تور قطر: سفر رئیسی به قطر، گامی دیگر در راستای پیشبرد سیاست همسایگی

به گزارش دنیای ویدئو، خبرنگاران، گروه بین الملل: روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز گزارش امروز خود را به اهمیت سیاست تعامل با همسایگان در دولت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، اختصاص داد.

تور قطر: سفر رئیسی به قطر، گامی دیگر در راستای پیشبرد سیاست همسایگی

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

این روزنامه با اشاره به سفر دو روزه رئیسی به قطر با هدف مشارکت در ششمین نشست کشورهای صادر نماینده گاز، نوشت: این سفر در عین حال سیاست همسایگی را که دولت سیزدهم در راستای تقویت روابط ایران با همسایگان متعدد دنبال می نماید، برجسته کرد.

ایران یکی از معدود کشورهایی است که 15 همسایه دارد که از این میان، با هفت کشور مرز زمینی مشترک و با بقیه آنها مرز آبی دارد.

وقتی سید ابراهیم رئیسی در آگوست سال میلادی گذشته، دولت را به دست گرفت، رابطه ایران با اغلب همسایگان یا به لحاظ سیاسی پرتنش بود و یا اینکه پویایی مالی نداشت و این مسئله ای بود که باید تغییر می کرد. به این ترتیب، رئیس جمهور نو ایران و تیم سیاست خارجی اش با تصویر واضحی از آنچه در این حوزه می خواستند، قدرت را در اختیار گرفتند: سیاست همسایگی.

هدف از این سیاست نو این بود که تا جایی که امکان دارد، روابط مالی با همسایگان ارتقا پیدا کند و همین سیاست است که در اغلب سفرهای خارجی رئیسی و حسین امیرعبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی وی، اصلی مشخص نماینده تلقی می گردد.

تا این لحظه، کارنامه سیاست خارجی رئیسی و امیر عبداللهیان درخشان بوده است. نخستین دستاورد در سپتامبر سال میلادی گذشته و طی اولین سفر خارجی رئیسی به تاجیکستان حاصل شد که پذیرش عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای بود.

سید ابراهیم رئیسی نیز عضویت در این سازمان را موفقیتی دیپلماتیک ارزیابی نموده بود که در ادامه سیاست همسایگی حاصل شد.

وی از سفر به قطر نیز ارزیابی مشابهی داشت و گفت که دولتش انرژی و کوشش زیادی را صرف توسعه روابط با همسایگان نموده است. رئیسی بعلاوه گفت تقویت رابطه با همسایگان در مرکز برنامه توسعه سیاست خارجی وی واقع شده است و از زمان شروع به کار دولتش حجم مبادلات تجاری با بعضی همسایگان سه برابر شده حال آنکه در گذشته به این ظرفیت ها توجه اندکی می شد.

رئیسی در دیداری که با ایرانیان ساکن قطر داشت، بر هدف اصلی پیروی از سیاست همسایگی مبنی بر افزایش حجم صادرات تاکید نمود و گفت: در صحبت هایی که با امیر قطر و نخست وزیر این کشور داشتم، عزم جدی برای برای توسعه روابط تجاری و مالی وجود داشت. بنابراین، ایرانیانی که در قطر زندگی می نمایند، می توانند نقش بسیار مؤثری در تحقق این هدف ایفا نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 اسفند 1400 بروزرسانی: 14 اسفند 1400 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 807

به "تور قطر: سفر رئیسی به قطر، گامی دیگر در راستای پیشبرد سیاست همسایگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور قطر: سفر رئیسی به قطر، گامی دیگر در راستای پیشبرد سیاست همسایگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید