پول بده، دانشگاه دولتی درس بخون!

به گزارش دنیای ویدئو، چند سالی است که دانشگاه های برتر و مطرح با راه اندازی پردیس های خودگردان و معین شهریه های گزاف، اقدام به جذب دانشجو نموده و به این ترتیب منبع درآمدی برای خود ایجاد نموده اند، این در حالی است که بعضا این دانشگاه ها از بودجه عمومی کشور نیز سهم قابل توجهی دارند.

پول بده، دانشگاه دولتی درس بخون!

به گزارش ایسنا، چند سال پیش پردیس های بین الملل در دانشگاه های تراز اول کشور ایجاد شد که هدف اصلی از تشکیل آن ها جلوگیری از مهاجرت دانشجویان به دیگر کشور ها و جذب دانشجو از کشور های خارجی بود.

ولی ظاهرا شرایط طبق نقشه راه ترسیم شده پیش نرفت و دانشجویان خارجی چندان جذب پردیس های این دانشگاه ها نشدند و به این ترتیب بعضا عنوان پردیس بین المللی جای خود را به پردیس خودگردان یا پردیس دانشگاهی داد.

پردیس های خودگردان شعبه هایی از دانشگاه های دولتی هستند که با هدف پذیرش دانشجو در قبال دریافت هزینه تاسیس شده اند. تحصیل در این دانشگاه ها از دو شیوه مختلف شامل شرکت در آزمون های سازمان سنجش و دیگری شرکت در آزمون اختصاصی پردیس های خودگردان، صورت می گیرد که البته هر یک از این دو روش شرایط و ضوابط خود را دارند.

تا سال 1392 قبولی در پردیس های خودگردان دانشگاه ها به صورت نیمه متمرکز بود. به این ترتیب که در ابتدا سه برابر ظرفیت هر رشته محل، به مصاحبه دعوت می شدند و پس از انجام مصاحبه و به شرط تسلط بر زبان انگلیسی، قبولی داوطلب قطعی می شد و وی می توانست به تحصیل ادامه دهد. اما از سال 93 قبولی در این دانشگاه ها تک مرحله ای شد و پذیرش ها صرفا با اعلام سازمان سنجش صورت می پذیرفت.

نکته قابل توجه در خصوص پردیس های خودگردان این است که می توان در آن ها با رتبه های به مراتب پایین تر از دانشگاه های دولتی، در رشته های برتر پذیرش شد. اما شرط این پذیرش این است که دانشجو باید توان اقتصادی بالایی داشته باشد و بتواند در ازای پرداخت شهریه ای بالا در دانشگاه های برتر کشور درس بخواند و بعضاً از امکانات ارائه شده به دانشجویان نوبت روزانه بهره مند گردد.

شهریه ای که از دانشجویان پردیس خودگردان دریافت می گردد، جدای از بودجه ای است که هر ساله به دانشگاه ها تخصیص می یابد.

وجود پردیس های خودگردان در حالی است که دانشگاه های غیر دولتی همانند دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه غیرانتفاعی همانطور که از اسمشان پیداست، از طرق دیگر و غالبا به وسیله شهریه دانشجویان بودجه خود را تامین می نمایند و از همان ابتدای تشکیل این دانشگاه ها نیز تکلیف آن ها معین بوده و شهریه بگیر بوده اند...

امروزه حدود 300 دانشگاه غیردولتی اقدام به پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی می نمایند که البته طی سال های اخیر با مشکل افزایش صندلی های خالی روبرو بوده اند.

این دانشگاه ها از دانشجویان شهریه اخذ می نمایند، ولی باید به این نکته نیز اشاره نمود که مبلغ شهریه دانشگاه های غیردولتی از پردیس های خودگردان دانشگاه های دولتی کمتر است و در بعضی از رشته ها اندازه شهریه این دانشگاه ها نسبت به شهریه پردیس خودگردان تفاوتی فاحش دارد.

شهریه پردیس های خودگردان

شهریه پردیس های خودگردان از دو بخش شهریه ثابت و متغیر تشکیل شده که بر اساس مصوبات وزارت علوم و مطابق تصمیمات هیئت امنای دانشگاه های مربوط مشخص و از پذیرفته شدگان دریافت می گردد.

به طور کلی، شهریه دوره پزشکی عمومی در پردیس های خودگردان به ازای هر ترم 12 تا 13 میلیون تومان و شهریه رشته های پیراپزشکی در این دوره تقریبا 5 تا 6 میلیون تومان است.

بعلاوه، مجموع شهریه یک ترم دانشجویان کارشناسی ارشد نزدیک به 5 میلیون تومان در گروه انسانی و 7 میلیون تومان در گروه ریاضی و شهریه پردیس خودگردان مقطع دکتری 5 تا 15 میلیون تومان در هر ترم است. رقم دقیق شهریه را هر سال هیئت امنای هر دانشگاه مشخص و در پورتال رسمی خود اطلاع رسانی می نماید.

پردیس خودگردان دانشگاه صنعتی شریف

سال جاری شهریه ثابت پردیس خودگردان در این دانشگاه برای همه مقاطع بیش از 16 میلیون تومان، شهریه متغیر 11 میلیون تومان و هر واحد درس عملی یک میلیون و 600 هزار تومان اعلام شده است.

پردیس خودگردان دانشگاه تهران

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران به سه دسته نوبت دوم، خودگردان و مجازی تقسیم می شوند. گران ترین شهریه ثابت در این مقطع به سایر گروه ها به جز علوم انسانی در پردیس خودگردان با مبلغ پنج میلیون و 200 هزار تومان تعلق دارد. این شهریه نیز در مقایسه با سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است.

مقطع دکتری در نوبت دوم و پردیس خودگردان دانشگاه تهران حکایت از آن دارد که گران ترین شهریه ثابت مربوط به شهریه سایر گروه ها با نرخ 6 میلیون و 479 هزار تومان در پردیس خودگردان است.

اما گران ترین مدرکی که دانشگاه تهران برای دانشجویان خود در پردیس خودگردان صادر می نماید، مربوط به رشته های علوم انسانی و علوم رفتاری است. بر این اساس، مبلغ کل شهریه در مقطع دکتری تخصصی پردیس خودگردان 151 میلیون تومان است و شهریه هر ترم به طور کلی 18 میلیون و 900 هزار تومان آب می خورد.

بر اساس اعلام دانشگاه تهران، این شهریه بدون احتساب هزینه خوابگاه، غذا، بیمه و سایر موارد بعلاوه به صورت علی الحساب است. البته شهریه تحصیلی در هشت قسط مساوی در ابتدای هر نیم سال از دانشجویان دریافت می گردد. اگر هم دانشجویی فکر انصراف از تحصیل در این دوره داشت، باید دور پس گرفتن شهریه را خط بکشد چرا که دانشگاه شهریه را عودت نمی دهد.

پردیس خودگردان دانشگاه شهید بهشتی

بر اساس مصوبه هیأت امنای دانشگاه شهید بهشتی، شهریه ثابت پردیس خودگردان، انتقال خارج به داخل و مهمان تک درس در سایر گروه ها به جز علوم انسانی، 13 میلیون تومان و برای امتحان جامع نیز مبلغ چهار میلیون و 800 هزار تومان تصویب شده است.

در مقطع کارشناسی ارشد که شامل نوبت دوم، مجازی و پردیس خودگردان می گردد، شهریه های ثابت از 2 میلیون و 500 هزار تومان در نوبت دوم و افزایش سنوات از ترم ششم شروع می گردد و به مبلغ هفت میلیون و 400 هزار تومان در پردیس خودگردان، انتقال خارج به داخل و مهمان تکدرس می رسد.

پردیس خودگردان دانشگاه علم و صنعت

بر اساس مصوبه هیأت امنای دانشگاه علم و صنعت، شهریه ثابت هر نیم سال برای مقطع دکتری در پردیس خودگردان مبلغ 12 میلیون تومان، مقطع کارشناسی ارشد پنج میلیون و 760 هزار تومان اعلام شده است.

شهریه دانشگاه غیرانتفاعی

طبیعتا شهریه این دانشگاه نیز برای رشته های گوناگون با هم فرق دارد. به عنوان مثال تقریبا شهریه مقطع کارشناسی ارشد رشته های فنی و مهندسی: 5 میلیون الی 6 میلیون و 800 هزار تومان برای رشته های علوم پایه: 4 میلیون و 100 هزار تومان الی 5 میلیون تومان و رشته های علوم انسانی: 4 میلیون و 300 هزار الی 4 میلیون و 200 هزار تومان است.

بعلاوه این اندازه شهریه برای مقطع کارشناسی پیوسته برای رشته های فنی و مهندسی 2 میلیون و 800 هزار الی 4 میلیون تومان، رشته های علوم پایه 2 میلیون و 600 هزار الی 3 میلیون تومان و رشته های علوم انسانی 2 میلیون و 400 هزار الی 2 میلیون و 730 هزار تومان است.

دانشگاه آزاد اسلامی

در دانشگاه آزاد اسلامی، اندازه دریافت شهریه از دانشجویان به چند عامل بستگی دارد و بنا به تعدد واحد ها و رشته های ارائه شده در این دانشگاه، نمی توان اندازه واحدی برای شهریه های این دانشگاه ارائه کرد.

شهریه دانشگاه آزاد از یک سو به نوع واحد و منطقه ای که خدمات ارائه می دهد (سطح واحد) و از سوی دیگر به هزینه تمام شده رشته و اندازه تقاضای رشته تحصیلی بستگی دارد و هزینه این دانشگاه به وسیله منابع دانشگاه و شهریه دانشجویان تامین می گردد.

حال با توجه به اینکه بودجه دانشگاه های دولتی از مبالغ دریافت شده در پردیس های خودگردان مجزا است، در زمینه نحوه صرف شهریه های دریافتی از دانشجویان پردیس ابهام وجود دارد.

از سوی دیگر باید دید آیا دانشگاه های برتر کشور می توانند در رشته های پر هوادار، در ازای دریافت پول اقدام به جذب دانشجویانی نمایند که شاید بعضی از آن ها به علت رتبه های نه چندان بالا، از عیار علمی بالایی برخوردار نیستند، ولی با توجه به شرایط اقتصادی مطلوبی که دارند، امکان نشستن بر صندلی دانشگاه های تراز اول کشور، آن هم در رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی را دارند؟! گرچه باید به این نکته نیز توجه داشت که در مدرک فارغ التحصیلی دانشجویان این دانشگاه ها، عنوان پردیس خودگردان ذکر می گردد.

با توجه به اینکه اسامی دانشگاه های بزرگی، چون شریف، تهران و... در عنوان این پردیس های دانشگاهی مطرح است، اندازه شهریه این پردیس ها قابل توجه بوده و دانشجویان و خانواده های متمول جذب این نام ها شده و به راحتی در ازای پرداخت پول می توانند امکان تحصیل بچه ها خود در پردیس این دانشگاه های تراز اول را فراهم می نمایند، این موضوع می تواند به مثابه زنگ خطری برای اعتبار دانشگاه های مطرح کشور تلقی گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 26 مهر 1401 بروزرسانی: 26 مهر 1401 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 982

به "پول بده، دانشگاه دولتی درس بخون!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پول بده، دانشگاه دولتی درس بخون!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید