خبرنگاران راه کار مردم شناسی برای کنترل کرونا

به گزارش دنیای ویدئو، تهران- خبرنگاران- با وجودی که ماه هاست از شیوع کرونا می گذرد، بسیاری از مردم از رعایت شیوه نامه های بهداشتی امتناع می نمایند حالا مردم شناسان می گویند راهکار پیش آنهاست.

خبرنگاران راه کار مردم شناسی برای کنترل کرونا

همه گیری کرونا در هشت ماه گذشته تغییرات گسترده ای را دنیا ایجاد نموده است، ولی چالشی که این روزها توجه مسوولان و یا اساتید را درگیر نموده این است که چرا مردم جوامع مختلف از جمله ایران با آگاهی از خطرات و آسیب های ناشی از کرونا شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمی نمایند؟ و خود و خانواده شان را درگیر این بیماری سهمگین می نمایند.

امروز در ادامه برگزاری نشست های همایش ملی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی کرونا بر حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع فرهنگی خلاق و هنرهای سنتی، نشست وبیناری آنالیز کرونا از منظر مردم شناختی باحضور علیرضا قبادی (عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی) و اصغر ایزدی جیران (عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز) برگزار گردید.

علی رضا قبادی با بیان اینکه زندگی انسان دارای ابعاد گوناگون است، گفت: این ابعاد تحت تاثیر عناصر مختلفی قرار می گیرد و در زندگی متحول می گردد و این تحول در ساختار زندگی افراد خودنمایی می نماید.

وی با اشاره به شرایط زندگی پیش از دوره شیوع کرونا گفت: زندگی در حال روال عادی بود که طبیعت تصمیم گرفت مهره جدیدی به صحنه شطرنج زندگی وارد کند. حوزه زندگی خصوصی و عمومی انسان با شیوع کرونا زیر و رو شد، کرونا زندگی همه افراد را در ابعاد گوناگون تغییر داد و بسیاری از مسائل و فرهنگ ها دچار تغییر شد که احتیاجمند مطالعه و تحقیق است.

قبادی با بیان اینکه با شیوع کرونا سبک زندگی افراد تحت تاثیر نهاده شد، گفت: ما در این دوران شاهد نوآوری های زیادی بودیم و فرهنگ تغییرات زیادی کرد البته فرهنگ پدیده ثابتی نیست اما با شیوع کرونا سرعت تغییرات گسترش زیادی پیدا کرد و حتی شیوع زندگی آداب و رسوم و ازدواج نیز دچار تغییرات و دگرگونی هایی شد. خرید اینترنتی گسترش پیدا کرد و آموزش نیز ناخواسته دچار تغییرات شد.

وی با اشاره به مطالعاتی که بر روی این تغییرات صورت گرفته گفت: پنهان سازی بیماری یکی از اتفاقات این روزها در تهران و دیگر شهرهای کشور است که مطالعه مردم شناسی پزشکی باید بر روی آن انجام گیرد بسیاری از افراد پس از ابتلا بیماری آن را پنهان می نمایند تا بتوانند فعالیت های اقتصادی شان انجام دهند.

قبادی با اشاره به اینکه تغییرات و تحولات اتفاق افتاده احتیاج به تحلیل و مطالعات گسترده ای دارد گفت: مردم شناسی تحلیل موقعیت جدید افراد است و برای شناخت شرایط پیش آمده احتیاج به مردم شناسی وجود دارد مردم شناسی می تواند آنالیز کند باید برای ادامه راستا در شرایط کنونی چه کار کرد.

وی با اشاره به مصوبه جدید دولت مبنی بر مواجهه پلیس با افرادی که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمی نمایند، گفت: تهدید پلیس و نیروی انتظامی به تنهایی راهکار نیست برای این که بفهمیم چرا مردم شیوه نامه های بهداشتی را در هنگام وقوع همه گیری کرونا رعایت نمی نمایند باید کار مطالعاتی انجام گردد.

وی در ادامه اضافه نمود: مردم شناسی در شرایط بحران و شادی می تواند یاری زیادی به سیاست گذاران برای نظم بخشیدن به رفتار مردم بکند و دانش انسان شناسی برای مقابله با شیوع کرونا مفید است.

این استاد دانشگاه گفت: مردم هم اکنون از آسیب و مخاطرات بیماری کرونا اطلاعات دارند اما این اطلاعات در آنها نهادینه نشده است، برای همین است که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمی نمایند. میان فرهنگ و فرهنگ پذیرشدن تفاوت وجود دارد در این فرایند مردم شناسی می تواند یاری زیادی به فرهنگ پذیر شدن و فهم مردم از آسیب های ناشی از کرونا بکند.

برای فهم آسیب های کرونا احتیاج به مطالعات میدانی است

اصغر ایزدی جیران در ادامه این وبینار درباره نقش مردم شناسی گفت مردم شناسی به دنبال این است که جواب را کشف و بازنمایی کند.

وی در مورد واکنش مردم نسبت به شیوع کرونا گفت نمی توان مردم را یک کلیت فرض کرد و هیچ تفاوت در میان آنها قائل نشد.

ایزدی جیران با اشاره به مطالعات میدانی که در حاشیه شهرهای تبریز و کرمانشاه در دوران شیوع کرونا انجام داده است، گفت: میزان ترس و اضطرابی که در میان مردم متن جامعه وجود دارد با میزانی که در میانه جوامع حاشیه ای موجود است بسیار بیشتر است.

وی با اشاره به آسیب هایی که در جوامع حاشیه وجود دارد، گفت: پیش از این جوامع از بیماریها، معلولیت ها و آسیب های ناشی از اعتیاد رنج می بردند و حالا بیماری کرونا نیز به آن آسیب ها اضافه نموده شده است.

این استاد دانشگاه رفتارهای خودمراقبتی را در هنگام شیوع کرونا در این بخش از مردم حاشیه بسیار کم ارزیابی کرد و گفت: این موضوع از عوامل متعددی همچون نبود اطلاعات و هشدارها و خودمراقبتی نشات می گیرد. بسیاری از این افراد امکان اقتصادی مراجعه به پزشک و مراکز بهداشتی را ندارند.

به گفته ایزدی جیران، کرونا برای این بخش از جامعه نگرانی بنیادین نبود بلکه نگرانی بود که به نگرانی های پیشین اضافه شد.

وی با اشاره به کمپین در خانه بمانیم گفت: برای این بخش از جامعه شاید این موضوع مفهوم نداشت چون بسیاری از آنها اصلا خانه ای نداشتند و یا به دلیل شرایط سخت اقتصادی و احتیاج به فعالیت اقتصادی امکان ماندن در خانه را نداشتند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در شرایط کنونی و همه گیری بیماری کرونا مطالعات میدانی و انجام پژوهش اهمیت بیشتری پیدا کرد، گفت: آنچه مسجل است این است که آینده روشنی برای انتها این بیماری تعیین نیست اما هم اکنون برای فهم آسیب های ناشی از کرونا احتیاج به مطالعات میدانی وجود دارد و نباید این فعالیت ها متوقف گردد و قطعا باید متناسب با گزاره های این مطالعات سیاستگذاری انجام گردد تا نتایج مطلوب محقق گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 آبان 1399 بروزرسانی: 30 آبان 1399 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 99

به "خبرنگاران راه کار مردم شناسی برای کنترل کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران راه کار مردم شناسی برای کنترل کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید