چرا بعضی مادران جوان از شیردهی به نوزاد خودداری می نمایند؟

به گزارش دنیای ویدئو، آنا/ بسیاری از شرکت های تولیدکننده شیر خشک در دنیا تبلیغات سوئی علیه فواید شیر مادر انجام می دهند که سبب از بین رفتن فرهنگ شیردهی مناسب می گردد، ضمن اینکه متعاقب همین تبلیغات، مادرهای جوان تمایل خود را برای شیر دادن از دست می دهند.

چرا بعضی مادران جوان از شیردهی به نوزاد خودداری می نمایند؟

تغذیه کودک با شیر مادر در شش ماه ابتدای تولد بیشترین تاثیر را بر سلامت نوزادان دارد. ترکیباتی که به صورت طبیعی در شیر مادر وجود دارد سبب حفاظت نوزاد در برابر عفونت های تنفسی، اسهال و دیگر بیماری های تهدیدنماینده می گردد.

شیر مادر تا انتهای یک سالگی غذای اصلی کودک است و سپس تا دو سالگی و حتی بعد از آن به اسم غذای مکمل استفاده می گردد.

شیر مادر در رشد باکتری های روده نوزاد نقش دارد

بنا به مطالعاتی که متخصصان پزشکی انجام داده اند، تغذیه کودک با شیر مادر به لحاظ مختلف اهمیت داشته و اثر مستقیم بر سلامت، سلامت در دوران بزرگسالی و هوش فرد دارد. بعلاوه یافته های تحقیقاتی نشان می دهد که چربی های موجود در شیر مادر کودک را در برابر باکتری هایی که در روده نوزاد تجمع می نمایند محافظت می نماید و در جلوگیری پوسیدگی دندان کودک نقش دارد.

بعلاوه بر اساس مطالعات پزشکی اگر کودک با شیر مادر تغذیه گردد دندان های سالم تری خواهد داشت. تحقیقات نشان داده است که بچه ها اگر با شیر مادر تغذیه شوند کمتر دچار پوسیدگی دندان خواهند شد و مطالعات نشان داده است که این بچه ها در سال های بعد زندگی خود کمتر به دندانپزشک مراجعه نموده اند؛ این در حالی است که بچه های که شیر خشک مصرف می نمایند به قند مصنوعی و عسلی که در آن وجود دارد، واکنش منفی نشان می دهند.

شیر مادر و بروز ویروس های انسانی در نوزاد

یافته های محققان دانشگاه پنسیلوانیا بیانگر آن است که شیر مادر نقش مهمی دارد تا ساختار تعاملی ویروس های انسانی و باکتری های محیط با بدن کودک شکل بگیرد. به عبارت دیگر یاری می نماید تا نوزاد در برابر انواع ویروس ها مقاومت داشته باشد. فردریک بوشمن که یکی از محققان این گروه است می گوید: یافته های این تحقیق به ما نشان داده است که علت بیماری برای نوزادان و ابتلا به عفونت های مرگبار در چند ماه اول زندگی شان چیست؟

تاثیر شیردهی بر مادر نوزاد

پزشکان و کارشناسان بهداشتی می گویند، مصرف شیر مادر نه تنها برای بچه ها مفید است، بلکه بر سلامتی مادر هم تاثیر مثبت دارد، به طور مثال شیر دادن به نوزاد مادر را در برابر بیماری دیابت مقاوم می نماید. به گفته متخصصان این حوزه، مادرانی که فرزندان خود را با شیر خود تغذیه نموده اند دارای سلول های بتا پانکراسی بهتر هستند و شیردهی به مادر عملکرد این سلول ها را بهبود می بخشد.

علت زوج های جوان برای امتناع از شیر دادن به نوزاد

بنا به مطالعاتی که دانشمندان حوزه پزشکی انجام داده اند، کمتر فایده ای در شیر خشک وجود دارد که در شیر مادر یافت نمی گردد؛ بعلاوه فواید بسیاری در شیر مادر است که هرگز در شیر خشک یافت نمی گردد. صرف نظر از فایده های متعدد پزشکی مصرف شیر خشک هزینه بالایی را به خانواده های جوان تحمیل می نماید. با این وجود والدین زیادی هستند که به خاطر بعضی باورهای نوپدید سعی می نمایند به جای شیر مادر از شیر خشک برای تغذیه کودک استفاده نمایند. بعضی از زنان باور دارند که زیبایی اندام آن ها به سبب شیردهی خراب می گردد و با همین نوع توجیه ها از شیر دادن به نوزاد خود امتناع می نمایند.

جلال الدین میرزایی، رئیس انجمن تغذیه ایران در گفت وگویی که با خبرنگار بهداشت و درمان گروه جامعه خبرگزاری آنا داشت، در مورد فواید شیر مادر و استانداردهای شیردهی به کودک می گوید: طی 30 سال گذشته تأکید تمام سازمان ها بین المللی و سازمان های بهداشت کشورهای مختلف بر مصرف شیر مادر بوده است، این بحث برای تغذیه بچه ها بسیار حائز اهمیت بوده و توجه به این قضیه بسیار مهم است.

میرزایی ضمن بیان اینکه نباید بچه ها را از مصرف شیر مادر محروم کرد، می افزاید: بسیاری از شرکت های فراوری شیر خشک در دنیا تبلیغات سوئی در این زمینه انجام می دهند که سبب از بین رفتن فرهنگ شیردهی مناسب می گردد؛ متعاقبا مادرهای جوان تمایل خود را برای شیر دادن از دست می دهند.

وی اشاره می نماید: بعضی از مادران جوان از شیر دادن به فرزندان خود امتناع می نمایند و اغلب دلایلی نادرست برای تصمیم خود می آورند که تحت تاثیر همین تبلیغات سوء و صرفا مالی است، آن ها برای فروش بیشتر تنها استفاده از شیرخشک را ترویج می نمایند.

میرزائی تاکید می نماید: شیر مادر از لحاظ ترکیبات طبیعی، ویتامین ها و مواد مغذی و آلی و ... هیچ جایگزینی برای کودک ندارد.

ویژگی های منحصر بفرد شیر مادر

میرزایی ضمن بیان اینکه شیر خشک قابل مقایسه با شیر مادر نیست، اظهار می نماید: محتویات شیر مادر در طول شیردهی تغییر می نماید و خود را با احتیاجهای کودک منطبق می نماید و بسیاری از آنتی بادی هایی که بدن نوزاد توان ساخت آن را ندارد برای کودک می سازد.

وی البته معتقد است: اولین شیری که کودک از مادر تغذیه می نماید حاوی تمام آنتی بادی های است که بدن نوزاد برای مقابله با میکروب ها به آن محتاج است، هرگز شیر خشک نمی تواند جایگزینی برای این ماده منحصر به فرد باشد، کودک از طریق همین آنتی بادی ها در برابر بسیاری از بیماری های محیطی و حتی بعضی از بیماری های مادر مصون می ماند.

بنابراین؛ شیردهی مادر به فرزند را باید رفتار تکامل یافته ای در راستای بقا تلقی کرد، چرا که احتیاج به شیر مادر دارد تا بتواند از آنزیم هایی استفاده کند که تا تکامل بدن خود از ساختن آن ها ناتوان است. اگرچه تبلیغات مذکور هدفی صرفا مالی داشته باشند، اما تاثیر مستقیم بر تکامل گونه انسان خواهند گذاشت، چرا که غفلت مادران و عدم شیردهی مناسب به بچه هاشان تاثیر مستقیم بر رشد بچه ها و بزرگسالان آینده می گذارد، کسانی که در دوره حساس نوزادی از شیر مادر محروم ماندند و بعلاوه از پتانسیل هایی در بدن خود که آن ها را در برابر محیط آلوده مصون می نماید، محروم می مانند.

منبع: همگردی
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 627

به "چرا بعضی مادران جوان از شیردهی به نوزاد خودداری می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بعضی مادران جوان از شیردهی به نوزاد خودداری می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید