خبرنگاران زمینه ساز حضور زنان در عرصه های مدیریتی باشیم

به گزارش دنیای ویدئو، تهران - خبرنگاران - رئیس جمعیت هلال احمر در آیین پاسداشت مقام زن، بر رویکرد مثبت این جمعیت به اعطای پست های مدیریتی به بانوان تاکید نمود و خواهان کوشش رئیس حوزه ریاست و مشاور امور بانوان هلال احمر برای شناسایی، معرفی و تقویت توانمندی بانوان هلال احمر شد.

خبرنگاران زمینه ساز حضور زنان در عرصه های مدیریتی باشیم

به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، دکتر کریم همتی در آیین پاسداشت مقام زن که به مناسبت میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و با حضور معصومه ابتکار برگزار گردید، با تبریک روز زن و روز مادر تاکید نمود: امروزه هلال احمر جزو معدود ارگان هایی است که وجه غالب خدمات آن، فعالیت های اجتماعی است. حوزه امداد و نجات هم بخشی از خدمات هلال احمر است که بیشتر به چشم مردم می آید و مردم، هلال احمر را با شاخصه حضور در حوادث و بحران ها می شناسند.

ورود بانوان به عرصه خدمات هلال احمر

وی در ادامه با اشاره به اینکه حوزه امداد و نجات هلال احمر، از قدیم الایام به عنوان حوزه کاری خشن و مردانه شناخته می شده، اضافه نمود: گذر زمان و حوادث و اتفاقاتی که در جامعه افتاده، باعث شد بانوان وارد صحنه شده و در فعالیت های اجتماعی هلال احمر که امروزه با ارائه این خدمات در جامعه شناخته می شود، فعالیت های چشمگیری داشته باشند.

همتی با آرزوی توفیق و موفقیت برای بانوان همراه با هلال احمر گفت: بعد از زلزله بم تا امروز، شاهد حضور چشمگیر همکاران خانم در عرصه های مختلف هلال احمر هستیم و در میان نجاتگران، داوطلبان و جوانان، بانوانی که در کنار هلال احمر حضور دارند، کم نیستند اما آنچه امروز به توجه بیشتری احتیاج دارد؛ حضور زنان در بخش های مدیریتی و حاکمیتی جامعه است.

وی در ادامه اضافه نمود: رئیس جمهوری امروز در سخنان خود اشاره نمود که در بخش های میانی مدیریت در سطح کشور حدود 25 درصد از بانوان حضور دارند. نسبت حضور زنان در پست های مدیریتی جمعیت هلال احمر از این میزان هم کمتر است که جا دارد این رقم افزایش پیدا کند.

رویکرد هلال احمر به حضور زنان در پست های مدیریتی مثبت است

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: از زمان ورود به هلال احمر سعی کردیم همچون رویکردی که در دانشگاه پیگیری می کردیم از حضور زنان در پست های مدیریتی استفاده بیشتری داشته باشیم که 54 نفر در این فاصله زمانی در پست های مدیریتی هلال احمر مشغول به خدمت شده اند.

همتی با اشاره به اینکه بخشی از معضل حضور کمرنگ زنان در جامعه به عدم تمایل بانوان به ارائه توانمندی خود بازمی شود، تاکید نمود: کار خوبی که می توان انجام داد، تقویت رویکرد حضور زنان است. بانوان در هلال احمر و در حوزه معاونین داوطلبان و جوانان به خوبی می توانند ایفای نقش نمایند. ما هم وظیفه داریم برای ارتقای مشارکت و توانمندی های بانوان کوشش کنیم و زمینه های لازم را فراهم کنیم.

2 میلیون عضو آماده به خدمت، همراه هلال احمرند

همتی اضافه نمود: این جمعیت حدود 8500 نیروی پرسنل رسمی، پیمانی، قراردادی و ... دارد و 2 میلیون نفر نیز اعضای هلال احمر هستند که آماده اند در حوادث و بحران ها در کنار این نهاد باشند. این داوطلبان از زلزله رودبار و منجیل، زلزله کرمانشاه و.... در کنار مردم حضور دارند اما حدود 600 تا 650 هزار نفر به شکل پررنگ و فعال تر هستند. بخش عمده ای از این افراد به خصوص در سیل و زلزله سال 96 بانوانی هستند که در کنار هلال احمر به مردم خدمت کردند.

مبنای خدمت هلال احمر؛ حضور در فعالیت های بشرمحبت آمیز است

وی در ادامه با بیان اینکه بیشترین فعالیت و مبنای خدمت هلال احمر، حضور چشمگیر در خدمات داوطلبانه و انسان محبت آمیز است، تاکید نمود: به رغم تمام خدمات و زحماتی که داوطلبان در کنار هلال احمر بر دوش داشته اند، امکان جذب آنها فراهم نبوده اما سال جاری حدود 800 نفر از نجاتگران هلال احمر جذب این مجموعه خواهند شد و نزذیک 1000 نفر از همین داوطلبان و امدادگران نیز تا خاتمه دولت جذب هلال احمر می شوند.

همتی گفت: حدود 50 تا 60 نفر از نجاتگرانی که جذب هلال احمر می شوند، بانوانی هستند که دارای درجه ایثار هستند و کوشش می کنیم در بخش هایی مشغول به خدمت شوند که منافاتی با شان و منزلت آنها نداشته باشد از جمله در مراکز ستادی و EOC استان ها و شهرستان ها.

وی با اشاره به اینکه 50 درصد نیروهای حاضر در صحنه و همراه با هلال احمر، بانوان هستند اما نسبت و بهره آنها در عرصه های مدیریتی کم است، ابراز امیدواری کرد که با حفظ شان و منزلت بانوان باعث ارتقاء توانمندی این عزیزان بوده و همکاران حوزه ریاست و مشاور امور بانوان هلال احمر در شناسایی بانوان توانمند هلال احمر و معرفی آنها کوشش بیشتری نمایند.

فعالیت برون مرزی هلال احمر در 14 کشور آفریقایی، آسیایی و عربی

رئیس جمعیت هلال احمر همچنین به تشریح مهمترین اقدامات و فعالیت های هلال احمر پرداخت و با اشاره به فعالیت سازمان ها و معاونت های زیرمجموعه این نهاد، گفت: حوزه برون مرزی هلال احمر در بخش بهداشت و درمان و امدادرسانی بین المللی فعال است و این جمعیت در 14 کشور، 15 مرکز درمانی دارد. مراکزی که فعالیت بعضی از آنها مایه افتخار و آبروی کشور است.

همتی اضافه نمود: اخیرا از مرکز درمانی هلال احمر ایران در کشور غنا بازدید کردم. این مرکز نزدیک 1000 بیمار در روز پذیرش دارد که باعث افتخار هلال احمر است و بیشتر مردم در غنا با خدمات هلال احمر آشنایی کامل دارند. این نشان می دهد هزینه های صورت گرفته برای ایجاد مراکز درمانی بین المللی، وجه مثبت و فرایند و رویه مناسبی داشته است.

وی ادامه داد: در حوزه داخلی و در بخش درمان نیز بیمارستان فوق تخصصی نورافشار و مجتمع درمانی هلال در تهرنپارس فعال است. همچنین هولدینگ هلال احمر؛ تدارکات پزشکی، شرکت های سها و ... تنها حوزه ای در کشور است که در بخش فراوری عرضه و بازاریابی فعالیت دارد.

24 بالگرد امدادی، آماده ارائه خدمات در حوادث و بحران های احتمالی

رئیس جمعیت هلال احمر به سابقه خدمات امداد هوایی هلال احمر نیز اشاره نمود و گفت: بخش امداد هوایی هلال احمر بعد از زلزله بم مورد توجه بیشتری نهاده شد. ما در زمان زلزله بم تنها 2 بالگرد در اختیار داشتیم اما در حال حاضر 24 بالگرد برای ارائه خدمات امدادی در حوادث و بحران ها آماده هستند.

همتی با بیان اینکه شعب و دفاتر هلال احمر به شکل مویرگی در سراسر کشور وجود دارد، تاکید نمود: ما باید در حوزه تاب آوری و آموزش های همگانی در جامعه کوشش بیشتری داشته باشیم. در حال حاضر با دستور رئیس جمهوری، پیگیر راه اندازی 38 هزار خانه هلال هستیم و تا خاتمه دولت این خانه ها از 4 هزار به 5 هزار می رسد. براساس دستورالعمل فعالیت این خانه های هلال، اهالی روستاها را در بحث آموزش، ساماندهی و توانمند نموده و یک دپوی مختصر از اقلام امدادی در اختیار این خانه ها قرار می دهیم تا در حوادث و بحران ها به عنوان تیم های ارزیاب و اولین تیم های امدادی در کنار مردم باشند. این اقدام، نقطه قوتی است که بدون استرس و با ارائه آموزش های لازم، با حوادث و بحران ها روبرو شویم.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 اسفند 1399 بروزرسانی: 12 اسفند 1399 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 300

به "خبرنگاران زمینه ساز حضور زنان در عرصه های مدیریتی باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران زمینه ساز حضور زنان در عرصه های مدیریتی باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید