درمانهای خانگی کم خونی

به گزارش دنیای ویدئو، این مقاله دسته ای از درمانها و یا راه کارهای خانگی را برای کم خونی معرفی می نماید که مفید بوده و پیروی از آنها هم ساده می باشد. آنها را مرور کرده و خون خود را سالمتر سازید!

درمانهای خانگی کم خونی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

این مقاله دسته ای از درمانها و یا راه کارهای خانگی را برای کم خونی معرفی می کند که مفید بوده و پیروی از آنها هم ساده می باشد. آنها را مرور کرده و خون خود را سالمتر سازید!

آنمی یا کم خونی عارضه ای است که به دلیل کاهش سطح سلولهای قرمز خون در بدن رخ می دهد. هنگامی که این شرایط رخ می دهد، محتوای هموگلوبین پایین رفته که به نوبه خود عرضه اکسیژن به ریه ها و از آنجا به تمام بدن را کاهش می دهد. لازم به گفتن نیست که این عارضه صرف نظر از اینکه یک اختلال متداول است، نسبتاً جدی بوده و لازم است که بزودی درمان شود. خوشبختانه، درمانهای خانگی زیادی برای کم خونی وجود دارد که به برخی از آنها در این مقاله اشاره شده است. این درمانها به شما در مبارزه با این اختلال و علائم آن کمک می نمایند.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

راه کارهای رژیم غذایی جهت رفع کم خونی

رژیم غذایی یک فرد کم خون هنگامی که نیاز به مبارزه با این اختلال است، از بیشترین اهمیت برخوردار است. برخی از بهترین درمانهای خانگی جهت رفع کم خونی را تهیه دیده ایم که به راحتی می توانید جهت کمک به افزایش توان سلولهای قرمز خون خود آنها را بکار بندید.

ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 یکی از علل اصلی کم خونی است. از اینرو، وارد نمودن ویتامین B12 به جریان خون یکی از بهترین درمانهای کم خونی به تعداد میرود. شما بایستی مصرف گوشت حیوانی خصوصاً گوشت جگر و قلوه را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. در صورتی که گوشت مصرف نمی کنید، می توانید مکملهای ویتامین B12 را استفاده نمایید.

سبزیجات

دیگر ماده غذایی که وارد رژیم غذایی خود کرده و به افزایش محتوای آهن در خون تان کمک می کند و به نوبه خود تولید سلولهای قرمز خون را افزایش می دهد، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کاهو، شنبلیله و غیره را شامل می شود. آنها را به غذای خود افزوده و یا به صورت خام به انتخاب و سلیقه خود مصرف کنید!

گیاهان دارویی یا ادویه ای

گیاهان دارویی و ادویه ای را نمی توان به هنگام تلاش در مقابله با جریان خون ضعیف، به کناری گذاشت. مصرف یک قاشق چایخوری ریشه ترشک (yellow dock root) سه مرتبه در روز و یا یک قاشق چایخوری عصاره برگ قاصدک (dandelion) سه مرتبه در روز، محتوای هموگلوبین در خون شما را افزایش می دهد.

میوه، آجیل و سبزیجات

تعداد فراوانی از میوه، آجیل یا مغزهای گیاهی و سبزیجات وجود داشته که نه تنها به افزایش محتوای آهن در خون شما کمک می نمایند، بلکه به تأمین مواد مغذی به بدن هم کمک می نمایند. برخی مواد غذایی سرشار از آهن، سیب، کدو اسکواش، چغندر، بادام، خرما، دانه کنجد، هویج، تربچه، کرفس، انگور سیاه، آلو، توت فرنگی و غیره را شامل می شود.

خودداری از مصرف

همواره در کنار بایدها، فهرستی از نبایدها هم وجود داشته که بایستی رعایت شوند. در خصوص کم خونی، شما بایستی تا آنجا که می توانید از مصرف چای، قهوه، و یا هر نوع کافئین خودداری کنید. این مواد غذایی مانع از جذب آهن شده و از اینرو از ایجاد سلولهای قرمز نو خون جلوگیری می نمایند.

سایر درمانهای خانگی

در این بخش برخی از کارهایی که می توانید انجام داده به منظور کامل ساختن مصرف رژیم غذایی دقیق و سختگیرانه ای که ممکن است پزشک شما تجویز کرده باشد را مورد بحث قرار می دهیم. این کارها کاملاً ساده بوده و به راحتی می توان آنها را به طور روزانه انجام داد.

ظروف آهنی

چنانچه مقدور است، سعی کرده در ظروف آهنی آشپزی کنید، از ملاقه و ماهیتابه آهنی استفاده کنید. باور داشته باشید و یا خیر این کار به افزایش سطح آهن در غذای شما کمک کرده و به نوبه خود آهن موجود در خون شما هم افزایش می یابد.

گرفتن دو دوش آب سرد

این کار را قطعاً می توانید انجام دهید. مشاهده شده است که گرفتن دوش آب سرد، دو مرتبه در روز به افزایش جریان خون کمک کرده و در نتیجه تشکیل سلولهای نوتر خونی افزایش می یابد. بنابراین روزانه دو مرتبه دوش آب سرد بگیرید.

حمام آفتاب

هر از چند گاهی، خود را با حمام آفتاب پرطراوت و جوان سازید. این کار نه تنها رنگ برنزه ای زیبایی به شما می بخشد، بلکه به تسریع تشکیل سلولهای قرمز نو خونی در بدن تان هم کمک می کند.

حمام نمک اپسوم

کار دیگری که می توانید با انجام آن به سرعت بخشیدن به تولید سلولهای قرمز خونی در بدن خود کمک کنید، حمام با نمک اپسوم در آب وان است. این کار را یک مرتبه در هفته انجام داده و به مدت حدود 10 دقیقه در وان دراز بکشید.

ورزش و ماساژ

همچنین می توانید به برخی ورزشهای ساده مانند پیاده روی و ورزشهای هوازی همراه با ماساژ مرتب بدن جهت تحریک بدن به تولید بیشتر سلولهای قرمز خون بپردازید.

این درمانهای خانگی جهت رفع کم خونی چنانچه در پی انجام کاری در کنار خوردن صحیح برای شرایط خود باشید، قطعاً سهل الوصول می باشند. به خاطر داشته باشید که موارد نامبرده کارهای تکمیلی بوده که می توانید آنها را انجام دهید. بر روی رژیم غذایی خود تمرکز کرده و پیش از اتخاذ هرگونه خود درمانی پیشنهادات و توصیه های پزشک خود را به طور دقیق پیروی کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 665

به "درمانهای خانگی کم خونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمانهای خانگی کم خونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید