سهم ناچیز ایران از توسعه انرژی های تجدیدپذیر

به گزارش دنیای ویدئو، انرژی به ویژه نوع تجدیدپذیر آن، رکن اساسی پیشرفت و توسعه پایدار در تمام جنبه های مورد نظر هر کشوری است. محققان کشور شرایط انرژی های تجدیدپذیر و تأثیر آن در توسعه کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را آنالیز نموده و به سهم ناچیز ما از آن اشاره نموده اند.

سهم ناچیز ایران از توسعه انرژی های تجدیدپذیر

به گزارش خبرنگاران، طی دهه هفتاد میلادی، تکانه های نفتی همراه با رکود اقتصادی در غرب سبب شد تا نقش انرژی در تحولات اقتصادی صندلی ویژه ای پیدا کند. انرژی به اسم نیروی محرکه فراوری، زیربنای اساسی فعالیت های اقتصادی و اجتماعی هر کشوری به تعداد می رود. انرژی همیشه نقش بسیار مهمی در زندگی انسان ها داشته و ازجمله عواملی است که رشد اقتصادی را امکان پذیر می نماید. بخش قابل توجهی از انرژی مصرفی ما از منابع سوخت فسیلی مانند نفت، زغال سنگ و گاز طبیعی تأمین می گردد، این در حالی است که میلیون ها سال زمان لازم است تا این منابع سوختی جایگزین شوند و بر همین اساس پیش بینی می گردد که در آینده ای نه چندان دور این منابع به خاتمه برسند.

به گفته متخصصان، با توجه به اهمیت چنین موضوعی، بسیاری از کشورها کوشش می نمایند تا با سرمایه گذاری در فناوری های نو بتوانند از منابع انرژی تنوپذیر مانند انرژی خورشیدی، انرژی بادی، انرژی آب و حتی انرژی زمین گرمایی که در مقایسه با انرژی های فسیلی آلودگی زیست محیطی کمتری را برجا می گذارند، به اسم منابعی برای تأمین انرژی مورد احتیاج خود استفاده نمایند. انرژی های تنوپذیر به اسم انرژی های پاک و به دوراز آلودگی زیست محیطی می توانند در کاهش انتشار گازهای آلاینده همانند دی اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه ای نقش مهمی ایفا نمایند.

در یک مطالعه علمی پژوهشی که در این رابطه به وسیله محققان دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه تهران صورت گرفته، تأثیر مصرف انرژی های تنوپذیر بر رشد اقتصادی کشورهای منتخب منطقه موسوم به MENA که شامل خاور میانه و شمال آفریقا است، مورد آنالیز قرار گرفته است.

پژوهشگران فوق در این پژوهش، از روش موسوم به مدل رگرسیون برداری برای بازه زمانی 1990 تا 2015 میلادی استفاده نموده اند.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که اندازه انرژی های فراوریشده از منابع تنوپذیر بیشترین سهم را در شرح تغییرات رشد اقتصادی کشورهای مورد مطالعه داشته و اندازه شرح دهندگی این متغیر در بلندمدت به 56 درصد رسیده است.

در این تحقیق، آنالیز مبه وسیله سهم مصرف انرژی های تنوپذیر از کل انرژی ها در طول دوره زمانی مورد آنالیز در کشورهای منطقه حاکی از این است که کشورهای پاکستان و عربستان با دارا بودن مبه وسیله سهم 70 درصدی و 0.01 درصدی به ترتیب بیشترین و کمترین اندازه مصرف انرژی تنوپذیر را دارا هستند.

بعلاوه مبه وسیله سهم انرژی های تنوپذیر در این منطقه برابر با 10.36 درصد است و کشور ایران با داشتن سهم حدوداً یک درصدی در مصرف انرژی های تنوپذیر، رتبه نهم را در اختیار دارد که به هیچ اسم صندلی مناسبی نیست.

در این خصوص، ساناز کریم پور، پژوهشگر اقتصاد انرژی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی و همکارانش اظهار داشته اند: نتایج این تحقیق حاکی از تأثیر قابل توجه مصرف انرژی های تنوپذیر بر رشد اقتصادی کشورهای منتخب منطقه منا بوده است. بنابراین برای دستیابی به سطح بالای فراوری و رفاه اجتماعی، سیاست گذاری های مناسب در خصوص انرژی های تنوپذیر لازم است.

به گفته آنان، در این راستا اعطای مشوق های اقتصادی، ایجاد بستر و شرایط مناسب جهت توسعه صنعت انرژی های تنوپذیر در کشور و ایجاد صندوق حمایت اقتصادی از انرژی تنوپذیر به وسیله دولت، می تواند راهگشا باشد.

طبق یافته های فوق، با توجه به این که مشکل اصلی فراروی توسعه و به کارگیری انرژی های تنوپذیر، احتیاج بیشتر آن ها به سرمایه گذاری اولیه در مقایسه با سوخت های فسیلی است، بنابراین دولت ها می توانند با ایجاد زمینه برای همکاری و حمایت از سرمایه گذاران خصوصی بستر مناسب را برای توسعه این انرژی ها فراهم آورند.

کریم پور و همکارانش اعتقاد دارند، به این منظور، حذف تدریجی یارانه انرژی های فسیلی و سوق دادن درآمدهای حاصل از آن به تأمین اقتصادی پروژه های فراوری و توسعه انرژی های تنوپذیر، تشویق بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری و بعلاوه تقویت همکاری های بین المللی جهت توسعه انرژی های تنوپذیر قابل توصیه خواهد بود.

این یافته ها را فصل نامه پژوهشنامه اقتصاد انرژی ایران وابسته به دانشگاه علامه طباطبائی منتشر نموده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 شهریور 1400 بروزرسانی: 12 شهریور 1400 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 611

به "سهم ناچیز ایران از توسعه انرژی های تجدیدپذیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم ناچیز ایران از توسعه انرژی های تجدیدپذیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید