حذف کاربری ترافیکی از کمربند جنوبی مشهد ، مطالبه گری قانون مدار و شفاف به نتیجه رسید

به گزارش دنیای ویدئو، سند توسعه شهری مشهد به صورت رسمی کاربری ترافیکی کمربند جنوبی را حذف نموده و این منطقه به اسم عرصه ای عمومی و پیاده مدار در اختیار مردم نهاده شد. این دستاورد با مطالبه گری مردمی براساس قانون و شفافیت به دست آمده است.

حذف کاربری ترافیکی از کمربند جنوبی مشهد ، مطالبه گری قانون مدار و شفاف به نتیجه رسید

گروه استان های خبرنگاران، چند سالی است که گروه های مردمی و رسانه ای برای حفظ ارتفاعات جنوبی مشهد نگران هستند. حدود 20 سال قبل مدیران شهری مشهد طرحی را برای توسعه این شهر برنامه ریزی نموده بودند که علاوه بر تخریب محیط زیست و کوه های جنوب و جنوب غرب مشهد، باعث توسعه بی قواره این شهر هم می شد.

کمربند جنوبی مشهد قرار بود در غرب مشهد و به موازات چندین بلوار و بزرگراه دیگر ساخته گردد. نقش ترافیکی این بزرگراه هم کاهش بار ترافیکی میدان نمایشگاه به سمت بلوار نماز و جاده سنتو اسم شده بود؛ بلوار پیروزی و به موازات آن بزرگراه های فکوری، نماز و ... هم با همین کارکرد احداث شده بودند، اما نتیجه آن ها صرفا توسعه شهری مشهد به سمت غرب بود.

توسعه برای ماشین ها

بعضی کارشناسان ترافیکی معتقدند که هرچه اتوبان و جاده بیشتری احداث گردد، خودرو های بیشتری برای تردد وجود خواهد داشت. به اعتقاد آنان اقدام برای توسعه شهر با احداث بزرگراه و جاده، نه تنها باعث کاهش بارترافیکی نمی گردد بلکه ظرفیت های لازم را برای خودرو های بیشتر فراهم می نماید. برای اینکه بتوانیم بر تردد خودرو ها مدیریت کنیم، بهتر است سیاست های ترافیکی را دقیق تر بنویسیم تا تردد خودرو ها در همان خیابان ها، بلوار ها و اتوبان هایی که وجود دارد، مدیریت گردد نه اینکه فضای بیشتری برای تردد آنان ایجاد کنیم.

اعضای سمن های محیط زیستی در مشهد چند سالی است که برای توقف این پروژه اعتراضات خود را به اشکال گوناگون اعلام می کردند. گروه های دانشجویی و رسانه ای هم به آنان پیوسته بودند. از حدود چهار سال قبل اعتراضات به احداث این کمربند شکل گسترده تری به خود گرفت و باعث شد معاون وقت دادستان خراسان رضوی در اقدامی حقوقی از ادامه این پروژه جلوگیری کند. اما بعضی مدیران شهری و اعضای شورای شهر مشهد در مقابل این تصمیم مقاومت کردند و صدای بیل های مکانیکی شنیده می شد که مشغول تراشیدن کوه بودند.

بیشتر بخوانید:

  • فشار شورای شهر مشهد بر شهرداری برای احداث کمربند جنوبی / کلایی: پای احداث تونل در انتهای بلوار نماز هستم!
  • شهردار مشهد اقدامات صورت گرفته درباره تغییر کاربری کمربند جنوبی را شفاف سازی کند
  • مشهد؛ قربانی سیاست های بی قواره مدیران / چرا مسئولان شهری در پروژه کمربند جنوبی از قوانین تبعیت نمی نمایند؟
  • تکلیف مطالعات محیط زیستی کمربند جنوبی چه شد؟ / معاونتی که شهرداری و شورای شهر مشهد را روی انگشت می چرخاند!
  • 104 عضو هیئت علمی دانشگاه های کشور خواهان حذف کامل کمربند جنوبی مشهد شدند
  • اصرار به تخریب محیط زیست در ارتفاعات جنوبی مشهد / شهرداری زیر میز پیوست محیط زیستی کمربند جنوبی زد

تا این زمان بخشی از زیرساخت این بزرگراه احداث شده بود. بعضی اعضای شورای شهر و معاونان شهردار مشهد اعلام می کردند که حدود 80 درصد پروژه این پروژه با بودجه ای بالغ بر 100 میلیارد تومان احداث شده و جلوگیری از اتمام آن، هدر رفت بیت المال است، اما کارشناسان محیط زیستی پیشنهاداتی برای تغییر کاربری این بزرگراه و تبدیل آن به یک زیست بوم طبیعی و استفاده گردشگری از آن ارائه دادند.

همراهی شهردار سابق با مردم

محمدرضا کلایی، شهردار پیشین مشهد در جلسه ای با دانشجویان قول داد که از اجرای کمربند جنوبی با کاربری ترافیکی جلوگیری خواهد نمود. هرچند پس از آن شورای شهر طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد را با تأکید بر کمربند جنوبی و کاربری ترافیکی آن تصویب کرد. اعتراضات به احداث این پروژه ادامه یافت.

مساله دیگر این بود که پروژه کمربند جنوبی مشهد، پیوست محیط زیستی نداشت. این مطالعات به عهده انجمن ارزیابی محیط زیست ایران گذاشته شده بود. این انجمن پس از آنالیز پروژه به انجام نشدن پروژه رأی داده بود. اما باز هم بعضی مسئولان شهری مشهد برای اجرای آن اصرار می ورزیدند.

تغییر کاربری از ترافیکی به پیاده راه

با این حال، با اهتمام کلایی، شهردار سابق مشهد، پروژه هایی مانند کوه پارک، کوهشار و ... در ارتفاعات جنوبی مشهد احداث و زمینه را برای تغییر کاربری این پروژه ایجاد کرد.

در نهایت اجرای این بزرگراه به تصویب طرح های تفصیلی مشهد وابسته شده بود. حالا پس از اینکه ثابت شده این بزرگراه از منظر حمل و نقل و شهرسازی غیرمفید است.

حالا آخرین سند توسعه شهری مشهد به تصویب رسیده و بزرگراه جنوبی از این سند به صورت رسمی حذف شده است. این محدوده قرار است به اسم عرصه ای عمومی و پیاده مدار در اختیار عموم شهروندان قرار گیرد.

پرونده کمربند جنوبی مشهد یکی از پرونده های مطالبه گری مردمی از مسئولان است. مطالبه گری که عالمانه و قانون مدار بود که با طی کردن مسیری صحیح و شفاف، توانست به نتیجه مطلوب دست یابد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 شهریور 1400 بروزرسانی: 17 شهریور 1400 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 617

به "حذف کاربری ترافیکی از کمربند جنوبی مشهد ، مطالبه گری قانون مدار و شفاف به نتیجه رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف کاربری ترافیکی از کمربند جنوبی مشهد ، مطالبه گری قانون مدار و شفاف به نتیجه رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید