گردشگری با لذت طعم های ناشناخته در خوزستان

به گزارش دنیای ویدئو، میراث آریا/ این خبر پیرامون گردشگری با لذت طعم های ناشناخته در خوزستان برای شما نگارش شده است.

گردشگری با لذت طعم های ناشناخته در خوزستان

آنالیز ها نشان می دهد بیش از 50 درصد جهانگردان تمایل دارند تجربه انواع مواد غذایی ناشناخته و بومی منطقه ها هدف سفر خود را به عنوان بخشی از برنامه سفر بگنجانند. این افراد ترجیح می دهند سفر آنها با لذت چشیدن غذاهای متفاوت و ناشناخته منطقه های که به آن سفر می نمایند، همراه باشد. ویژگی خاص جهانگردی غذایی این است که غذای بومی و تجربه غذاهای مختص هر منطقه، اقلیم و قوم، آن منطقه را منحصر بفرد می نماید و نمیتوان آن را در دیگر مقاصد تجربه کرد.

آمارها حاکی از آن است که به ازای هر یک شغل مستقیم در بخش شیرینی و سوغات، دو شغل غیرمستقیم ایجاد می گردد و کشورهای بسیاری توانسته اند با استفاده از جذابیت و مطرح کردن غذاهای ملی و بومی خود، پای جهانگردان فراوان را به کشورهای خود باز نمایند.

با توسعه جهانگردی غذا میتوان به بخش های مختلف فعال در حوزه غذا و بویژه جوامع روستایی و عشایر یاری کنیم تا آسیب های مختلف اقتصادی را جبران نمایند؛ در عین حال، این نوع جهانگردی باتوجه به آورده اقتصادی به این منطقه ها ممکن است، راهکاری برای جلوگیری از مهاجرت مردم به شهرها و یاری به حفظ خرده فرهنگ های بومی باشد.

با برنامه ریزی های اصولی و بلندمدت در زمینه جهانگردی غذایی میتوان فرهنگ و پیشینه تاریخی خود را برای جهانگردان و جهانگردان به نمایش گذارد و همزمان با آن به یکی از صنایع روزآمد ارزآوری در جهان ورود کرد؛ با توسعه جهانگردی غذایی در ایران بسیاری از اصناف مرتبط با غذا و خوراکی نیز می توانند به شکل مطلوب به فعالیت خود ادامه دهند.

برای نیل به این هدف باید زیرساخت های لازم برای جذب جهانگرد خارجی و جهانگرد داخلی را مهیا و بستری در راستا حضور جهانگردان ایجاد کنیم که آنها کنجکاوی ذائقه خود درباره مواد غذایی را با غذاهای بومی استان رفع نمایند.

خوزستان، این سرزمین کهن و چهارفصل به علت موقعیت خاص جغرافیایی، همواره یکی از مقاصد جهانگردان بوده است و در این میان، انواع غذاهای محلی و سنتی و شیرینی و سوغات آن به وسیله اقوام مختلف ساکن در این سرزمین فراوری و به جهانگردان عرضه می گردد.

در شهرهای این استان برای ماندن بیشتر جهانگردان، علاوه بر اسکان و رفاه، به موضوعات مرتبط با خوراک، پخت و پز غذا، شیرینی و تنقلات با میل، ذائقه، سلایق و روحیه جهانگردان توجه می گردد. تنوع بالای اقوام استان، خوش طعمی و بکار گرفتن سلیقه های مختلف در فراوری خوراک و شیرینی و سوغات خوردنی نکته ای است که توجه هر جهانگردی را به سوغات استان جلب می نماید.

علاوه بر شیرینی های قنادی، شیرینی های سنتی و خانگی که به وسیله زنان و دختران بصورت خانگی فراوری می شوند نیز قابلیت عرضه دارند.

در سالهای اخیر استان خوزستان از قافله توسعه و ترویج جهانگردی غذایی عقب نمانده و متولیان جهانگردی در اداره کل میراث فرهنگی خوزستان سعی نموده اند تا با همکاری بخش خصوصی، آکادمی هایی را در حوزه جهانگردی غذا مجوز دهند که در این میان میتوان به اولین آکادمی ساخت نوشیدنی های سنتی اشاره نمود که حدود دو سال پیش با هدف آشناسازی فعالان بخش پذیرایی با نحوه پذیرایی با کیفیت بالا در اهواز گشایش یافت.

بعلاوه پیش از نوروز 1401 نیز پرونده بهره برداری مؤسسه آموزشی قنادی و آشپزی سارینا نیز در اهواز به وسیله اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی خوزستان صادر که این مهم باعث شد تا علاقمندان با هزینه کمتر و دسترسی بهتر، پخت انواع شیرینی و کیک را آموزش ببینند.

از آنجا که خوزستان در کشور جز معدود استان هایی است که این نوع آکادمی ها را پیگیری و مجوز داده است، چنین اقداماتی قطع به یقین باعث خواهد شد تا یک جهانگردی راهنمایی شده و سطح بالا را در بخش جهانگردی غذا، کیک و شیرینی در استان خوزستان ببینیم.

در سرانجام باید گفت که کشف غذاهای مختلف همواره با سفر و اوقات فراغت همراه بوده است، اما باید بدانید که جهانگردی غذایی تنها محدود به یک بشقاب غذا نمی گردد. بلکه مجموعه ای از فعالیت های توریستی و تفریحی است که علاوه بر غذا، به رابطه بین غذا و جامعه به عنوان ستون هویت منطقه ای و میراث فرهنگی اهمیت می دهد. این کار باعث می گردد افراد در سطوح مختلف با زنجیره ارزش غذا آشنا و به صورت مستقیم با روش تهیه غذاهای گوناگون آشنا شوند که خود این کار تجربه ای گرانبها برای مسافران و جهانگردان ایجاد خواهد نمود .

منبع: همگردی
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 901

به "گردشگری با لذت طعم های ناشناخته در خوزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری با لذت طعم های ناشناخته در خوزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید