دو برابر شدن برد خودروهای الکتریکی با استفاده از نوع خاصی از باتری جامد

به گزارش دنیای ویدئو، خودروهای مجهز به باتری های لیتیوم فلزی تا 80 درصد برد بالاتری نسبت به محصولات با باتری لیتیوم یونی دارند.

دو برابر شدن برد خودروهای الکتریکی با استفاده از نوع خاصی از باتری جامد

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیجیاتو، محبوبیت خودروهای الکتریکی روزبه روز در حال افزایش است و این محصولات در آینده نقش مهمی در صنعت خودرو خواهند داشت. یکی از مهم ترین بخش های این ماشین ها، باتری است که باعث افزایش قدرت، سرعت شارژ بالاتر و برد بیشتر می گردد. حالا یک شرکت با باتری حالت جامد جدید خود می تواند تغییرات شگرفی در دنیای خودروهای برقی ایجاد کند.

شرکت QuantomScape که مورد حمایت فولکس واگن و بیل گیتس است، به تازگی در یک کنفرانس از پیشرفت بزرگی در کوشش های 10 ساله خود برای فراوری باتری حالت جامد خبر داده است.

باتری های لیتیومی یونی کنونی حاوی مایع به عنوان الکترولیت هستند که به یون های لیتیوم اجازه می دهد میان کاتد مثبت و آند منفی حرکت کند. این فرایند موجب فراوری انرژی می گردد و بخش اصلی باتری های گوشی های هوشمند و لپ تاپ ها هستند. در حالی که شاید مشکل چندانی با این فرایند در محصولات الکترونیک نداشته باشیم، موضوع در دنیای خودروهای برقی متفاوت است و تغییر آن اهمیت بالاتری دارد.

باتری های لیتیوم یونی در دنیای خودروها با چندین مشکل دست و پنجه نرم می نمایند. این باتری ها به مدت زمان زیادی برای شارژ شدن احتیاج دارند و حاوی مواد قابل اشتعالی هستند که در تصادفات می توانند شعله ور شوند و همچنین در دمای بسیار پایین یخ می زنند.

برای غلبه بر این مسائل، محققان در سال های اخیر مواد برتر مختلفی مانند پلیمرها و سرامیک ها را آزمایش نموده اند. QuantumScape برای این مشکل یک راه حل پیدا نموده که آن باتری لیتیوم فلزی است.

در این باتری یک جدانماینده سرامیکی خشک جای الکترولیت مایع را می گیرد و امکان انتقال کارآمدتر انرژی را فراهم می نماید. این باتری کاملا حالت جامد نیست و در آن از یک ژل استفاده می گردد، اما مسائل الکترولیت مایع را ندارد. این باتری می تواند بدون یخ زدن در آب و هوای سرد کار کند و رشد دندریت های الکترولیت که کارایی باتری های لیتیوم یونی را کاهش می دهد، سرکوب می نماید.

نتایج تست ها شگفت انگیز هستند. خودروهای مجهز به باتری های لیتیوم فلزی تا 80 درصد برد بالاتری نسبت به محصولات با باتری لیتیوم یونی دارند. آن ها پس از 800 چرخه شارژ، بیش از 80 درصد ظرفیت خود را حفظ می نمایند که بسیار بهتر از باتری های کنونی است. مالکان خودروهای برقی پیش از احتیاج به تعویض باتری ها می توانند تا صدها هزار کیلومتر با باتری های جدید رانندگی نمایند.

علاوه بر برد فوق العاده بالاتر، 80 درصد ظرفیت آن ها هم در مدت زمان 15 دقیقه شارژ می گردد. با وجود چنین دستاوردی، QuantumScape باید با چندین رقیب مانند CATL، ال جی، سامسونگ، پاناسونیک و تسلا رقابت کند. تویوتا قصد داشت که در المپیک توکیو 2020 از یک باتری حالت جامد رونمایی کند که به علت شیوع کرونا برنامه ها تغییر کرد.

QuantumScape اطلاعاتی درباره جنس الکترولیت باتری خود منتشر ننموده، اما بعضی از متخصصان بر این باورند که در آن از یک اکسید به نام LLZO استفاده شده که احتمالا نقش مهمی در باتری های حالت جامد خواهد داشت.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 2 بهمن 1399 بروزرسانی: 2 بهمن 1399 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 220

به "دو برابر شدن برد خودروهای الکتریکی با استفاده از نوع خاصی از باتری جامد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو برابر شدن برد خودروهای الکتریکی با استفاده از نوع خاصی از باتری جامد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید