل است وقت خود را برای برقراری ارتباط با مردم در دنیای واقعی اختصاص دهند. او می گوید: استفاده زیاد از رسانه های اجتماعی خوب نیست، اما استفاده از آن، آنگونه هم که مردم فکر می نمایند بد نیست.

منبع: فوت و فن / medicalnewstoday.com
انتشار: 21 مرداد 1401 بروزرسانی: 21 مرداد 1401 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 947

به "طبق شواهد تازه، رسانه های اجتماعی تنهایی را افزایش می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبق شواهد تازه، رسانه های اجتماعی تنهایی را افزایش می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید