روزنامه 8 صبح افغانستان: کابل در پی استفاده تبلیغاتی از سفر غنی به آمریکاست

به گزارش دنیای ویدئو، روزنامه 8 صبح نوشت: در حالی که شرایط امنیتی افغانستان روز به روز رو به وخامت است، دولت افغانستان در پی استفاده تبلیغاتی از سفر اشرف غنی به آمریکاست.

روزنامه 8 صبح افغانستان: کابل در پی استفاده تبلیغاتی از سفر غنی به آمریکاست

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرنگاران، روزنامه 8 صبح افغانستان در سرمقاله امروز خود با اشاره به سفر هفته گذشته اشرف غنی به آمریکا نوشت: یک هفته است که تمام دستگاه ها و عوامل اطلاع رسانی دولت سرگرم خبررسانی درباره سفر رییس جمهور غنی به آمریکا هستند. تا به امروز دو بار تنها در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت در رابطه با دستاوردهای این سفر کنفرانس مطبوعاتی برگزار شده است. دواخان مینه پال و وحید عمر، هرکدام به ترتیب در ششم و هشتم سرطان در این مرکز درباره سفر غنی به آمریکا صحبت نموده اند. غنی، عبدالله و صالح هم از هیچ فرصتی در تبلیغ این سفر دریغ ننموده اند.

این روزنامه در ادامه اضافه نمود: رییس جمهور غنی پس از انتها ملاقات او و عبدالله با جو بایدن، در واشنگتن کنفرانس مطبوعاتی گذاشت و به رسانه های بین المللی درباره دستاوردهای سفرش گزارش داد. این کنفرانس مطبوعاتی به وسیله تمام عوامل و دستگاه های اطلاع رسانی دولت هم رسانی شد. از تلویزیون ملی گرفته تا دفتر ریاست جمهوری، مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت، دفتر شورای امنیت ملی، وزارت امور خارجه و تمام پایگاه های اطلاع رسانی و شبکه های اجتماعی وابسته به این نهادها، در کارزار هم رسانی این کنفرانس مطبوعاتی دخیل بودند.

این روزنامه در ادامه نوشت: صالح پس از بازگشت از سفر دو روزه هیأت افغانستان به واشنگتن، هم به وسیله حساب کاربری خود در فیس بوک، جزئیات این سفر را منتشر کرد. عبدالله هم در هفتم سرطان در قصر سپیدار کنفرانس خبری برگزار کرد و درباره دستاوردهای سفر هیأت افغانستان به آمریکا گزارش داد. در کنار آن، عبدالله، محب و اتمر، هرکدام با رسانه ها در واشنگتن درباره این سفر گفت وگو نموده بودند. گفته می گردد که غنی هم تصمیم دارد درباره دستاوردهای این سفر در یک کنفرانس خبری ظاهر گردد و بعلاوه ملاقاتی را در این باره با سیاسیون کشور در ارگ تدارک بدهد. او تا به امروز نتایج این سفرش را در نشست کابینه و به وسیله ویدیو کنفرانس به والی ها گزارش نموده است.

روزنامه 8 صبح بعلاوه اظهار داشت: بازی دولت با اطلاعات مرتبط با این سفر برای یک هفته است که رسانه ها و افکار عمومی را با خود درگیر نموده است. این در حالی است که تمام دستاوردهای این سفر از سه سطر فراتر نمی رود: آمریکا نیروهایش را مطابق جدول زمانی از قبل اعلام شده خارج می نماید، این کشور به ادامه همکاری سیاسی، اقتصادی، نظامی و بشری به افغانستان متعهد است و آمریکا قرار است در بخش امنیتی به ارزش 3.3 میلیارد دلار به افغانستان یاری اقتصادی کند. عوامل و دستگاه های اطلاع رسانی دولت آن قدر این اطلاعات را به تکرار بازتاب داده اند که دیگر هیچ پرسشی درباره آن باقی نمانده است.

این روزنامه توضیح داد: قابل درک است که دستگاه دولت در پی استفاده تبلیغاتی از این سفر است. در جریان یک هفته آن قدر این سفر عظیم نمایی شده است که دیگر جایی برای عظیم نمایی ندارد. اگر قرار باشد برای عظیم نمایی آن باز هم اصرار گردد، ممکن است این سفر تصغیر گردد و نتیجه معکوس بدهد. این در حالی است که سفر هیأت افغانستان به آمریکا حواشی بسیاری داشته است. از این حواشی هیچ کسی نگفته است و قرار هم نیست چیزی گفته گردد.

روزنامه 8 صبح در ادامه نوشت: عوامل و دستگاه های اطلاع رسانی دولت نباید کوشش نمایند که اطلاعات سوخته را بارها وارد فکر مردم نمایند. مردم تشنه اطلاعات تازه هستند. در حالی که عوامل و دستگاه های اطلاع رسانی دولت سرگرم تکرار اطلاعات سوخته بودند، جنگ وارد دروازه های شهر غزنی شده بود. چند شهرستان این ولایت در یک شب سقوط نموده بود. مردم می خواستند بدانند که دولت با این پیش روی طالبان چه کار می نماید. عوامل موظف اطلاع رسانی اما در سکوت فرو رفته بودند.

این روزنامه اضافه نمود: هشت هزار خانواده در پی جنگ تنها در بغلان آواره شده اند. تعداد آوارگان جنگ در دو ماه گذشته در سراسر افغانستان روشن نیست. نهادهای مسوول، اطلاع دقیق از رقم آوارگان ندارند. برنامه امدادرسانی به آن ها روشن نیست. برای رسیدگی به مسائل آوارگان جنگی در شرایط اضطراری تر هیچ برنامه ای تدوین نشده است. آنگاه تمام عوامل و دستگاه های اطلاع رسانی دولت، از سفری که روزها از انجام آن گذشته است، یک تفریح تهوع آور ساخته اند.

روزنامه 8 صبح در ادامه تاکید نمود: اگر ادارات دولتی متعهد به اطلاع رسانی هستند، باید به نامه های خبرنگاران برای درخواست اطلاعات به موقع پاسخ بدهند. بارها خبرنگاران به علت امتناع ادارات از همکاری با رسانه ها، از انجام تحقیقات درباره پرونده های عظیم فساد منصرف شده اند. وظیفه عوامل و دستگاه های اطلاع رسانی دولت، تنها تبلیغات و رجزخوانی نیست. آن ها باید درباره تمام رویدادها -چه خوب و چه بد- و یا رویدادهایی در دست وقوع، به موقع به مردم اطلاع رسانی نمایند.

این روزنامه در انتها نوشت: دولت در کنار آن که حق دارد دستاوردهایش را به رخ مردم بکشد، وظیفه دارد تا به پرسش ها و نگرانی های مردم هم به موقع پاسخ بدهد. در شرایط فعلی که کرونا و جنگ، هر دو از مردم قربانی می گیرند، مردم احتیاج به آگاهی سریع نسبت به هر برنامه و اتفاق تازه و یا اتفاق احتاقتصادی دارند. این اطلاعات به آن ها یاری می نماید که بدون تقبل کم ترین خطر و هزینه ای نسبت خود با حوادثی در دست وقوع یا برنامه ای در دست اجرا را مشخص نمایند. این نادرست است که پس از سرازیر شدن سیلاب به مردم هشدار داده گردد که آماده باشند تا دامن شان تر نگردد. از این رو، توقع می رود که عوامل و دستگاه های اطلاع رسانی دولت به جای پمپاژ اطلاعات سوخته به جامعه، از سناریوها، حوادث و پیش آمدهایی گزارش دهند که شدیداً با زندگی روزانه و سرنوشت آینده مردم مرتبط است.

ر

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 552

به "روزنامه 8 صبح افغانستان: کابل در پی استفاده تبلیغاتی از سفر غنی به آمریکاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزنامه 8 صبح افغانستان: کابل در پی استفاده تبلیغاتی از سفر غنی به آمریکاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید