ششمین آزمایش نمونه اولیه فضاپیمای استارشیپ با موفقیت انجام شد

به گزارش دنیای ویدئو، شرکت اسپیس ایکس پیروز شد ششمین آزمایش نمونه اولیه فضاپیمای استارشیپ (Starship) را نیز با پیروزیت انجام دهد و گام خود را در جهت ساخت فضاپیمایی به سوی مریخ استوارتر کند.

ششمین آزمایش نمونه اولیه فضاپیمای استارشیپ با موفقیت انجام شد

این آزمایش که با نام Starship SN6 شناخته می گردد در تأسیسات اسپیس ایکس واقع در بوکا چیکا که در نزدیکی تگزاس جنوبی قرار گرفته است، انجام شد و طی آن نمونه آزمایشی فضاپیمای استارشیپ توانست 150 متر از زمین فاصله بگیرد و با پیروزیت فرود بیاید.

این دومین بار بود که استارشیپ در ابعاد واقعی آزمایش می شد. پرتاب این موشک که از فولاد ضد زنگ ساخته شده است، ساعت 13:48 منطقه زمانی شرقی (22:18 به وقت تهران) صورت گرفت. پیش از این هم نمونه SN5 با پیروزیت آزمایش شده بود.

این پیروزیت کم تر از 20 روز پس از آزمایش قبلی انجام می گردد. این در حالی است که چهارمین آزمایش استارشیپ سال پیش اجرا شده بود. همچنین شماری از نمونه های آزمایش شده در هنگام تنظیم فشار و یا آزمایش احتراق موتور، با شکست روبرو شده بودند.

SN6 از موتور قدرتمند رپتور (Raptor) بهره می برد که نسل آینده موتورهای اسپیس ایکس به شمار می رود. طبق اعلام ایلان ماسک، موشک نهایی استارشیپ 6 موتور رپتور خواهد داشت که بر روی این موشک 50 متری نصب می گردد.

این پرتاب های کوتاه به اسپیس ایکس یاری می نماید تا داده های مربوط به عملکرد موتور رپتور و نمونه استارشیپ با ابعاد کامل را بسنجد. داده های این آزمایش ها برای اجرای گام های بعدی از جمله پرواز بسیار بالاتر و در ارتفاع زیر مداری، لازم است.

در نهایت قرار است استارشیپ با یاری موشک غول پیکر سوپرهوی (Super Heavy) که 31 موتور رپتور دارد برای پرتاب به سوی ماه و مریخ آماده گردد.

هر دو موشک استارشیپ و سوپرهوی مانند دیگر موشک های اسپیس ایکس، قابل استفاده مجدد است تا بتواند هزینه های پرواز را به طور بالقوه کاهش دهد و مأموریت های سرنشین دار به ماه، مریخ و دیگر مقاصد را از نظر مالی ممکن کند. فضاپیمایی که در هر بار پرتاب، قادر است بیش از 150 تن محموله یا 100 نفر را به فضا بفرستد.

آزمایش امروز تنها چند ساعت پس از پرتاب سری تازه ماهواره های استارلینک توسط موشک فالکون 9 صورت می گیرد. بوستر مرحله اول موشک فالکون 9 نیز پس از انجام مأموریت به زمین بازگشته بود تا شصتمین عملیات بازگردانی پیروز خود را تجربه کند.

اگر توسعه استارشیپ با همین فرایند ادامه یابد، به زودی شاهد پرتاب هم زمان استارشیپ و سوپرهوی خواهیم بود. پرتابی که راه را برای اجرای سریع تر مأموریت های سرنشین دار به ماه و مریخ هموار خواهد نمود.

عکس کاور: پرتاب آزمایشی استارشیپ SN6

Credit: NASA Space Flight

منبع: TechCrunch

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 مهر 1399 بروزرسانی: 25 مهر 1399 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 27

به "ششمین آزمایش نمونه اولیه فضاپیمای استارشیپ با موفقیت انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ششمین آزمایش نمونه اولیه فضاپیمای استارشیپ با موفقیت انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید