ظروف فلزی، خواص و محدودیت ها

به گزارش دنیای ویدئو، ظروف فلزی، از زمان های بسیار دور به چرخه تهیه، پخت و مصرف مواد غذایی وارد شده اند. این ظروف به دلایل متعددی نظیر انتقال حرارت سریع و مقاومت بالاتر آنها در مقابل عواملی نظیر صدمه و ضربه ها از صندلی ویژه ای در آشپزخانه برخوردار می باشند.اکنون در ادامه به بحث بیشتر در رابطه با هر یک از انواع ظروف فلزی می پردازیم:

ظروف فلزی، خواص و محدودیت ها

ظروف فلزی، خواص و محدودیت ها

نویسنده:محمد حضوری

ظروف فلزی، از زمان های بسیار دور به چرخه تهیه، پخت و مصرف مواد غذایی وارد شده اند. این ظروف به دلایل متعددی نظیر انتقال حرارت سریع و مقاومت بالاتر آنها در مقابل عواملی نظیر صدمه و ضربه ها از صندلی ویژه ای در آشپزخانه برخوردار می باشند.

اکنون در ادامه به بحث بیشتر در رابطه با هر یک از انواع ظروف فلزی می پردازیم:

ظروف آلومینیومی:

تاثیر آلومینیوم بر سلامتی انسان: بعضی از مطالعات در صدد آنالیز تاثیر دریافت آلومینیوم در افزایش ابتلا به بیماری آلزایمر می باشند که البته هنوز این ارتباط به اثبات نرسیده است. دریافت زیاده از حد آلومینیوم به وسیله مواد غذایی پخته شده در ظروف آلومینیومی، می تواند به بروز علایم و اختلالات گوارشی و یا تشدید این علایم در افراد مستعد ابتلای به این بیماری ها منجر گردد. مسمومیت با آلومینیوم، ممکن است به پیدایش استئومالاسی (نرمی استخوان) منجر گردد. هر چه مدت زمان پخت ماده غذایی طولانی تر باشد، میزان آلومینیوم وارد شده به آن بیشتر می گردد.

توصیه هایی برای به کارگیری بهتر ظروف آلومینیومی: تا حد امکان از ظروف آلومینیومی بدون پوشش برای پخت و یا نگهداری مواد غذایی استفاده نکنید. پختن غذاهای اسیدی و یا قلیایی در این ظروف موجب تغییر رنگ و سیاه شدن آنها می گردد. بعلاوه نگهداری آب و محلول های دارای املاح زیاد هم این امر را موجب می گردد. این لایه تیره رنگ اگر چه برکیفیت ماده غذایی تاثیری ندارد. ولی ممکن است ورود فلز آلومینیوم را به مواد غذایی تسریع وتسهیل کند. برای رفع کردن این لایه، غوطه ورکردن ظروف در محلول آبلیمو و یا سرکه هم مفید خواهد بود.

ظروف مسی:

این عنصر فلزی هم مانند سایر فلزات یک رسانای خوب برای انتقال حرارت می باشد.

تاثیر مس بر سلامتی انسان: دریافت زیاد از حد این ترکیب (اگر چه در موارد بسیار نادر مشاهده می گردد) مسمومیت زا بوده و با اختلالاتی که در عملکرد کبد، تشکیل گلبول های قرمز و عملکرد سیستم ایمنی بدن همره است. گفتنی است موارد مسمومیت با این عنصر از دریافت غذایی مشاهده نشده و اغلب به واسطه مصرف مکمل های این عنصر و یا مصرف سموم نباتی که حاوی آن می باشند، گزارش شده است. البته در مصرف مقادیر زیاد این ترکیب در غذا، ممکن است بعضی علایم گوارشی نظیر تهوع، استفراغ و اسهال بروز کند.

توصیه هایی برای مصرف بهینه ظروف مسی: از پختن و یا نگهداری طولانی مدت غذاهای اسیدی در ظروف مسی پرهیز کنید. به ویژه اگر این ظروف پوشش خود را از دست داده باشند. در هنگام به کار گیری این ظروف دقت نمایید که از پوشش درون آن تا حد امکان محافظت کرده و از آسیب رسیدن به آن جلوگیری کنید.

منبع:نشریه دنیای تغذیه - ش100

منبع: راسخون
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 639

به "ظروف فلزی، خواص و محدودیت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظروف فلزی، خواص و محدودیت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید