هفته گرانی وام مسکن

به گزارش دنیای ویدئو، وام مسکن در هفته اخیر بیشترین گرانی را در میان هفته های بهمن ماه ثبت نموده است. طوریکه قیمت وام مسکن برای مجردین بالاتر از 17 میلیون تومان و برای متاهلین بیش از 29 میلیون تومان برآورد شده است.

هفته گرانی وام مسکن

جهت دریافت خدمات پتینه کاری ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش اقتصاد نیوز، قیمت خرید وام مسکن در هفته اخیر، رفتاری نوسانی را از خود به جای گذاشت. هزینه وام در روز یکشنبه، 19 بهمن ماه به بالاترین میزان خود از ابتدای این ماه رسید و سپس دوباره وارد فرایند کاهشی شد.

باوجود تمام افت و خیزهای قیمتی در این هفته اما هزینه اخذ تسهیلات برای مجردین همیشه بالاتر از 17 میلیون تومان بوده که این سطح از گرانی در یک ماه گذشته بی سابقه است.

متقاضیان وام مسکن برای دریافت وام می توانند اوراق تسهیلات بانک مسکن را تهیه نموده و از بانک مسکن به اعتبار هر ورق 500 هزار تومان وام برای خرید خانه دریافت نمایند. سقف خرید این اوراق برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین 240 میلیون تومان مشخص شده است. بنابراین مجردین حداکثر مجاز به خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.

نکته مهم دراین بازار آن است که قیمت هر کدام از اوراق برای متقاضیان به وسیله مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار به دست می آید که نقش مشخص نماینده ای در هزینه پرداختی برای خرید وام مسکن خواهد داشت.

هزینه وام مسکن

در روز شنبه قیمت هر یک از اوراق وام مسکن 61 هزار و 350 تومان بوده و در آخرین روز خرید و فروش در بازار، این رقم به 61 هزار و 740 تومان رسید؛ یعنی کمتراز 500 تومان افزایش.

نکته مهم در این رابطه آن بود که در هفته های پیشین بهمن، نرخ خرید و فروش اوراق همیشه پایینتر از 60 هزار تومان بوده و در کانال 50 هزار تومان قرار داشته است. اما درهفته اخیر با افزایش این نرخ و ورود به کانال 60 هزار تومان، هزینه وام مسکن برای متقاضیان نیز حد جدیدی را به ثبت رسانده است.

به همین دلیل هزینه وام مسکن برای مجردین در روز شنبه 18 بهمن ماه 17 میلیون و 200 هزار تومان و برای متاهلین 29 میلیون و 400 هزار تومان بود. این مبلغ با یک رفتار نوسانی در نهایت در روز سه شنبه به 17 میلیون و 300 هزار تومان برای مجردین و 29 میلیون و 600 هزار تومان برای متاهلین رسید.

مرور ارقام نشان می دهد که میزان گرانی وام مسکن در هفته اخیر، در مقایسه با هفته های اول و دوم بهمن ماه، بی سابقه بوده است. هزینه این وام برای مجردین در این هفته همیشه بالاتر از 17 میلیون تومان و برای متاهلین بالاتر از 29 میلیون تومان ثبت شده است.

در روز 19 بهمن ماه هزینه وام مسکن در قله گرانی قرار داشته که بالاترین مبلغ در بهمن ماه نیز به حساب می آمد.

همچنین نرخ سود اسمی وام مسکن اعلام شده توسط بانک مسکن 17.5 درصد بوده که البته با جمع شدن هزینه خرید وام مسکن به مبلغ باز پرداخت شده توسط متقاضیان، نرخ سود حقیقی از نرخ سود اسمی بیشتر خواهد بود.

نرخ سود وام مسکن

متقاضیان وام مسکن، علاوه بر بازپرداخت هزینه وام در طول 12 سال، مجبور به پرداخت هزینه ابتدایی خرید وام مسکن نیز هستند. اگر با این فرض نرخ سود محاسبه گردد، نرخ سود در ابتدای بهمن ماه 20.3 درصد بوده که در دوازدهم این ماه به کمترین میزان خود یعنی 20.2 درصد رسید.

در ادامه هفته با افزایش هزینه وام مسکن، نرخ سود بیشترین رقم خود در بهمن ماه را ثبت کرد که معادل با 20.9 درصد بود.

در نهایت نرخ سود 3.4 واحد درصد بیشتر از نرخ اسمی آن ثبت شد.

هزینه نهایی وام مسکن

در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در تمامی روزهای هفته گذشته برای اخذ وام مسکن به وسیله خرید اوراق تسه اقدام نموده و بایستی آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت نمایند دامنه نوسانی موازی با نرخ سود وام مسکن داشته است. بر این اساس خالص هزینه پرداختی مجردین در روز شنبه 11 بهمن ماه 174 میلیون و 600 هزار تومان بود با 3 میلیون تومان افزایش در انتهای هفته 717 میلیون و 600 هزار تومان برآورد شد. این رقم برای متاهلین از 324 میلیون و 700 هزار تومان به 330 میلیون تومان رسید. تفاضل این دو رقم نشان از 5 میلیون و 300 هزار تومان افزایش داشته است.

هزینه ای که در مجموع متقاضیان وام مسکن درازای دریافت وام می پردازند فرایندی همگون با فرایند سود و هزینه اوراق داشته است.

بنابراین این متغیر نیز پس از آنکه در روز یکشنبه 12 بهمن به ارزان ترین حد خود رسید جهت گرانی وام شروعی دوباره پیدا نموده و به بالاترین حد خود در روز یکشنبه 19 بهمن به 30 میلیون تومان رسید.

منبع: فرارو
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 313

به "هفته گرانی وام مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفته گرانی وام مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید