کاروانسرای فخر داوود؛ بنایی بازمانده از دوران تیموریان

به گزارش دنیای ویدئو، رباط فخر داوود یکی از آثار تاریخی کشورمان بوده که قدمتش به دوره تیموریان باز می شود. با ما در مقاله کاروانسرای فخر داوود کجاست همراه شوید تا قدری بیشتر شما را با معماری و تاریخچه این اثر بی مثال ایرانی آشنا نماییم.

کاروانسرای فخر داوود؛ بنایی بازمانده از دوران تیموریان

فهرست مطالب

پیشینه تاریخی و شیوه دسترسیشرق ایران در دوره تیموریان چه اتفاقاتی را به خود دید؟معماریکاروانسراهایی که از دوران تیموریان بر جای مانده اند

پیشینه تاریخی و شیوه دسترسی

رباط فخر داوود نوعی کاروانسرای کوهستانی بوده و امروزه در همسایگی روستایی به نام فخر داوود هست. کاروانسرای فخر داوود 853 متر مربع وسعت داشته و در دوره صفویه بخشهایی از آن بازسازی گشتند. علاوه بر آن، از دوره قاجار تا سال 1302 هجری قمری هم به همت محمدعلی میرزا و امیر نظام الدوله مورد بازسازی و بازسازی نهاده شد. این بنای سرپوشیده یکی از بی مثال ترین ها بوده و 100 سال پیش، حدود 100 خانوار در آن زندگی می کردند.

برای دیدن این بنای بی مثال، ابتدا باید خودتان را از بینالود به روستای فخر داوود برسانید. آنگاه می توانید رباط فخر داوود را که در کنار جاده قدیم ابریشم نهاده شده، رویت نمایید. شما می توانید در روزهایی از هفته که تعطیل نیستند، به این مکان مراجعه نموده و از آن بازدید نمایید.

شرق ایران در دوره تیموریان چه اتفاقاتی را به خود دید؟

در دوره تیموریان، تلاشهای بسیاری برای احیا و آبادانی شهرهای ایران که بعضی از آنها توسط مغولان ویران شده بودند، انجام شد. یکی از فعالیتهایی که در دوره تیموریان بسیار رونق یافتند، فعالیتهای بازرگانی بودند. در واقع، اینگونه می توان گفت که رونق فعالیتهای بازرگانی بعدها موجب شد تا راههای تجاری زیادی از هرات تا چین و هند بوجود آیند و به مرور زمان، زمینه را برای ایجاد کاروانسراها فراهم کردند. بعدها، تعداد زیادی کاروانسرا در این مسیرها ساخته شدند تا کاروانیان و مسافران بتوانند در این مکانها استراحت نموده یا حتی، محصولات خود را برای فروش بگذارند.

معماری

شاید با توجه به بازسازی های بسیاری که در دوره قاجار و صفویه بر روی رباط صورت گرفته، اصالت بنا چندان در ظاهرش قابل تشخیص نباشد. در نگاه اول به نمای بیرونی این بنای قدیمی و تاریخی، دو برج دیده بانی بچشم می خورند که شاید بتوانند توجه شما را به خود جلب نمایند. در خصوص این برجها باید بگوییم که در گذشته، وجود برجهای نگهبانی نقش قابل توجهی در تامین امنیت کاروانیان و مسافران داشته اند. در قسمت بالایی این بنا نیز می توانید بخشی را ببینید که در گذشته به عنوان محلی برای تیراندازی استفاده می شد. براساس مقاله کاروانسرای فخر داوود کجاست، بد نیست بگوییم که این امکان برای بازدید نماینده این مکان سرپوشیده وجود دارد که از شاه نشین و اتاقهایی که در ضلع جنوبی وجود دارند، به راحتی دیدن کند.

کاروانسراهایی که از دوران تیموریان بر جای مانده اند

کاروانسراهای دوره تیموریان با توجه به شرایط مالی و اجتماعی آن موقع ساخته شده و دارای ویژگی های منحصر بفردی هستند. بطور کلی، می توانیم بگوییم که در گذشته کاروانسراها در دو دسته کاروانسراهای شهری و کاروانسراهای برون شهری واقع شده و ویژگی های زیر را داشتند:

1- وجود هشتی یا فضای تقسیم در بخش ورودی

2- حیاط کاروانسرا بصورت مستقیم به اصطبل راه نداشت.

3- ساخت فضاهای گشاده که از گوشه به حیاط مرکزی دسترسی داشتند.

4- در پشت اتاق ها و حجره ها، اصطبل ها قرار داشتند.

منبع: همگردی
انتشار: 13 آذر 1399 بروزرسانی: 13 آذر 1399 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 126

به "کاروانسرای فخر داوود؛ بنایی بازمانده از دوران تیموریان" امتیاز دهید

1 کاربر به "کاروانسرای فخر داوود؛ بنایی بازمانده از دوران تیموریان" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای فخر داوود؛ بنایی بازمانده از دوران تیموریان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید