مهمترین خواص خرما چیست؟

به گزارش دنیای ویدئو، درمان کم خونی، پیشگیری از سرطان، تقویت قوای جسمانی و نیروی جنسی، تقویت دید، انرژی زایی، رفع خستگی و ضعف از مهمترین خواص خرما (Date palm) است.

مهمترین خواص خرما چیست؟

خرما درختی پایدار با 14 گونه شناخته شدهدر جهان میباشد و میوه آن بسیار پرخاصیت ودر کشورهای عربی به عنوان یک غذای اصلیکاربرد دارد. ایران یکی از اصلی ترین تولید کنندگان خرمای مرغوب است. میوه و هسته خرماهم از نظر غذایی ارزش داشته و هم در طب و درمان بیماریها کاربرد دارد. مهمترین خواصخرما شامل خاصیت تب بر، آرامبخش به ویژه هسته آن، ضد سرطان، محرک و تقویت کننده قوای جسمانیو نیروی جنسی است. مصرف خرما ضعف، سستی و بیحالی را از بدن دور میکند. برای آشناییبیشتر با مهمترین خواص خرما و فواید درمانی این میوه بهشتی در ادامه مطلب با ماهمراه باشید.

اجزا و ارزش غذایی خرما

خرما منبع بسیار خوبی برای تامین مواد غذاییمورد نیاز بدن مانند عناصر ضروری پتاسیم، منگنز، آهن، روی است و همچنین تامینکننده ویتامین های (آ)، (ای)، (ب) و (ث) است. پلی فنولها، مشتقات پیپرین، فیبرگیاهی، آنتی اکسیدانها و استرول از دیگر مواد موثر موجود در میوه خرما است.

جدول ارزش غذایی و خواص خرما

مواد و محتویاتمقدار در 100 گرم
انرژی282 کیلو کالری
چربی0/2 گرم
پروتئین2/46 گرم
کربوهیدرات74/9 گرم
فیبر8 گرم
قند63/36 گرم
پتاسیم656 میلی گرم
کلسیم39 میلی گرم
مس0/206 میلی گرم
منیزیم43 میلی گرم
منگنز0/260 میلی گرم

خواص خرما (طبیعت و خواص درمانی)

مزاج خرما گرم و تر است. خرمای رطب رطوبتش ازحرارتش بیشتر است؛ بنابراین کسانی که مزاج گرم دارند بهتر است از نوع تازه آناستفاده کنند تا خرمای رسیده که قدری خشک شده باشد .

  • خونساز: یکی از مهمترین خواص خرما خاصیت خونسازی است. خرما غنی از آهن، فولات و اسید فولیک است که برای خونسازی بسیار مفیدبوده و درمان مناسبی برای کم خونی ناشی از فقر آهن است. فولات موجود در خرما بهعنوان یک ماده غذایی خون ساز معرفی شده است. خوردن خرما برای همه افراد به ویژه زنان باردار به دلیل سرشار بودن ازفولیک اسید مفید است.
  • انرژیزا: خرما دارای کربوهیدرات فراوان است و از اینرو از خاصیت انرژی زایی و بالا بردن قوای جسمانی بدن فرد برخوردار است. خوردن خرمابرای ورزشکاران قبل از مسابقات بسیار مفید بوده، برای بچه ها نیز میان وعده بسیارمغذی و مفید میباشد.
  • تقویت دید: میوه خرما به دلیل دارا بودن زئاکسانتینو ویتامین آ، برای سلامت چشمها مفید بوده و باعث تقویت دید می شود.
  • کنترل فشار خون: خرما داری سدیم پایین و میزانپتاسیم بالایی است و از همین جهت برای کنترل فشار خون بالا مفید است. خوردن خرمابه بیمارن دارای فشار خون بالا توصیه میشود.
  • تقویت نیروی جنسی: استفاده از خرما باعث تقویتنیروی جنسی شده، مصرف آن به همراه شیر بز از مهمترین تقویت کننده های جنسی طبیعیمحسوب میشود.
  • حفظ سلامت قلب و مغز: از دیگر مهمترین خواص خرماکمک به سلامت قلب و پیشگیری از سکته مغزی است. خواص خرما باعث دفع چربی های جدارهعروق می شود.
  • مفید برای دستگاه گوارش: مصرف روزانه و مداومخرما رشد باکتری های مفید در روده را افزایش می دهد و در درمان یبوست، اختلالاتروده ای و اسهال کاربرد دارد.
  • پیشگیری از سرطان: خرما حاوی کاروتنوئیدها یامواد رنگی است که پیش ساز ویتامین A و آنتی اکسیدان محسوب می شود و جلوی ضایعات وسرطانی شدن سلول ها را می گیرد .
  • بهبود ضعف و خستگی: این میوه بهشتی به دلیل وجودویتامین B برای تعادل اعصاب، رفع خستگی و ضعف مفید بوده،همچنین منیزیم و فسفر موجود در آن سبب تقویت و سر زنده نگهداشتن سلول های عصبی میشود.

مضرات خرما (موراد احتیاطی و توصیه های پزشکی)

  1. زیاده روی در مصرف خرما، موجب آسیب به کبد و طحال،افزایش فشارخون، جوش دهان و پوسیدگی دندان ها می شود.
  2. خرما دارای قند زیاد است، از این رو مصرف آنمیتواند باعث چاقی شود.
  3. به دلیل قند بالای موجود در خرما، مصرف آن برایافرادی که لوزالمعده حساس دارند یا آنهایی که بیماری قند در خانواده آنها وجوددارد، بایستی با احتیاط صورت گیرد.
  4. گرم مزاجان باید در مصرف خرما احتیاط کنند چونممکن است بر اثر مصرف خرما خصوصا در مناطق گرم یا فصول گرم سال، دچار حرارت وعوارض ناشی از صفرای زیاد نظیر سردرد، چشم درد، جوش های پوستی، تاول یا آفت دهان،سوزش گلو و گلو درد بشوند.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 18 آذر 1399 بروزرسانی: 18 آذر 1399 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 137

به "مهمترین خواص خرما چیست؟" امتیاز دهید

17 کاربر به "مهمترین خواص خرما چیست؟" امتیاز داده اند | 4.2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین خواص خرما چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید