معروف ترین غذاهای لائوس

به گزارش دنیای ویدئو، غذاهای لائوس

در کشور لائوس غذا خوردن و آشپزی بخشی مهم از فعالیت های روزمره زندگی است. در واقع وقتی دو فرد لائوسی به هم می رسند برای خوش و بش به همدیگر می گویند: غذا خوردی؟ غذا موضوع اصلی بیشتر گفتگوها بین دوستان و خانواده است و مردم لائوس علاقه و عشق زیادی به آشپزی و غذاهای سنتی شان دارند. آشپزی لائوس تحت تاثیر کشورهای همسایه مثل تایلند قرار گرفته و شباهت های زیادی بین غذاهای این کشورها وجود دارد. در این مطلب برترین و معروف ترین غذاهای لائوس را به شما معرفی می کنیم تا در سفر به لائوس حتما آن ها را امتحان کنید. با خبرنگاران همراه باشید.

معروف ترین غذاهای لائوس

خائو نیا | Khao Niaw

خائو نیا یا برنج چسبناک یکی از معروف ترین غذاهای لائوس است و در تمام شهرهای این کشور مصرف می گردد. در واقعا مردم لائوس بیش از هر کشور دیگری این مدل برنج را مصرف می نمایند و آن را در کنار بیشتر غذاهای لائوس سرو می نمایند. در روش سنتی برنج را در سبدهای حصیری از جنس بامبو بخارپز می نمایند و در همان ظرف سرو می نمایند. در سفر به لائوس می توانید برنج چسبناک را در هر موقع از روز سفارش بدهید و نوش جان کنید. بعلاوه در کنار بیشتر غذاهای گوشتی و … هم این نوع برنج خورده می گردد. یکی از محبوب ترین ترکیب ها برنج چسبناک با ترکیبی از گوجه، بادمجان، چیلی و بادام زمینی است. سالاد گوشت هم یکی دیگر از گزینه های عالی در کنار برنج چسبناک است که هواداران زیادی هم دارد.

موک پا | Mok Pa

موک پا ماهی بخارپز در برگ موز است و به آموک ماهی که غذایی کامبوجی است شبیه است. برای تهیه این غذا ماهی را با علف لیمو، سس ماهی و مقادیر زیادی فلفل چیلی مزه دار می نمایند و می پزند. بعد آن ها را مثل دلمه برگ مو داخل برگ های موز می پیچند و آنقدر بخارپز می نمایند تا ماهی کاملا نرم و پخته گردد. ماهی که به این صورت پخته می گردد بسیار طعم دار و خوشمزه می گردد و طعم لیمویی و فلفلی بسیار خوبی دارد. تفاوت موک پا با آموک این است که آموک با شیر نارگیل پخته می گردد. موک پا یکی از غذاهای لائوس است که اغلب همراه با برنج چسبناک سرو می گردد.

خائو پیاک سن | Khao Piak Sen

سوپ نودل لائوسی یا خائو پیاک سن یکی از معروف ترین غذاهای لائوسی است که در بیشتر خیابان ها و اغذیه فروشی ها فروخته می گردد و به عنوان یک غذای سریع و خوشمزه کاربرد دارد. این غذا که شباهت هایی با پو (Pho) غذای ویتنامی دارد از ترکیب نودل برنج، گوشت گاو یا مرغ و سبزیجاتی مثل پیازچه و جعفری مختلف تهیه می گردد. مهم ترین بخش این غذا آب گوشت است که باید با حرارت کم و به مدت زیادی پخته شده باشد تا برترین طعم را داشته باشد. اگر در رستوران این سوپ خوشمزه را سفارش دادید برایتان شکر، سس چیلی، پودر چیلی، سس ماهی یا سس سویا هم می آورند تا به دلخواه هرکدام را به سوپتان اضافه کنید.

سوسیس لائوسی | Sai Uah

سوسیس لائوسی که در زبان محلی سای اوآ نامیده می گردد نوعی سوسیس دودی است که به ویژه در لوآنگ پروبانگ پرطرفدار است اما در تمام لائوس می توان آن را پیدا کرد. این سوسیس با زنجبیل، سس ماهی، علف لیمو و سیر مزه دار شده و بعد دودی می گردد. رستوران ها و اغذیه فروشی های سیار می توانید این سوسیس خوشمزه را به صورت های مختلفی سرو می نمایند. می توانید آن را همراه با برنج چسبناک بخورید یا آن که به صورت کبابی و در سیخ های چوبی کوچک این سوسیس ها را بخرید و به عنوان یک میان وعده خوشمزه میل کنید. بعلاوه این سوسیس را به صورت خرد شده و در غذاهای مختلف و همراه با سبزیجات و … هم ترکیب می نمایند و میل می نمایند.

سالاد لارب | Larb Salad

سالاد لارب یکی از خوش طعم ترین و معروف ترین غذاهای لائوس است و حتی به عنوان غذای ملی لائوس شناخته می گردد. البته شاید این غذا را در تایلند هم ببینید اما باید بدانید که خاستگاه اصلی این سالاد کشور لائوس است. برای تهیه لارب گوشت چرخکرده گاو، مرغ، اردوک، ماهی و … را با سس ماهی، آب لیموی تاره، برنج خرد شده و سبزیجات تازه و معطر ترکیب می نمایند. سالاد لارب برترین گزینه در کنار برنج چسبناک است و در بیشتر رستوران ها این دو غذا را با هم سرو می نمایند، هرچند آن را به صورت جداگانه هم می توانید بخورید.

تام ماک هونگ | Tam Mak Hoong

سالاد پاپایای سبز یا تام ماک هونگ یکی از معروف ترین غذاهای لائوس است و معمولا از میوه پاپایا کال و سبز تهیه می گردد. این سالاد خاستگاه لائوسی دارد اما امروزه در کشورهای همسایه هم تهیه می گردد. به طور مثال این سالاد به وسیله مهاجران لائوسی وارد آشپزی و فرهنگ مردم بانکوک و تایلند هم شده است. برای تهیه سالاد پاپایا میگوی خشک شده، چیلی، بادمجان و پاپایای کال و نارس را با یکدیگر ترکیب می نمایند و همراه با ادویه و سس های مختلف مزه دار می نمایند.

سالاد نائو خائو تاد | Naem Khao Tod

این سالاد که به سالاد برنج سرخ شده مشهور است یکی از معروف ترین غذاهای لائوس است و حتما پیشنهاد می کنیم آن را امتحان کنید. این سالاد از کوفته های برنجی سرخ شده همراه با تکه های سوسیس لائوسی، بادام زمینی، نارگیل رنده شده، سس ماهی، فلفل چیلی خرد شده و سایر مواد تهیه می گردد و بسیار خوش طعم و پرمزه است. معمولا برای سرو این غذا را در یک برگ کاهو می ریزند و همراه با سبزیجات معطر خرد شده و فلفل چیلی سرو می نمایند. در لائوس اغلب این سالاد را به عنوان پیش غذا سرو می نمایند، هرچند می توانید آن را به عنوان غذای اصلی یا میان وعده هم سفارش بدهید. اگر می خواهید طعم اصیل و واقعی این سالاد لائوسی را بچشید حتما از رستوران ها و اغذیه فروشی های محلی این سالاد را بخرید.

منبع: explore-laos.com

منبع: الی گشت
انتشار: 21 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1401 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 868

به "معروف ترین غذاهای لائوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معروف ترین غذاهای لائوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید