خبرنگاران اقتصاد گردشگری در پساکرونا باید با سیاست های سلامت مرتبط شوند

به گزارش دنیای ویدئو، تهران - خبرنگاران - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزایش توجه به شیوه نامه های بهداشتی در موزه ها و ارائه خدمات و مراقبت های بهداشتی،بخشی از آینده گردشگری و میراث فرهنگی دوره پساکرونا در جهان را رقم می زند تاکید کرد: همه اجزای چرخه اقتصاد گردشگری در پساکرونا باید با سیاست های سلامت مرتبط شوند.

خبرنگاران اقتصاد گردشگری در پساکرونا باید با سیاست های سلامت مرتبط شوند

به گزارش چهارشنبه شب گروه فرهنگی خبرنگاران از میراث آریا، علی اصغر مونسان در پیامی که در آیین گشایش همایش بین المللی پیامدهای اجتماعی و فرهنگی کرونا بر حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع فرهنگی خلاق و هنرهای سنتی تاکید کرد: انسانی که سودای تسخیر سیارات و سفر به اعماق کهکشان ها را در سر می پروراند در برابر ویروسی که حتی به چشم نمی آید، درمانده است و جهان شاهد بیماری و مرگ انسان های بی شماری در کشورهای مختلف بوده است.

در این پیام که روز چهارشنبه توسط علیرضا حسن زاده دبیر علمی این همایش بین المللی قرائت شد، آمده است: این بحران بزرگ (کرونا) که همه ابعاد زندگی انسان از سلامتی تا کسب وکارش را تهدید می کند، او را به تأملی دوباره و بازاندیشی در زمینه الگوی رفتارهایش بر این کره خاکی فرا می خواند و این تصور که پیشرفت های تکنولوژیک و مادی انسان، او را به جایگاهی چنان بلندپایه و رفیع رسانده که برخلاف انسان سده های قبل در برابر همه گیری مصون است، با وقوع کرونا فرو ریخت.

مونسان خاطرنشان کرد: نمونه ای از کج رفتاری های موجود در جهان را در همین دوره کرونا می توان در تحریم کشور ما که فشاری بسیار زیاد بر مردم ایران وارد کرد جست وجو کرد، چگونه می توان تصور کرد که به راحتی پیمان های حقوقی و بین المللی در جهان نقض شود و آحاد مردم یک جامعه در برابر چنین فشار مضاعفی از بی رحمی ها و سختی های مالی قرار گیرند.

در این پیام آمده است: وقوع این همه گیری در اوج پیشرفت های فناورانه انسان بر روی زمین فرصتی برای بازاندیشی و تأملی دوباره، درباره همه الگوهای سیاسی، مالی و اجتماعی است که آدمی در جهان شکل بخشیده است. در سنت الهی تاریخ هر رخداد تلخ فرصتی برای بازاندیشی و کنار گذاشتن فراموشی بوده است.

وزیر میراث فرهنگی در این پیام تاکید کرده است: گردشگری در دهه های اخیر به صورت الگوی غالب اقتصاد جهان تبدیل شده، کرونا همه تعاریف و معیارها را با چالشی جدی روبه رو کرده است، به واقع قرنطینه و فاصله فیزیکی و عدم جابه جایی نقطه مقابل این الگو قرار گرفت که با بسته شدن مرزهای کشورها در برابر مسافران و ورشکستگی و کاهش شدید درآمد و فعالیت صنایع مربوط به گردشگری همراه شد.

فعالیت صنایع هوایی و زمینی و شرکت های مسافرتی دچار اختلال شدید شد، هتل ها بخش عمده درآمد خود در جهان را از دست دادند و مشاغل و ذی نفعان اقتصاد گردشگری با مشکل بیکاری در جهان روبرو شدند. پیش بینی سازمان جهانی گردشگری از رشد گردشگری در سال 2020 محقق نشد و کل اقتصاد جهان کوچک تر و با رکود روبرو شد.

در پیام وزیر میراث فرهنگی آمده است: بی شک همه اجزای چرخه اقتصاد گردشگری پس از عبور از کرونا باید به پروتکل های بهداشتی جایگاهی مهمتر بخشیده و اقتصاد گردشگری را با سیاستگذاری سلامت به شکلی عمیق مرتبط سازند، از سوی دیگر لزوم تقویت زیرساخت های مجازی در حوزه گردشگری و البته حوزه های دیگر چون آموزش با وقوع همه گیری کرونا احساس شد.

مونسان تاکید کرده است : توجه به پروتکل های بهداشتی در موزه ها و ارائه خدمات و مراقبت های بهداشتی افزون تر، بخشی از آینده گردشگری و میراث فرهنگی دوره پساکرونا در جهان را رقم می زند.

کرونا ضررهای فراوانی را متوجه اجزای کلیدی اقتصاد گردشگری ایران کرد

در این پیام آمده است: ایران عزیز ما نیز چون همه کشورهای دیگر با معضل رکود و کاهش شدید گردشگر به دلیل قرنطینه و قوانین دوره کرونا روبه رو شد که این مسئله ضررهای فراوانی را متوجه اجزای کلیدی اقتصاد گردشگری در کشور کرد، هتل ها، صنعت حمل ونقل هوایی و زمینی، رستوران ها و مراکز بوم گردی، آژانس های مسافرتی و نیروی انسانی شاغل در این بخش از اقتصاد کشور با مشکل روبه رو شدند.

مونسان با بیان اینکه دولت و خصوصا وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر پایه وظایف حاکمیتی خود در حد توان تلاش کرده است تا زیان های این بخش را به طریقی جبران کند تصریح کرده است کمک ها و حمایت های مالی و مالی از بخش ها و گروه های مربوط در قالب وام های بلاعوض، معوق کردن مطالبات و بدهی های مالی ناشی از وام ها و غیره در این راستا اجرا شده است.

وزیر میراث فرهنگی خاطرنشان کرده است: هم زمان با این کمک ها تلاش شد تا از گروه های شاغل در این حوزه نیز حمایت شود و استفاده از فضای مجازی و خدمات در قالب گردشگری مجازی نیز در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت، همچنین آگاهی بخشی در مورد سفرهای داخلی و فرهنگ سازی در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی از فعالیت های دیگر این وزارتخانه در دوران همه گیری کرونا بوده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 فروردین 1400 بروزرسانی: 1 فروردین 1400 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 340

به "خبرنگاران اقتصاد گردشگری در پساکرونا باید با سیاست های سلامت مرتبط شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اقتصاد گردشگری در پساکرونا باید با سیاست های سلامت مرتبط شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید