گزینه بایدن برای سازمان ملل با افول نفوذ آمریکا روبروست

به گزارش دنیای ویدئو، به گفته تحلیلگران و دیپلمات ها، گزینه رئیس جمهوری منتخب آمریکا به عنوان سفیر در سازمان ملل متحد با افول رهبری واشنگتن در این نهاد جهانی و رشد قدرت چین روبرو است.

گزینه بایدن برای سازمان ملل با افول نفوذ آمریکا روبروست

به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن خانم لیندا توماس-گرینفیلد را برای سفیری آمریکا در سازمان ملل متحد نامزد و این نقش را وارد کابینه نموده است. چنانچه او از سوی سنا تایید گردد، جای دو نماینده پیشین ترامپ می آید؛ اولی نیکی هیلی که در کابینه بود و بعدی کلی کرافت که در کابینه حضور نداشت. هر دو آنها پیش از به دست دریافت این سمت، تجربه چندانی در زمینه سیاست خارجی نداشتند.

توماس-گرینفیلد، 35 سال تجربه حضور در سرویس خارجی آمریکا را داشته است و در چهار قاره خدمت نموده که برجسته ترین آنها در آفریقاست.

این دیپلمات حرفه ای دوشنبه در پیامی توییتری نوشت: مادرم به من آموخته تا با قدرت مهربانی و عطوفت دنیا را به جای بهتری تبدیل کنم. من این درس را در طول خدمتم در سرویس خارجه آویزه گوشم کردم و اگر تایید شوم، همان کار را به عنوان سفیر در سازمان ملل انجام می دهم.

توماس-گرینفیلد که سیاه پوست است، سال گذشته شرح داد که این رویکرد چگونه به او در آوریل 1994 که دیپلماتی در روآندا بود، یاری کرد. او در دولت باراک اوباما معاون وزیر خارجه در امور آفریقا بود و سیاست آمریکا در این قاره را در دوران شیوع ابولا رهبری می کرد.

ریچارد گووان، مدیر گروه بین المللی بحران در آمریکا گفت: سوال اینجاست که آیا توماس-گرینفیلد می تواند نفوذ رو به رشد چین در سازمان ملل را محدود کند یا خیر. او کار زیادی برای افزایش اعتماد در میان دیپلمات های غیر غربی در پیش دارد.

یک دیپلمات چینی که نخواست نامش فاش گردد، به رویترز گفت: همکاری چین و ایالات متحده برای ارتقای نقش بزرگتر سازمان ملل در رسیدگی به چالش های دنیای، صرفا خواسته دنیا نیست بلکه احتیاج مشترک دو کشور است.

جفری فلتمن، دیپلمات حرفه ای آمریکا که بین سال های 2012 تا 2018 رئیس امور سیاسی سازمان ملل بود، توماس-گرینفیلد را دقیقا همان چیزی دانست که دیپلماسی امروز برای احیای رهبری آمریکا به آن احتیاج دارد تا بتواند ائتلاف های چندجانبه برای تحقق چالش های امروز دنیا را بازسازی کند.

دیپلمات های سازمان ملل متحد از این اطلاعیه بایدن استقبال کردند. یک دیپلمات آسیایی ارشد که نخواست نامش فاش بگردد، گفت: او یک زن رنگین پوست و باتجربه است. او دارایی بزرگی در سازمان ملل به شمار می رود و یک شریک برای همگی ما و من در این مورد اطمینان دارم.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، گزینه بایدن برای سازمان ملل نشان می دهد که او میخواهد به نقش عمدتا سنتی این نهاد دنیای بپردازد و همچنین دست دوستی به سمت نیروهای دیپلماتیک خاصی دراز کند. سابقه کاری او برای تحقق هدف بایدن در بازگرداندن ایالات متحده به نقش خودش به عنوان نیروی پیشرو در این نهاد دنیای یاری کننده است. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 10 دی 1399 بروزرسانی: 10 دی 1399 گردآورنده: justclip.ir شناسه مطلب: 184

به "گزینه بایدن برای سازمان ملل با افول نفوذ آمریکا روبروست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزینه بایدن برای سازمان ملل با افول نفوذ آمریکا روبروست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید