ناسا سپر حرارتی بادی خود را در مدار آزمایش کرد

به گزارش دنیای ویدئو، ناسا با آزمایش یک سپر حرارتی بادی بزرگ در مدار زمین میخواهد مسیر فرستادن محموله های بزرگ به فضا را هموارتر سازد.

ناسا سپر حرارتی بادی خود را در مدار آزمایش کرد

آژانس فضایی آمریکا در پی این است که بداند آیا این نوع سپر حرارتی بادی می تواند محموله های بزرگ و گران بها را هنگام ورود به جو در برابر دمای بالای محافظت کند یا خیر. به همین علت روز پنجشنبه، نسخه آزمایشی این سپر حرارتی را با موفقیت به فضا پرتاب و بازیابی کرد.

آزمایش پرواز سرعت گیر بادی به مدار پایینی زمین (Low-Earth Orbit Flight Test of an Inflatable Decelerator) یا LOFTID ناسا ساعت 04:49 بامداد روز پنجشنبه (13:19 به وقت تهران) از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ کالیفرنیا به وسیله موشک اطلس 5 به فضا پرتاب شد. شاید از نظر ظاهری خیلی واضح نباشد اما این سازه بشقاب-مانند 93 میلیون دلاری می تواند نقش مهمی در مأموریت های آینده به مریخ، زهره و تایتان داشته باشد.

LOFTID حدود 75 دقیقه پس از برخاستن از موشک جدا شد. مرحله بالایی موشک با دو بار روشن کردن موتور، این سپر حرارتی را در مسیر ورود مجدد قرار داد و سپس LOFTID هنگام آغاز سفر خود به سوی زمین، باد شد. ناسا در به روزرسانی مأموریت اعلام نمود که این دستگاه هنگامی که کاملا باد شده، در حدود 125 کیلومتری بالاتر از سطح زمین بوده است.

بخش بیرونی این سازه از الیاف سرامیکی ساخته شده است که برای ایجاد یک پارچه به یکدیگر بافته می شوند. پارچه نهایی توان تحمل دمای نزدیک به 1650 درجه سانتی گراد را هنگامی که در اتمسفر با سرعت 29 کیلومتر بر ساعت حرکت می نماید، دارد. این سپر حرارتی برای کاهش سرعت محموله های سنگین تر هنگام فرود به زمین، یا سطوح سیارات دیگر مانند مریخ و ناهید، استفاده خواهد شد.

سپس با استفاده از چتر نجات سرعت محموله باز هم کاهش می یابد تا به آرامی روی سطح فرود آید. در گام آزمایشی چتر نجات سپر حرارتی، حدود دو ساعت پس از برخاست باز شد و LOFTID در اقیانوس آرام نزدیک سواحل هاوایی فرود آمد تا به وسیله یک قایق بازیابی کاهانا-2 از آب جمع آوری گردد.

LOFTID در طول روند این نمایش فناوری، داده های محدودی ارائه کرد. به همین علت است که بازیابی سپر بسیار مهم بود تا مهندسان ناسا بتوانند از نزدیک داده های جمع آوری شده در طول فرآیند ورود مجدد و فرود را آنالیز نمایند. به گفته ناسا، نتایج این نمایش فناوری تا چند روز آینده دردسترس خواهد بود.

هنوز تعیین نیست که آیا LOFTID در طول مأموریت کاملا طبق انتظار عمل نموده است یا خیر. ناسا در به روزرسانی کوتاهی نوشت: سپر حرارتی چند دقیقه دیرتر از آنچه که در ابتدا بر اساس جدول زمانی مأموریت تصور می شد، در اقیانوس فرود آمد.

LOFTID باید سرعت خود را از حداکثر 29 ماخ به 0.7 ماخ در هنگام ورود مجدد کاهش می داد، اما داده های ثبت شده در مأموریت هنوز احتیاج به تأیید دارند. اگر این آزمایش موفقیت آمیز باشد، یک روز می تواند به مأموریت های سرنشین دار به مریخ و بعلاوه مأموریت های سنگین تر به زهره یا قمر تایتان زحل یاری کند.

صدف سبحانی (Sadaf Sobhani) استادیار مهندسی مکانیک و هوافضا دانشگاه کرنل در این رابطه گفت: آزمایش LOFTID گامی بزرگ به سمت آمادگی برای پرواز سپرهای حرارتی با سطح گسترده است. این مأموریت از آن جهت اهمیت دارد که مأموریت های اکتشافی آینده، مانند فرود انسان بر مریخ، به سپرهای گرمایی بسیار بزرگ تر از آنچه در یک محموله موشک قرار می گیرد، احتیاج دارند، بنابراین فناوری های جمع شونده، چنین مأموریت های غیرقابل دستیابی را امکان پذیر خواهند کرد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از مأموریت سپر حرارتی بادی LOFTID ناسا

Credit: NASA

منبع: Gizmodo

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 آبان 1401 بروزرسانی: 20 آبان 1401 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 992

به "ناسا سپر حرارتی بادی خود را در مدار آزمایش کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا سپر حرارتی بادی خود را در مدار آزمایش کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید