لزوم ارتقاء ماسک در همه گیری امیکرون، از ماسک پارچه ای استفاده نکنید

به گزارش دنیای ویدئو، یکی از عوامل ایجاد تغییر در توصیه های استفاده از ماسک، درک بهتر کووید 19 و نحوه انتشار آن است که اجرای همه آنها می تواند به اندازه قابل توجهی به کنترل پاندمی یاری کند.

لزوم ارتقاء ماسک در همه گیری امیکرون، از ماسک پارچه ای استفاده نکنید

گروه علم و پیشرفت خبرنگاران؛کاربرد ماسک برای کاهش انتقال میکروب ها در بعضی کشورها سابقه ای طولانی دارد؛ اما بسیاری از خانواده ها سال 2020 (1398-1399) را به عنوان اولین سالی که ماسک زدند، بیاد خواهند داشت. استفاده از ماسک صورت صرف نظر از هر سناریویی که به چه صورت استفاده می گردد، برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا بهتر از فاصله گذاری اجتماعی عمل می نماید؛ استفاده از ماسک تقریباً در همه کشور های دنیا در مقطعی از همه گیری اجباری شد، اما به علت شواهد ضد و نقیض هنوز در خصوص اثربخشی آن ها صحبت نمی گردد. در این گزارش به ضرورت استفاده از ماسک و جزئیات آن در همه گیری امیکرون می پردازیم:

لزوم استفاده درست از ماسک صورت

دولت انگلیس، سازمان دنیای بهداشت (WHO) و مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها (CDC) در ایالات متحده همگی در طول همه گیری موضع خود را در خصوص ماسک زدن تغییر داده اند؛ این رهنمودهای متغیر ممکن است همان قدر که مفیدند، سردرگم نماینده هم به نظر برسند. در شروع همه گیری در فوریه 2020، بهداشت همگانی انگلیس مردم را به ماسک زدن تشویق نکرد. جیک دانینگ، رئیس بیماری های نوظهور و بیماری های مشترک میان انسان و دام (بیماری های عفونی که بین انسان و حیوانات منتشر می گردد) در پی اچ ای (PHE) به ایندیپندنت گفت که در بین کسانی که در مکان های عمومی ماسک می زنند، شواهد اندکی دال بر فایده گسترده آن وجود دارد. وی شرح داد که دلایل متعددی وجود دارد که چرا آنها بی تاثیرند: ماسک های صورت باید به درستی استفاده شوند، به طور مرتب عوض شوند، به درستی برداشته شوند، به طور ایمن دور انداخته شوند و در ترکیب با رفتار بهداشت عمومی درست استفاده شوند تا موثر باشند.

کاهش موارد ابتلا به آنفلوآنزا در پی رعایت پروتکل بهداشتی

بی تردید موارد ابتلا به آنفلوآنزا در امسال بسیار کم بوده است. داده های ماه فوریه بهداشت و درمان عمومی انگلستان (بخشی از بریتانیا) نشان می دهد که حتی یک مورد ابتلا به آنفلوآنزا در هفت هفته پیش از آن گزارش نشده بود. این گزارش موید گزارش دیگری از کالج سلطنتی پزشکان عمومی در ماه اوت 2020 است که می گوید اندازه ابتلا به آنفلوآنزا در میانگین فصلی پنج سال در پایین ترین سطح بوده است. ونسا سالیبا، رئیس نظام درمان عمومی انگلیس، می گوید علت آن افت روشن است: کاهش موارد ابتلا به آنفلوآنزا احتمالا به علت تغییر رفتار ما از جمله حفظ فاصله اجتماعی، پوشیدن ماسک صورت و شستن دست ها و نیز کاهش سفرهای بین المللی بوده است.

ضرورت ارتقای ماسک صورت در شیوع سویه تازه

کارشناسان هشدار می دهند، در زمان شیوع سویه امیکرون و با توجه به قابلیت انتشار گسترده این سویه تازه، ضروری است افراد ماسک صورت خود را ارتقا دهند و از گزینه های بهتر و باکیفیت استفاده نمایند؛ به ویژه اگر هنوز افرادی هستند که از ماسک پارچه ای استفاده می نمایند. لیانا ون، تحلیلگر پزشکی سی ان ان، پزشک اورژانس و استاد مدعو سیاست گذاری و مدیریت سلامت در دانشکده موسسه میلکن دانشگاه جورج واشنگتن، می گوید: ماسک های پارچه ای در زمان همه گیری سویه امیکرون گزینه مناسبی نیستند. وی در یک مصاحبه تلفنی جداگانه اضافه نمود: این چیزی است که دانشمندان و مقامات بهداشت عمومی ماه ها، ماه هاست که درباهر آن صحبت می نمایند؛ شهروندان باید حداقل ماسک جراحی سه لایه بپوشند.

این محقق اضافه نمود، در حالت ایده آل، افراد باید در مکان های شلوغ از ماسک KN95 یا N95 استفاده نمایند؛ این ماسک ها با داشتن تناسب بهتر و مواد خاصی مانند الیاف پلی پروپیلن که به عنوان موانع مکانیکی و الکترواستاتیکی عمل می نمایند، بهتر ازمابقی ماسک ها از ورود ذرات ریز به بینی یا دهان جلوگیری می نمایند و برای عملکرد صحیح باید به خوبی در روی صورت قرار بگیرند.

در طول چند ماه اول همه گیری، کارشناسان بهداشت عموم مردم را از خرید ماسک های N95 منصرف کردند، زیرا متخصصان پزشکی با کمبود تجهیزات حفاظت شخصی روبرو بودند؛ اما در حال حاضر ماه های زیادی از زمانی که عرضه N95 با مشکل روبرو شده است، می گذرد. با این حال، تازهترین هدایت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده در خصوص انتخاب، استفاده صحیح، تمیز کردن و نگهداری ماسک های صورت به افراد توصیه می نماید از ماسک های N95 خودداری نمایند و در عوض ماسک هایی را با دو یا چند لایه پارچه قابل شستشو و تنفس انتخاب نمایند که لیانا ون، آن را بسیار اشتباه می داند.

تغییر راهنمای استفاده از ماسک در پی درک بهتر انتشار کووید 19

ارین بروماژ، دانشیار زیست شناسی در دانشگاه دارتموث ماساچوست می گوید: یکی دیگر از عوامل ایجاد تغییر در توصیه های استفاده از ماسک، درک بهتر کووید 19 و نحوه انتشار آن است. ماسک های پارچه ای که قبلاً در همه گیری تشویق می شد، می توانند قطرات بزرگ را فیلتر نمایند، در حالی که ماسک های موثرتر، مانند N95، می توانند هم قطرات بزرگ و هم ذرات معلق در هوا یا ذرات کوچک تر را که به طور بالقوه مملو از ویروس معلق در هوا هستند، در صورت وجود افراد آلوده فیلتر نمایند. پوشش صورت پارچه ای بعلاوه دارای 75 درصد نشتی به داخل و خارج است که مقامات بهداشتی آمریکا این نشت را به ترتیب به عنوان درصد ذرات وارد شده به صورت و درصد ذرات بازدم شده به وسیله منبعی که از صورت خارج می گردد تعریف می نمایند. طبق بیانیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده آمریکا، ماسک های N95 درصورت استفاده درست، مناسب و شرایطی که مورد تایید موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی ایالات متحده باشند، می توانند تا 95 درصد از ذرات موجود در هوا را فیلتر نمایند. ماسک های جراحی یا یکبار مصرف نیز حدود 5 تا 10 درصد کمتر از ماسک های تنفسی N95 مؤثر هستند.

کاهش قابل توجه اندازه انتقال ویروس با استفاده از ماسک

محققان در مطالعه اخیر خود دریافتند، پوشیدن یک پوشش می تواند خطر ابتلا به این بیماری را تا 225 برابر کاهش دهد، در حالی که بسیاری صرفاً به قانون رعایت سه متر فاصله تکیه می نمایند. این مطالعه نشان داد در صورت تکیه بر قانون رعایت فاصله سه متری، 90 درصد احتمال ابتلا به کووید وجود دارد. اگر هر دو نفر از ماسک های درجه پزشکی FFP 2 استفاده نمایند، خطر انتقال فقط 0.4 درصد است. کارشناسانی که این مطالعه را انجام دادند تاکید کردند، یافته های آن ها فاصله گذاری اجتماعی را کم اهمیت می نماید.آخرین تحقیق، به وسیله تیمی از متخصصان آلمانی و آمریکایی، تازهترین تحقیقی است که به این نتیجه رسیده، پوشیدن پوشش صورت محافظت بسیار بالایی را ارائه می دهد.اگر افراد به مدت 5 دقیقه روبروی فرد آلوده بایستند و هیچ کدام از آن ها ماسک نزنند، حتی با فاصله 3 متری، 90 درصد احتمال ابتلا به کووید وجود دارد. این آنالیز پس از یک مطالعه بزرگ انجام شد که نشان داد استفاده گسترده از ماسک می تواند نرخ عفونت را تا 50 درصد کاهش دهد، یعنی دو برابر اندازه فاصله گذاری صرفاً اجتماعی.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 26 فروردین 1401 بروزرسانی: 26 فروردین 1401 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 841

به "لزوم ارتقاء ماسک در همه گیری امیکرون، از ماسک پارچه ای استفاده نکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم ارتقاء ماسک در همه گیری امیکرون، از ماسک پارچه ای استفاده نکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید