نخستین اجداد بشر در مریخ زندگی می کردند!

به گزارش دنیای ویدئو، تکه ای از مریخ در زمین

در کشور اتیوپی منطقه ای وجود دارد که به هیچ وجه شبیه به زمین نیست! داناکیل نام بیابانی است که بیشتر شبیه به سرزمینی فرازمینی است، انگار تکه ای از مریخ اشتباهی سر از کره زمین درآورده باشد! این منطقه جزء گرم ترین نقاط روی زمین است، حدود 120 متر پایین تر از سطح دریا قرار گرفته است و سطح بیابان ها و کوه هایش بافتی عجیب و فرازمینی دارند. اما عجایب این منطقه به همین جا ختم نمی گردد: اینجا جایی است که نخستین اجداد بشر امروزی کشف شده اند و به نوعی مهد بشریت محسوب می گردد! با خبرنگاران همراه باشید تا با هم سری به این سرزمین خاص و استثنائی یعنی بیابان داناکیل بزنیم.

نخستین اجداد بشر در مریخ زندگی می کردند!

بیابان داناکیل

وقتی در بیابان داناکیل قدم می زنید کاملا احساس می کنید روی سیاره ای بیگانه قرار گرفته اید. کوه های آتشفشانی، دریاچه هایی از مواد مذاب و جوشان، زمین های هیدروترمال با شکل ها و رنگ های عجیب و دشت های وسیع نمک که چشم را خیره می نمایند همه و همه این مکان را به مکانی فرازمینی تبدیل نموده اند. این منطقه یکی از خشک ترین، پست ترین و داغ ترین منطقه ها روی زمین است. رودخانه آواش در بستر نمکی این دشت خشک می گردد و هیچ وقت به اقیانوس هند نمی رسد. مواد مذاب داخل دریاچه در تاریکی شب روشن و درخشان دیده می شوند و این منطقه را به سرزمینی جهنمی تبدیل می نمایند.

اگرچه به نظر می رسد امکان حیات در چشمه های داغ و جوشان بیابان داناکیل وجود نداشته باشد اما موجودات بسیار ریزی به نام اکستریموفیل در این محیط ها زندگی می نمایند. این میکروارگانیسم ها به شدت گرما دوست هستند و در محیط های نامساعد که هیچ موجودی قادر به زندگی نیست می تواند به راحتی زنده بماند.

ویژگی های بیابان داناکیل

بیابان داناکیل جزء مدعیان گرم ترین نقطه روی زمین است و در بخش شمالی مثلث عفر در اتیوپی قرار گرفته است. این منطقه حاصل انحراف سه صفحه تکتونیک زمین در شاخ آفریقا است. بیابان داناکیل پایین تر از سطح دریا واقع شده است و در واقع از لحاظ زمین شناسی یک فرورفتگی به شمار میرود. اندازه بارش باران در بیابان داناکیل بسیار کم و حدود 100 تا 200 میلی متر در سال است! بعلاوه این بیابان که یک فرورفتگی در زمین است 125 متر پایین تر از سطح زمین قرار گرفته است. به این ترتیب بیابان داناکیل یکی از خشک ترین و پست ترین مکان ها در زمین است! همه این عوامل دست به دست هم داده اند تا بیابان داناکیل را به یکی از غیرمسکونی ترین منطقه ها زمین تبدیل نمایند. این منطقه فوق العاده گرم، خشک و سوزان است و هرکسی نمی تواند در آن دوام بیاورد. با این حال، گردشگران زیادی برای تماشا منظره ها عجیب و پدیده های طبیعی خارق العاده به این منطقه سفر می نمایند.

آیا انسان می تواند در این منطقه زندگی کند؟

با تماشا تصاویر و اطلاع از شرایط خاص این منطقه احتمالا فکر می کنید که هیچ انسانی نمی تواند در بیابان داناکیل زندگی کند. اما در کمال شگفتی باید بگوییم که مردمان عفر قبیله ای هستند که در شرایط سخت و طاقت فرسای بیابان دانکیل زندگی می نمایند و این سرزمین خشک و داغ را به عنوان خانه خود انتخاب نموده اند. بازتماشامایندگانی که به بیابان داناکیل می آیند بعد از مدتی دچار گرمازدگی می شوند و نمی توانند زمان زیادی را در این منطقه سپری می نمایند. اما افراد این قبیله به راحتی و ظاهرا بدون هیچ مسئله ای در بیابان زندگی می نمایند.

دانشمندان معتقدند که بدن آن ها به مرور زمان با شرایط آب و هوا سازگار شده و نسبت به گرما و خشکی هوا مقاوم شده است. بنابراین با غذا و آب بسیار کم هم می توانند بدون هیچ مسئله ای در بیابان داناکیل زندگی نمایند.

بیابان داناکیل، مهد بشریت

این منطقه هم از لحاظ زمین شناسی اهمیت دارد و هم ارزش بالایی برای باستان شناسان دارد. در طی حفاری های اجرا شده بقایایی از فسیل های انسان های نخستین در این منطقه کشف شده است. به این ترتیب بعضی از زمین شناسان و باستان شناسان معتقدند که این منطقه جایی است که اجداد ما برای اولین بار تکامل یافته اند. در نتیجه، بعضی این منطقه را مهد تمدن بشری می نامند. بخش زیادی از آفریقا در ارتفاع بالایی از سطح دریا واقع شده است و بیابان داناکیل به عنوان یک فرورفتگی و گودی زمین شناسی محل تجمع و تراکم فسیل های مختلف شده و برای قرن ها و هزاران سال همان جا به جای مانده اند.

مثلث عفر از این حیث حائز اهمیت است، زیرا فسیل ها در بین لایه های مختلف زمین شناسی مدفون شده اند و به وسیله لایه ها می توان تاریخ دقیق شکل گیری آن ها را معین کرد. استرالوپیتی (Australopithecus) به انسان گونه های منقرض شده ای گفته می گردد که در سرزمین آفریقا زندگی می نموده و در واقع اجداد و نیاکان انسان امروزی به حساب می آیند. یکی از مشهورترین این انسان ها معروف به لوسی است که در همین منطقه کشف شده است. حتی گفته می گردد فسیل های قدیمی تری هم در لایه های رسوبی بیابان داناکیل کشف شده اند.

منبع: seeker.com

منبع: الی گشت
انتشار: 28 فروردین 1401 بروزرسانی: 28 فروردین 1401 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 843

به "نخستین اجداد بشر در مریخ زندگی می کردند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین اجداد بشر در مریخ زندگی می کردند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید