نکات تغذیه ای مهم در سالمندان

به گزارش دنیای ویدئو، یک کارشناس تغذیه معتقد است: مصرف شکلات تلخ و بادام می تواند در پیشگیری و کنترل افسردگی دوران سالمندی موثر باشد.

نکات تغذیه ای مهم در سالمندان

مریم شیرمستی با اشاره به شرایط فیزیولوژیک خاص بدن سالمندان و تغییراتی که در نیازهای تغذیه ای آنها ایجاد می گردد، گفت: چون در دوران سالمندی خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد، مصرف لبنیات یکی از مهمترین اولویت های تغذیه برای سالمندان است.

وی گفت: توصیه می گردد سالمندان مصرف لبنیات خصوصا لبنیات کم چرب از جمله شیر و ماست را به میزان چهار لیوان در روز افزایش دهند.

شیرمستی در مورد افرادی که به لبنیات حساسیت دارند نیز تاکید نمود: این افراد در درجه اول بهتر است شیر را گرم مصرف کنند و یا از انواع شیرهای سویا که کمتر حساسیت زا است استفاده کنند، اما چنانچه فرد به این نوع لبنیات هم حساسیت داشته باشد باید برای جلوگیری از پوکی اسخوان از مکمل کلسیم استفاده کند.

این کارشناس تغذیه کندی حرکات دستگاه گوارش و یبوست ناشی از آن را از مسائل دوران سالمندی دانست و اعلام نمود: به منظور پیشگیری از این مشکل نیز سالمندان باید میوه و سبزیجات کافی مصرف کنند.

شیرمستی معتقد است: چون بیشتر افراد سالمند با مسائل دستگاه گوارش روبرو هستند بهتر است میوه و سبزیجات را به صورت پخته، بخارپز و یا پوره مصرف کنند.

وی با بیان اینکه افزایش کلسترول خون و همچنین اوره نیز در دوران سالمندی بسیار رایج است، تاکید نمود: بهتر است برای پیشگیری از این امر از گوشت قرمز و حتی گوشت سفید نیز کمتر استفاده گردد.

به گفته این کارشناس تغذیه، مصرف این نوع پروتئین ها نباید کامل قطع گردد، اما بهتر است برای تامین پروتئین بدن از ماهی، حبوبات، قارچ، سویا و … استفاده گردد.

شیرمستی توضیح داد: از دیگر ویژگیهای دوران سالمندی این است که فرد کمتر احساس تشنگی می نماید و از همین رو نباید منتظر بروز احساس تشنگی شوند، بلکه لازم است هر ساعت یک لیوان مایعات و آب بنوشند تا از افت فشار خون جلوگیری گردد.

وی اضافه نمود: ممکن است سالمندان به دلیل مسائل دندان از مصرف غذاهای سفت و خشک اجتناب کنند و به همین جهت توصیه می گردد غذا برای آنها رنده و یا پوره گردد و از غذاهای نرم از جمله انواع سوپ و آش و نان و ماست استفاده گردد.

این کارشناس تغذیه، افسردگی را نیز از دیگر مسائل دوران سالمندی خواند و ادامه داد: بعضی از مواد غذایی می توانند در پیشگیری و کنترل افسردگی موثر باشند که ماهی، روغن زیتون، کلم بروکلی، اسفناج و … از آن جمله است.

شیرمستی معتقد است: مصرف بعضی از شکلات های تلخ و همچنین بادام نیز می تواند در پیشگیری و کنترل افسردگی سالمندان موثر باشد.

وی گفت: سالمندان می توانند از دم نوش گل گاوزبان و سنبل الطیب، عرق بادرنجبویه و بهارنارنج نیز برای پیشگیری از افسردگی استفاده کنند.

به گفته این کارشناس تغذیه، در کنار همه اصول تغذیه ای، تحرک و ورزش نیز برای سالمندان لازم است.

گردآوری: گروه هفت گنج

منبع: ایسنا

منبع: هفت گنج
انتشار: 30 آذر 1399 بروزرسانی: 30 آذر 1399 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 163

به "نکات تغذیه ای مهم در سالمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات تغذیه ای مهم در سالمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید