تور فرانسه: جانسون خشم پاریس را بر سر فسخ قرارداد زیردریایی به سخره گرفت

به گزارش دنیای ویدئو، نخست وزیر انگلیس پس از رایزنی با رئیس جمهور آمریکا، در اظهاراتی از فرانسه خواست خشم خود بر سر معاهده نظامی اخیر آمریکا و انگلیس با استرالیا را کنار بگذارد و به خود بیاید.

تور فرانسه: جانسون خشم پاریس را بر سر فسخ قرارداد زیردریایی به سخره گرفت

با ما همراه باشید و با تور فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس به فرانسه گفت زمان آن رسیده که بر خشم خود در مورد توافق اخیر آمریکا، استرالیا و انگلیس که باعث از دست رفتن قرارداد پرسود زیردریایی پاریس با کانبرا شد، غلبه کند.

وی بعد از ملاقات با جو بایدن گفت که موضوع فرانسه مطمئناً در گفت وگوی آن ها مطرح شد و اضافه کرد: من فقط فکر می کنم زمان آن رسیده که بعضی از عزیزترین دوستان ما در سراسر دنیا در این خصوص به خود مسلط شوند و از آن دست بکشند.

وی در ادامه مدعی شد: زیرا این اساساً یک گام عظیم برای امنیت دنیای است. این سه متحد بسیار همفکر شانه به شانه یکدیگر ایستاده اند و شرکات نوی را را برای اشتراک فناوری ایجاد نموده اند.

جانسون اضافه کرد: این (توافق) انحصاری نیست. سعی نمی کند کسی را کنار بگذارد. به اسم مثال، علیه چین نیست.

به گزارش شبکه آمریکایی بلومبرگ، این اظهارات که چندان آشتی جویانه نبود، بعید است به مذاق پاریس خوش بیاید.

طبق این گزارش، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه قرار است امروز (چهارشنبه) با همتای آمریکایی خود گفت وگو کند تا بلکه از تنش دیپلماتیک اخیر بین دو کشور که تا فراخواندن سفیر فرانسه از واشنگتن پیش رفت، کاسته گردد.

به نوشته بلومبرگ، به نظر می رسد جانسون با این اظهارات در را برای فرانسه و سایر کشورها به منظور پیوستن به این توافق که هدف آن افزایش نفوذ غرب در منطقه هند و اقیانوسیه است، باز گذاشته است.

بعد از آن که سران کشورهای آمریکا، انگلیس و استرالیا بامداد روز پنجشنبه توافقنامه برای همکاری در حوزه های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام را امضا و خاطرنشان کردند برنامه زیردریایی های اتمی استرالیا اولین پروژه عظیم این توافق خواهد بود، کانبرا خاطرنشان کرد که قرارداد 66 میلیارد دلاری زیردریایی با پاریس را فسخ خواهد نمود.

این اقدام از آن روز به بعد باعث تنش در روابط فرانسه که می گوید از فرایند این توافق بی اطلاع بوده با این کشورها به خصوص استرالیا و آمریکا شده و پاریس آن را خنجر از پشت توصیف نموده است.

روزنامه ساندی تلگراف انگلیس اخیراً فاش کرد جزئیات معاهده نظامی نو استرالیا، انگلیس و ایالات متحده در اجلاس گروه هفت که ماه ژوئن در کورنوال انگلیس برگزار گردید، مورد بحث نهاده شد اما امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه از آن بی اطلاع بود.

فرانسه بعلاوه در اعتراض به این اقدام استرالیا و توافقش با آمریکا و انگلیس، سفیرانش را از کانبرا و واشنگتن برای مشورت فراخواند. بعد از اعتراض های فرانسه درباره توافق اخیر استرالیا با آمریکا و فرانسه، منابع رسانه ای غربی خبر دادند ماکرون درصدد رایزنی با بایدن است.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 638

به "تور فرانسه: جانسون خشم پاریس را بر سر فسخ قرارداد زیردریایی به سخره گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور فرانسه: جانسون خشم پاریس را بر سر فسخ قرارداد زیردریایی به سخره گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید